
Představte si, že stojíte v autosalonu, obdivujete nový model BMW a přemýšlíte, kde vlastně tahle kariéra co voní novotou vznikla? Čekali byste odpověď německé město Mnichov? Je to správně, ale zdaleka ne úplná pravda. BMW je dnes globálním fenoménem a výrobou aut už dávno dávno překročila hranice Německa. Mimochodem, když jsem se bavil s Vojtou o tom, odkud pochází naše starší řada 3, zaskočilo ho, že některá "béemwéčka" vznikají třeba v USA. Blumajzn! Žádná značka toho není takovým důkazem, jak se z tradičního produktu stalo něco, co vzniká na mnoha místech současně a pořád si drží pověst kvality. Tak pojďme mrknout, kde všude BMW vlastně v dnešní době vzniká a proč.
Historie výroby BMW: Od leteckých motorů k luxusním vozům
BMW nezačínalo výrobou aut, i když dnes si hodně lidí myslí, že automobilka byla k autům předurčena. Všechno to začalo v roce 1916 v Mnichově, kde se pod názvem Bayerische Motoren Werke vyráběly letecké motory. Po první světové válce, kdy Německo nemohlo vyrábět vojenské letecké motory díky Versailleské smlouvě, přešli inženýři na výrobu motocyklů. Prvním autem byla až v roce 1929 licenci převzatá Dixi (založená na Austinu), tehdy skládali vozy v Eisenachu.
Skutečný rozmach přišel až po druhé světové válce. Automobilky rozbombardované, ekonomika v troskách, Mnichov rozjíždí výrobu z ničeho. BMW 501 a luxusní řady byly drahé a málo dostupné, až kompaktní BMW 700 začátkem šedesátých let položilo základy legendární pověsti sportovního sedanu. A tady už firma věděla, že pokud chce růst, musí začít přemýšlet globálně. Továrna v Dingolfingu otevřená v 70. letech byla do dnes největším BMW závodem na světě, a to je jen začátek příběhu o globální expanzi značky.
Výrobní závody BMW dnes: Světová mapa inovací
Možná budete překvapení, kolik zemí se dnes může pochlubit továrnou BMW. Největší koncentrace je stále v Německu – Mnichov, Regensburg, Dingolfing a Lipsko, to jsou jména, která každý skalní fanoušek zná nazpaměť. V těchto závodech vznikají různé modely od řad 3 až po luxusní řadu 7, ale třeba i nové elektromobily, jako je i4 nebo iX.
Německo ale není jediné dějiště. Druhým největším závodem je americký Spartanburg v Jižní Karolíně. Ten vznikl už v roce 1994 a dnes z něj sjíždějí hlavně SUV modely: X3, X4, X5, X6 a dokonce i atletická X7. Bavili jste se někdy s někým z USA o BMW? Pravděpodobně jeho X5 byla vyrobená právě tam! Mimochodem, ročně tady vznikne přes 400 000 aut, přičemž obrovskou část exportují. Před pár lety se z Spartanburgu stal největší exportér aut v USA podle hodnoty – to je pořádná mezinárodní jízda.
Další fabrika, která mě osobně hodně fascinuje, je v Mexiku. Nová továrna v San Luis Potosí zahájila výrobu v roce 2019, a zaměřuje se na novou generaci řady 3. Dává to smysl – blízko k americkému trhu, dostupná pracovní síla a snižování cel. Určitě ale musím zmínit i britskou Oxford, kde vznikají MINIs – sice patří pod BMW Group, ale mají vlastní styl. BMW navíc vyrábí motory v Rakousku (Steyr) a mají závody i v Číně (BMW Brilliance v Šen-jangu), Thajsku, Indonésii, Malajsii, JAR a Indii. Portfolio výroby je dnes stejně pestré jako nabídka jejich aut.
Největší závody BMW podle počtu vyrobených aut můžete vidět v následující tabulce:
Závod | Země | Roční kapacita výroby | Nejznámější modely |
---|---|---|---|
Dingolfing | Německo | přes 350 000 | Řada 5, 7, 8, iX |
Spartanburg | USA | přes 400 000 | X3, X4, X5, X6, X7 |
San Luis Potosí | Mexiko | cca 175 000 | Řada 3 |
Lipsko | Německo | přes 250 000 | i3, i4, řada 1, 2 |
Regensburg | Německo | přes 300 000 | Řada 1, 2, X1, X2 |

Proč BMW vyrábí auta po celém světě?
Rád bych vám tvrdil, že je to všechno jen o lásce k exotickým zemím, ale pravý důvod je mnohem praktičtější – dostupnost trhu, logistika a peníze. Výroba ve světě dává BMW možnost dostat auta blíž ke koncovým zákazníkům (a tak šetřit na dopravě). Díky lokální výrobě třeba v USA nebo Mexiku nemusí BMW platit obří cla a poplatky při dovozu aut na velké trhy, což jsou pro tuhle značku hlavní motory zisku. Samozřejmě, když máte automobilku v Číně pro čínský trh, zvládnete reagovat na lokální vkus a potřeby kupců daleko rychleji. Bayerische Motoren Werke vlastně proměnily globální automobilovou strategii v dokonalý příklad, jak dělat mezinárodní business a být přitom stále "německy kvalitní".
Praktickým příkladem je elektrifikace. Továrna v Lipsku byla jednou z prvních na světě, která běží kompletně na obnovitelné zdroje energie, konkrétně větrné elektrárny. To je sympatická věc pro zákazníky i přírodu. Koho by napadlo, že část jejich elektromobilu pochází z materiálů recyklovaných přímo v Německu? Tady je BMW docela napřed, protože už více než pět let se výrobní závody snaží být uhlíkově neutrální – ne kvůli PR, ale protože to smysl dává jak ekonomicky, tak z hlediska budoucnosti značky.
Překvapivé detaily: Které BMW rozhodně nejsou "made in Germany"?
Stane se vám, že budete stát u svého BMW X5 a kamarád skepticky podotkne: "Hele, to už ty Němci nevaří?" Nemají tak úplně pravdu. Některé modely jsou téměř výhradně produkcí mimo Německo. Například všechny X5, X6 i X7 pocházejí dnes právě ze Spartanburgu. Když si objednáte řadu 3 pro severní Ameriku – bude s velkou pravděpodobností "made in Mexico". Naopak vlajkové lodi jako řada 5, 7, 8 a třeba i hybridní iX sjíždějí pořád z pásu v Bavorsku.
Nezastavuje se to ale jen u modelů. Zvlášť elektromobily, třeba iX3 nebo i4, mají unikátní výrobní linky navržené přímo pro speciální akumulátory. Čína má pro BMW obří význam hlavně skrz joint venture s Brilliance, protože čínský trh patří k největším na světě. Britská továrna v Oxfordu není jen domovem MINI, ale v Hams Hall zase BMW vyrábí motory pro různé modely. A kdo by čekal, že náhradní díly mohou pocházet třeba ze závodu v Thajsku nebo Jižní Africe? Někdy je cesta vašeho auta doslova bludištěm logistiky.
- kde se vyrábí BMW – pokud vám jde hlavně o místo původu, dívejte se na VIN kód (prvních několik znaků prozradí zemi i závod).
- Na internetu najdete speciální databáze, kde podle VIN zjistíte přesný původ!
- Luxusní řady a sportovní modely zůstaly doma v Německu – to je pořád vizitka prestiže.
- Motory a převodovky často cestují Evropou i světem, než dorazí do konečné karoserie.
- Bavoráci rádi označují "Made by BMW Group" – na tohle označení ale pozor, neznamená čistě Německo.

Jak poznat, odkud je vaše BMW a na co si dát pozor při výběru
Když vybíráte BMW, pravděpodobně řešíte, kde bylo vyrobené, hlavně pokud je to import nebo ojetina. Každé auto má svůj rodný list – tzv. VIN kód. Znáte-li VIN a víte, kde ho najít (například na rámu dveří, pod čelním sklem, v oficiální dokumentaci), z prvních znaků určíte přesnou zemi výroby. "WBA" značí Německo, "5UX" USA, "WBS" speciální M modely. Existuje řada internetových stránek a nástrojů na dekódování VIN, nejsou ani potřeba němčiny, rozumět jim zvládnou klidně i děti jako můj Vojta – napíše číslo a hned ví.
Při výběru auta rozhoduje mnohem víc než jen místo výroby – tradice je skvělá věc, ale v praxi BMW drží shodnou úroveň kvality díky pečlivým auditech interně i externě. Na druhou stranu jsou sběratelé a "puristi", kteří pro starší modely dávají přednost autu z Německa. Pokud jde o servis a díly, rozmanitost výroby znamená lepší i horší dostupnost, občas u amerického modelu narazíte na jiné specifikace světel či palubního systému.
Chcete-li, aby vám nové auto sloužilo dlouho bez zbytečných překvapení, vždycky mrkněte na původ auta před koupí, ať víte, co můžete čekat. Mimochodem – pokud narazíte v inzerátu na podivné sestavy VIN nebo podezřelé kombinace, buďte opatrní. BMW má sice skvělou kontrolu, ale z druhé ruky už se najde leccos. Pokud budete mít pochybnosti, nebylo by od věci oslovit autorizovaný servis anebo si auto nechat prověřit, klidně i online.
BMW tím, jak rozšířila výrobní mapu po světě, dává jasně najevo: nezáleží, jestli sedíte za volantem vozu z Německa, USA nebo Mexika, hlavní je, že dostanete auto podle těch nejpřísnějších měřítek. Ať už vyrážíte z bavorské garáže, nebo zprostřed svých snů v Americe, za modro-bílým znakem v sobě BMW má globální příběh – a to je dnes možná ještě zajímavější než samotná cesta od fabriky až k vám do garáže.