Kolik dolít motorového oleje při rozsvícení kontrolky a jak postupovat

  • Domů
  • Kolik dolít motorového oleje při rozsvícení kontrolky a jak postupovat
Kolik dolít motorového oleje při rozsvícení kontrolky a jak postupovat

Tohle se nestane jen začátečníkům. Jedu si tak autem, písnička do hrajících repráků a najednou – oranžová nebo červená kontrolka oleje. Jenže co teď? Jedeš dál, zastavíš? Kolik toho vlastně dolít? A stačí jakýkoliv olej, co máš po ruce? Věř mi, dost lidí v tu chvíli improvizuje a často škodí nejen motoru, ale i vlastní peněžence. Dokonce i dlouholetí řidiči nemají jasno ve správném množství ani v tom, jak správně dolévání provádět. Jak to udělat tak, aby motor nemusel strádat ani v nejmenším? Zkusím ti na tohle všechno odpovědět, bez složitostí a s tipy, které jsem za léta s auty vážně ocenil.

Kdy vlastně kontrolka signalizuje problém a co přesně znamená?

Když se na palubce rozzáří kontrolka oleje, je to vždy důvod zastavit a jednat. Ale ne všechny kontrolky hlásí stejný problém. Oranžová znamená, že hladina oleje klesá a je čas doplnit. Červená signalizuje problém v mazání motoru – tlak v systému je nízký nebo žádný, což už je krizová záležitost. Nezřídka to bývá i následek zanedbaných výměn nebo špatného oleje. Čím rychleji na červenou kontrolku zareaguješ, tím větší šanci dáváš svému motoru na přežití bez závažných škod, které v servisu stojí desetitisíce.

Není to jen o barvě kontrolky. Moderní vozy mají čidla, která dávají info i o kvalitě oleje nebo o nutnosti výměny. Pokud se ti rozsvítí oranžová „konev“, většinou to signalizuje prostě nízkou hladinu, nikoli rovnou fatální poruchu. Ale raději s autem nejezdi víc, než je nezbytně nutné – třeba na nejbližší stojan nebo k parkovišti, kde dolití zvládneš bezpečně. Některé vozy kromě světelné signalizace zobrazí i textovou hlášku nebo pípání. Tesla ti to ukáže s varováním, některé škodovky zase přidají jasné pokyny, co dělat dál. Výrobci už ví, že nervózní řidič musí dostat co nejjasnější info.

Jak rychle a správně zjistíš kolik oleje dolít

Když se kontrolka rozsvítí, většinou už je hladina oleje pod minimem. Ale neházej hned do motoru půl litru na slepo! Každý motor má trochu jiný objem mazací soustavy a doporučené množství na dolití najdeš obvykle v manuálu auta. Hodně záleží, jak moc jsi hladinu „podšvihnul“. Nejlepší je zkontrolovat skutečný stav pomocí měrky – starší vozy jí mají přístupnou, u moderních aut to někdy musíš sledovat přes palubní počítač, který ti ukáže i rozptyl mezi MIN a MAX.

Správný postup? Auto vypni, nech motor pět minut stát, aby olej stekl do vany. Pak vytáhni měrku, otři ji, vrať zpět a znovu vytáhni. Uvidíš, kam až dosahuje mastná stopa. Většinou je mezi ryskami MIN a MAX rozdíl cca 1 litr, ale třeba u menších motorů (objem 1.0 TSI nebo HTP) je to často o dvě až tři deci méně. Auta s větším objemem, třeba třílitrová BMW nebo Mercedesy, už mají rozdíl větší, někdy až 1,5 litru.

Počet decilitrů dolévej postupně – klidně začni se 2–3 deci, měrku otři a znovu zkontroluj. Přelití je stejně špatné jako málo oleje: příliš vysoká hladina znamená, že se olej může dostat do míst, kde nadělá víc paseky, napěnění, zničení katalyzátoru a další drahé škody. Samotné kontrolky za běžného provozu spínají často při poklesu hladiny o zhruba 0,3 až 0,5 litru podle typu auta.

Typ motoruRozdíl MIN–MAX na měrce
1.0 TSI (VW/Škoda)800 ml
1.6 HDI (Peugeot/Citroën)900 ml
2.0 TDI (Škoda VW)1 litr
3.0 TDI (Audi/BMW/Mercedes)1,2–1,5 litru
Benzinové atmosférické 1,6700–900 ml
Dolévání oleje – krok za krokem bez nervů

Dolévání oleje – krok za krokem bez nervů

Říkáš si, že nalít pár deci není žádná věda? Chyba! Dolévání má svá jasná pravidla, která fakt není dobré podcenit. Než vůbec otevřeš kapotu, sáhni po správném druhu oleje – musí sedět přesně s tím, co máš v motoru. V servisu nebo v manuálu najdeš viskozitní třídu (například 5W-30, 5W-40), a co je podstatné: specifikace daná výrobcem. U škodovek obvykle VW 504.00/507.00, u BMW LL-04, u koncernových dieselů VW 505.01. Tohle dodrž, jinak riskuješ drahé patálie s motorem, s přetěsněním, nebo dokonce se zárukou – firmy to umí poznat i zpětně na analýze oleje nebo na čipu řídicí jednotky.

Když je správný olej po ruce, postupuj takhle:

  1. Připrav si čistý hadřík, měrku a plastovou trychtýř.
  2. Motor musí být studený nebo aspoň ne horký na dotek; olej ti pak nebude kypět ven a nepopálíš se.
  3. Otevři zátku na víčku plnicího otvoru a pozorně dolej olej – pomalu, ať se nepřeliješ.
  4. Po každých dvou deci zkontroluj měrku, aby ses trefil blízko ke značce MAX, nikdy ji ale nepřekroč.
  5. Víčko pořádně zavři, očisti okolí a nezapomeň kouknout pod auto, jestli olej někde neuniká.
  6. Nastartuj a během pár vteřin zkontroluj, jestli kontrolka zhasla. Někdy může chvíli blikat, počkej a zkontroluj ještě jednou měrku po pár minutách jízdy.

Tip: Měj v autě vždy aspoň litr schváleného motorového oleje. Spoléhat na to, že něco koupíš u nejbližší benzínky, se nevyplácí. Většina pump má sice na první pohled správný olej, ale jen občas odpovídá přesně specifikaci tvého auta. Jestli mícháš dvě symbolicky příbuzné třídy oleje (třeba 5W-30 a 5W-40 stejné značky), při nouzi to motor ustojí, ale dlouhodobě není dobrý nápad mísit jiné výkonnostní normy.

Proč je hladina oleje zásadní a jak se tomuhle stresu příště vyhnout

Možná tě překvapí, že už hladina lehce pod minimem znamená, že se „pumpuje vzduch“, motor se hůř maže a opotřebovává. Zatuhlý motor kousne za pár stovek kilometrů bez oleje – a to končí fatálně. Chlapík, co každý týden tahá přívěs, má opotřebení ještě rychlejší, než někdo, kdo jezdí klidně. Prach, špína a hlavně krátké trasy – to vše urychluje spotřebu oleje.

Co můžeš udělat, abys se do stresu z blikajících kontrolek už tolikrát nedostal? Stačí jednou měsíčně zkontrolovat hladinu měrkou – fakt je to minutová záležitost. Mnoho uživatelů věří, že když auto najede na servisní interval (obvykle po 15 000–30 000 km), olej vydrží od výměny do výměny bez kapky ztráty. To ale platí jen výjimečně. Moderní turbo motory (typicky TSI, TDI, Ecoboost, HDi) si mnohdy vezmou i 0,2–0,5 litru na 1000 km. Starší motory dokonce víc, hlavně když už mají pár desítek tisíc odběhnuto.

Správnou údržbou pak ušetříš nejen na servisu, ale i na spotřebě. Je statisticky prokázané (analýza DEKRA z roku 2022), že majitelé, kteří dolévají olej preventivně a pravidelně měří, mají o 78 % nižší pravděpodobnost vážných havárií motoru mimo záruční interval. A dám si ruku do ohně, že pokud začátkem léta zkontroluješ olej před odjezdem na dovolenou, vyhneš se tomu, že se po cestě do Chorvatska postavíš na odstavný pruh s vytouženou pauzou hledáním trychtýře místo užívání pláže. Takže hladina v normě, trychtýř v kufru – a motor bude vrnět spokojeně dál, klidně dalších dvě stě tisíc kilometrů.

Tomáš Vlček

o autorovi Tomáš Vlček

Pracuji jako odborník na automobily a píšu články o různých tématech týkajících se autoservisu. Baví mě sdílet své znalosti a zkušenosti s komunitou a pomáhat lidem lépe porozumět jejich vozidlům. Ve volném čase často navštěvuji závody a fotím zajímavé okamžiky.

Napsat komentář