
Představte si, že máte na kontě více než nějaké malé království a chcete si udělat radost. Chcete auto. Ale ne jen tak nějaké; chcete vůz, který se zapíše do historie a současně převrátí oči u každého souseda. Nejde o rychlost, výkon nebo počet koňských sil pod kapotou. Teď jde o otázku prestiže, originality a v neposlední řadě i ceny. Nejde o Ferrari, které potkáte v Monaku na každém rohu, ani o další Rolls-Royce s upraveným interiérem na přání. Tady hraje prim extrémní luxus, jedinečnost a čísla, ze kterých se normálnímu smrtelníkovi zatočí hlava. Jak vlastně vypadá nejdražší auto na světě v roce 2025, kolik taková exkluzivita stojí a proč jsou lidé ochotni za kus kovu s logem platit desítky milionů eur?
Kolik stojí absolutní špička: Bugatti, Rolls-Royce, Ferrari a další osobnosti rekordů
Je to trochu paradox – čím víc platíte, tím těžší je vlastně auto vůbec koupit. Limitované edice, koncepty na přání nebo dokonce unikáty světu odhalují, co znamená skutečný luxus na kolech. Většina lidí tipne Bugatti, Ferrari nebo třeba Koenigsegg. A nejde o špatný směr, protože právě Bugatti aktuálně svírá korunu mezi nejdražšími auty světa. Bugatti La Voiture Noire bylo prodáno za neskutečných 18,7 milionu eur (cca 475 milionů Kč). Vznikl jediný kus, a jak se šušká, majitelem je pravděpodobně někdo velmi slavný z oblasti sportu nebo šoubyznysu. Opravdu, kus kovu, karbonu a kůže za cenu, za kterou pořídíte několik bytových domů na dobrých adresách.
Bugatti v tom ale není samo. Rolls-Royce Boat Tail ohromil svět podivnou karoserií inspirovanou jachtami, masivní dávkou ruční práce a cenovkou kolem 23 milionů eur. Čekali byste, že vám ve voze naservírují kaviár s perlou? Není problém. V autě je schované celé piknikové vybavení, chladnička na šampaňské i masivní deštník. Boat Tail vznikl pouze ve třech kusech a jsou tak vzácné, že když jeden majitel vyrazí ven, média o tom píší po celém světě. Samotná značka Rolls-Royce navíc uvádí, že zákazníkovi splní jakékoliv přání – pokud je legální a možné materiály sehnat.
Mezi další supersběratelské kousky patří Pagani Zonda HP Barchetta (17,5 milionů eur), Lamborghini Veneno Roadster (přes 8 milionů eur) nebo Koenigsegg CCXR Trevita (4,8 milionů eur). Zajímavý fakt: Ferrari 250 GTO z roku 1962 se v aukci prodalo za 48 milionů dolarů (přes miliardu korun!), ta auta si ale nevyrábíte na míru, kupujete je s patinou historie a zárukou růstu ceny. Sběratelé si často hlídají, aby byla zmíněná auta provozuschopná, někdy ale výjimečné kusy nikdy neopustí garáž kromě převozu v klimatizovaném kamionu.
Když už jsme u bulvárních informací: majitelé těchto aut se prakticky nikdy nepochlubí veřejně. Buď z důvodů bezpečnostních, nebo proto, že si skutečně cení soukromí. Sběratelská komunita je malá, každý zná každého a svá auta neukazují na sociálních sítích. Auto si vychutnají doma, v soukromí své garáže, občas vyrazí na uzavřený sraz do zahraničí a tam teprve rozsvítí oči ostatním nadšencům podobného ražení.
Jak ta auta vlastně vypadají? Přemýšlejte o nejlepších materiálech světa: titan, zlato, platinové prvky v interiéru, karbon. Za volant sedá málokdo jiný než majitel s doprovodem, většina modelů má vlastní personál pro údržbu. I výměna gum na Bugatti La Voiture Noire stojí desítky tisíc eur. Servis těchto aut je někdy dražší než nové auto střední třídy.
Název vozu | Rok výroby | Vyvolávací cena (EUR) | Pocet vyrobených kusů |
---|---|---|---|
Bugatti La Voiture Noire | 2019 | 18 700 000 | 1 |
Rolls-Royce Boat Tail | 2021 | 23 000 000 | 3 |
Pagani Zonda HP Barchetta | 2018 | 17 500 000 | 3 |
Ferrari 250 GTO (aukce) | 1962 | 48 000 000 USD (aukce) | 36 |

Proč jsou některá auta dražší než jiná? Tajemství ceny: individualizace, historie a výjimečnost
Na první pohled by člověk řekl: je to značka. Ale realita je složitější. Kombinace několika faktorů žene cenu do nebes. První je naprostá individualizace – u vozů ve stylu Boat Tail nebo Pagani si majitel diktuje každou linii karoserie a téměř každou nit v sedačce. Zadruhé je to limit množství; vytvořit jediný kus znamená zaplatit náklady vývoje, testování i výroby. I když auto nevypadá na první pohled nijak zásadně jinak, uvnitř často najdete unikátní technologie nebo vychytávky (Rolls-Royce například testuje mechanizmus na změnu barvy interiéru stiskem tlačítka, u Bugatti zase využívají karbonové vlákno, které neprojde ani mikroskopickou kontrolou mimo jejich závod).
Hodně velkou roli hraje historie. Ferrari 250 GTO je legenda díky výsledkům z 60. let, dnes je jeho hodnota násobena slavnými závody, řidiči i původními vlastníky. Pokud má auto v „rodokmenu“ jméno třeba Steva McQueena, cena letí nahoru jako raketa. Někdy legendární pověst znamená, že konkrétní vůz nikdy nepojede po veřejné silnici. Většina ze zmíněných rarit má exemplář i v soukromých muzeích a garážích arabských šejků nebo miliardářů, kteří investují do „železa“ místo do akcií nebo umění.
Pak je tu otázka designu a materiálů. Takový Boat Tail se vyrábí přes čtyři roky a z ruční výroby má tolik unikátních detailů, že každý kus je vlastně samostatné umělecké dílo. Výrobci se předhánějí, kdo využije exotičtější prvky, někdo sází na zlato v lacích, jiný si nechá ručně vyrýt rodinný erb do konstrukce vozu. Každý kousek auta má příběh – lak, který mění barvu podle úhlu slunečního světla, sedačky s detaily z krokodýlí kůže, knoflíky z meteoritického kamene. To všechno dělá vůz nejen drahým, ale taky jedinečným. Výrobce často garantuje doživotní servis i ochranu identity vlastníka, což je v případě miliardářského hobby samozřejmost.
Když už jsme u čísel: každý výrobce sám rozhoduje o tom, jaký počet vyrobí. A čím je číslo menší, tím víc roste cena na aukcích. Sběratelé pak volí podle historie, originality i skutečnosti, jak moc je jisté, že někdo další to stejné auto už nikdy mít nebude. Třeba zmíněné Ferrari 250 GTO mělo 36 kusů a dnes přežilo jen kolem 30 z nich. U Bugatti La Voiture Noire vznikl jen 1 kus, Boat Tail má 3, což výrazně zvyšuje exkluzivitu. Vzácnost je v autě stejně důležitá jako v diamantu.
Do hry navíc vstupují i emoce. Špičkoví sběratelé si auta pořizují jako investici i jako statusovou záležitost. Kdo má unikátní Bugatti, je o krok před ostatními miliardáři, kteří mají jen „běžné“ supersporty. V některých kruzích je vlastnictví určitého auta vstupenkou na uzavřené kluby a eventy, kde se řeší nejen auta samotná, ale i byznys, osobní vztahy a prestižní uznání. Nejde zdaleka jen o koníček, je to podobné jako v umění nebo sportu – čím vyšší liga, tím méně hráčů a tím větší jsou sázky.
Moderní trendy navíc ukazují, že některá auta jsou už dnes neocenitelná. Za pár let může nový aukční rekord posunout laťku zase výš. Výrobci proto udělají všechno pro to, aby nová edice ohromila stylingem a technikou, třeba zaváděním hybridních pohonů do světa ultraluxusu nebo nabídnutím digitálních zážitků přímo do vozu. Sběratelé si už dnes mohou nechat vybudovat soukromý „showroom“ se zabezpečením jak ve zlatnických trezorech. Tohle už není jen dopravní prostředek, ale lifestyle, investice, umělecký objekt a zážitek sám o sobě.

Jak vypadá život s nejdražším autem na světě: údržba, pojištění, bezpečnost a zážitky
Žít s nejdražším autem světa je úplně jiný level. Zapomeňte na starosti, jestli vám někdo odře dveře na parkovišti. Tohle auto vlastně nikdy nejede na běžnou silnici, pokud vůbec. Každý pohyb znamená brutální plánování: speciální převoz kamionem, hlídací agenturu, garáž s vyhříváním, stabilní teplotou a vlhkostí. Nejednou se stalo, že Rolls-Royce Boat Tail dorazil na privátní event v klimatizovaném kontejneru, a řidič si pak mohl na místě auto jen prohlédnout. Pro jízdy samotné existují uzavřená letiště, drahé závodní okruhy nebo privátní silnice, kde je všechno pod kontrolou.
Servis takového vozu není legrace. Vyplatí se sjednat tzv. concierge služby – tým specialistů díky telemetrii sleduje techniku a případné nedostatky často řeší i na dálku. Jet v nejdražším autě je zážitek, na který majitelé čekají měsíce: auto se nenastartuje bez kontroly autorizovaného personálu, většina modelů má v kabině GPS sledování pohybu a některé vozy vybaveny letadlovým trezorem pod sedačkami. Pojištění? Ano, ale celosvětové a na míru. Běžné limity nestačí, takže spoluúčast v řádu milionů je normální.
Špičková auta dostávají nejmodernější ochranu proti krádeži. Kromě klasických systémů jsou často vybavené biometrickými zámky, skrytou GPS, alarmy, které okamžitě hlásí pohyb nejen majiteli, ale i výrobci. U Boat Tail Rolls-Royce vyvinul digitální zámek, jehož klíč nelze okopírovat a přístup má jen pár vybraných členů rodiny. Pokud by někdo vůz odcizil, jeho hodnota rapidně klesne, protože prodej na černém trhu je téměř vyloučený. Výrobci taky nabízejí 24/7 asistenční službu a monitoring, aby majiteli nedělal starosti ani transport do jiné země nebo pravidelné údržby.
Patříte-li mezi vlastníky takového auta, máte výhodu – většina lidí vás nechá být, žádný novinář vám nebude volat. Ale ani s přáteli nejspíš na vyjížďku nevyrazíte; s autem v ceně sto bytů už jde fakticky o kus muzejního exponátu. Občas auta vyrazí mezi lidi – například na Concorso d’Eleganza Villa d’Este nebo na exkluzivní srazy v Dubaji a Monte Carlu. Pro laickou veřejnost je to jediná šance, kdy mohou vůz spatřit naživo. Majitelé však většinou volí diskrétnost a preferují privátní eventy v úzkém kruhu.
Tip pro všechny, kteří si chtějí podobný sen splnit – i když na Boat Tail nebo Bugatti La Voiture Noire nebudete mít (zatím), existují exkluzivní akce a přehlídky, kde je možné podobné rarity vidět. Lístky bývají drahé, ale jde o nejbližší kontakt, jaký si fanoušek může přát. Fanoušci starých Ferrari a Lamborghini by neměli minout slavné aukce v Pebble Beach nebo Goodwood Festival of Speed: jednou za rok se tu historie píše před očima, často za účasti skutečných legend motorsportu.
Nejdražší auta světa nejsou jen symbolem nesmyslného bohatství. Jsou i technologickým výkladní skříní, testovací laboratoří a místem, kde designéři a inženýři protahují hranice svého řemesla. Jsou to auta, která se stanou legendou hned po odhalení – nejen kvůli ceně, ale i kvůli příběhu, který s sebou vezou. Ať už k nim máte vztah, nebo je sledujete jen z dálky, auta, která lámou rekordy, všechny pořád baví. Jsou příslibem toho, že sny a touhy posouvat možnosti nikdy nezmizí z motoristického světa.