
Možná vás překvapí, že i nejmodernější automatická převodovka v Mercedesu není nezničitelná. Stačí špatně zvolený interval výměny oleje a můžete platit za opravy víc než za dovolenou na Seychelách. Ačkoliv se říká, že převodové oleje v Mercedesech jsou „doživotní“, praxe a výpovědi automechaniků potvrzují opak. Špatný olej v automatu má svoje následky – nejen drhnoucí řazení, náhodné prokluzování a pomalé reakce převodovky, ale klidně i fatální selhání celého automatu. Tohle nechcete zažít na D1.
Proč vůbec měnit olej v automatické převodovce Mercedes
Když se podíváte do starších manuálů Mercedesu, leckde najdete informaci, že olej v automatické převodovce je „doživotní“. Jenže „doživotní“ platí možná pro leasing s délkou čtyř let, ale určitě ne pro dlouhodobou výdrž převodovky. Olej má za úkol nejen mazat převody a planetové soukolí, ale také odvádět teplo a zachycovat mikroskopické nečistoty, které se před očima nikomu neukazují. Jakmile olej stárne, jeho mazací schopnost a aditivní výbava klesá. Začne houstnout, tmavnout, ztrácet viskozitu a efektivitu přenosu síly. Například studie německého TÜV ukázala, že neprováděná výměna oleje je jednou z hlavních příčin poruch automatů po proběhu 150 000 km.
A co je největším strašákem? Pokud se olej zanedbá, nejen že se převodovka začne chovat podivně, ale můžete se připravit o desetitisíce korun za renovaci nebo výměnu. Moderní automaty Mercedes jsou technicky špičkové, často jde o konstrukce 7G-Tronic, 9G-Tronic nebo starší 5G (722.6), které jsou stavěné na komfortní a rychlou jízdu. Ale žádný stroj není věčný, pokud v něm koluje zkažený olej. Mercedesy mají složité řídící elektroniky a solenoidy, které reagují na kvalitu kapaliny. Stačí to podcenit, a máte zaděláno na problém, jehož řešení bolí peněženku. Servismeni z Mercedes-Benz v Mnichově potvrzují, že pravidelnou výměnou oleje lze prodloužit funkčnost automatu i nad 400 000 km.
Existuje i záludnost jménem "konvertorový problém". Mnoho řidičů slyší jakési „bublání“ při rozjezdu nebo zaznamená slabé vibrace. Ve skutečnosti je často na vině právě starý olej, který už není schopen správně plnit hydrodynamické spojky v konvertoru. To vás nenapadne, když si všimnete jen mírně delší reakce při řazení mezi P, R a D. Moderní převodovky Mercedes jsou citlivé i na drobnou degradaci oleje, kterou poznáte spíš pocitem, než že by se rozsvítila nějaká kontrolka. Pro modely s označením „sealed for life“ (například některé generace 7G-Tronic a 9G-Tronic) už i výrobce tiše doporučuje nečekat. Autorizované servisy Mercedes-Benz už tyhle nalepené štítky nijak zvlášť nebrání svéprávnosti majitelů, a interval kolem 60-80 tisíc kilometrů považují za ideální.
Roli hraje i styl jízdy. Při častém popojíždění v kolonách, v městském provozu a při tahání přívěsů se olej zahřívá na vyšší teploty a stárne rychleji. Pokud jezdíte ostře nebo rádi používáte manuální režim řazení, pracovní teploty v převodovce rychle překračují ty běžné, což urychluje stárnutí maziva. Opravdoví nadšenci doporučují kontrolovat vzorek oleje už s nájezdem kolem 40 000 km – v Německu se v servisech prodává i sada pro základní diagnostiku tmavosti a viskozity převodového oleje.

Intervaly výměny u různých převodovek Mercedes a co na to výrobce
Mercedes dal během let několik doporučení, která podle reálných zkušeností motoristů a servisů stojí za revizi. U legendární převodovky 5G-Tronic (722.6), která se masově montovala do řad E, S, ML nebo CLK mezi lety 1996 a 2010, výrobce stanovil oficiální doporučení na výměnu každých 60 000 km anebo 4 roky. Technici často doporučují raději 40-60 tisíc, pokud chcete dožít auto bez drahé repase. U novějších 7G-Tronic (722.9) už začal Mercedes nejdříve s teorií „doživotního oleje“, ale později interval v tichosti opravil na 60 000 – 80 000 km, podle stylu používání. 9G-Tronic patří mezi poslední generaci automatických převodovek v moderních Mercedesech, která se u modelů po roce 2015 už montuje téměř všude. Tady stále výrobce tvrdí, že výměna není nutná, ale zkušení servisáci radí aspoň 80 000 km nebo pro jistotu v polovině této hodnoty, pokud jezdíte hodně po městě nebo taháte těžká břemena.
Abyste měli srovnání, přehledně vše v tabulce pro nejběžnější převodovky Mercedes:
Typ převodovky | Doporučený interval výměny oleje | Poznámka |
---|---|---|
5G-Tronic (722.6) | 60 000 km / 4 roky | Časté při vyšším zatížení |
7G-Tronic (722.9) | 60 000 – 80 000 km | Původně "doživotní" olej |
9G-Tronic (725.0) | 80 000 km (doporučeno) | Výrobce tvrdí "sealed for life" |
AMG automaty | 40 000 km (při sportovní jízdě) | Používejte originální AMG olej |
Pozor na zajímavý detail: některé modely Mercedes mají v servisní knížce uvedený interval jiný, pokud byla převodovka v minulosti repasována nebo došlo například k výměně konvertoru. Pokud byla provedena oprava, doporučuje autorizovaný servis měnit olej už po několika tisících kilometrech, kdy se mohou ve skříni převodovky objevit zbytky opotřebených částí. A jeden nehezký případ z praxe: řidič Mercedesu E 320 CDI s nájezdem 280 000 km bez jediné výměny oleje zažil destrukci vedení hydrauliky a kovové piliny v oleji spolehlivě zrušily kompletní automat. Taková chyba znamená opravu za 60 000 Kč a více. Vyplatí se tedy investovat do výměny včas, ať už máte 5G-Tronic, 7G-Tronic nebo novější typ převodovky.
Sami technici Mercedes-Benz při školeních přiznávají, že chemie v oleji není zázračná. Kombinace moderních aditiv, detergenčních složek a syntetických bází umožní oleji vydržet déle než v 90. letech, ale styk kov na kov, teploty a tlak v soustavě udělají své. Nejlepší je tedy orientovat se podle reálného nájezdu, stylu jízdy a klást důraz na výměnu oleje v automatické převodovce Mercedes včas. Zkušenosti ze servisů ukazují, že jediný olejový servis umí zabránit výměně celého automatu, která se u nových modelů vyšplhá nad 100 tisíc korun. Pokud vám v servisu někdo tvrdí, že "to vůbec neřešte", zkuste se poptat v klubech majitelů Mercedesů – všichni potvrdí, že včasná výměna oleje je základ klidné jízdy.

Jak probíhá výměna, tipy, časté chyby a zajímavosti z praxe
Servisní výměna automatické převodovky u Mercedesu není záležitostí na pět minut s klíčem v ruce doma na dvoře. I když někteří zruční kutilové se do toho pouští, servisy radí svěřit auto specialistům, protože kvalitní výměna znamená vypustit, propláchnout a správně naplnit převodovku s přesným množstvím a typem oleje. Originální převodový olej pro Mercedes není laciná záležitost a v průměru potřebujete 6-9 litrů dle typu automatické převodovky (například 7G-Tronic bere 8,5 litru). Výměna zahrnuje také filtr převodovky, těsnění a vyčištění vany.
Jedna z nejrozšířenějších chyb – někteří majitelé nechávají pouze "odsát" část oleje vrchem, například přes měrku. To je ale řešení spíš dočasné, protože v převodovce zůstane značná část starého oleje ve vedeních, měniči a na stěnách vany. Ideální je použití specializované výměnné stanice, která umí vyměnit včetně proplachu celkový objem oleje ve skříni převodovky. Takový servis v Česku nabízí většina Mercedes-Benz dealerů, ale i nezávislé autoservisy, vybavené například přístroji ATF Exchange.
Aby olej vydržel co nejdéle, vyplatí se jezdit "na pohodu" – prudká akcelerace a časté přepínání mezi manuálním řazením nejsou vhodné. Právě krátká cesta s častým popojížděním zvyšuje teplotu převodovky a opotřebení, což potvrdil test švýcarského magazínu Auto Bild na flotile služebních vozů Mercedes E220d. Ty, které jezdily hlavně po dálnici, měnily olej v intervalu téměř dvojnásobném bez zásadního zhoršení chování automatu. Oproti tomu městské vozy musely měnit mazivo už po 40 000 km.
V servisech se osvědčilo používat i aditivní přípravky, které vylepší vlastnosti převodového oleje a snižují tvorbu usazenin. Ale pozor – do převodovek Mercedes nikdy nepatří univerzální aditiva, vždy vybírejte pouze produkty doporučené výrobcem. Levné "čističe" mohou ublížit elektronice řídící převodovku.
Pokud máte sedan E, S nebo SUV GLE, zjistěte přesné označení typu svého automatu (výrobní kód je na štítku převodovky nebo v servisní dokumentaci). Každý typ má jemně odlišnou recepturu oleje a některé novější 9G-Tronic dokonce nedovolují jakoukoliv chybu v typu kapaliny bez zásadního dopadu na funkci. Zajímavostí je, že originální olej pro 7G-Tronic a 9G-Tronic má barevné rozlišení (často modrý nebo zelený odstín), pro zamezení omylu při servisu.
Je fajn být i detektivem. Není špatné si čas od času vytáhnout měrku a zkontrolovat barvu a zápach oleje. Ideální je světle červený až růžový, nikdy nažloutlý ani tmavě hnědý. Pokud zavání spáleninou, je výměna nutná co nejdříve. Chybu poznáte i podle vibrací auta při rozjezdu, zhoršení dynamiky rozjezdu nebo zvýšené spotřeby paliva. Specifikem převodovek Mercedes je, že některé nemají tradiční měrku, tzv. "čistý olej" po výměně musí mechanik zkontrolovat za přesně daných teplot a při běžícím motoru.
Pamatujte, že kvalita výměny se pozná i podle jízdních vlastností – řazení je plynulé, auto nemá skluz mezi převody, není slyšet nepatřičné cvakání ani dunění zespodu. Moderní automaty navíc hlídají kvalitu převodového oleje elektronicky, některé nové modely signalizují servisní interval i na displeji počítače. Pokud plánujete Mercedes dlouho provozovat nebo ho případně prodat bez ostudy, zachovejte zdravý rozum – měnit olej a filtr pravidelně je investice do klidu na mnoho let.
Na co si ještě dát pozor? Nikdy nenechávejte výměnu oleje pouze na „nejlevnější variantu“ – neoriginální olej nebo filtry z tržnice jsou recept na průšvih. A pokud vám vyteče z převodovky byť jen deci oleje, neotálejte s dolitím. Při nízké hladině převodový automat trpí několikanásobně víc než motor – vzniká podtlak, vzduch v systému, a pak vám ani nejlepší Mercedes mechanik nepomůže.