Co dělat po koupi auta z bazaru: První kroky, tipy a povinnosti

  • Domů
  • Co dělat po koupi auta z bazaru: První kroky, tipy a povinnosti
Co dělat po koupi auta z bazaru: První kroky, tipy a povinnosti

Všude samá inzerce, fotky naleštěných aut, lákavé ceny. Konečně padne volba na váš vysněný kousek z bazaru – najednou držíte klíčky a euforie vystřídá otázka: Co teď? Hodně lidí si myslí, že nákupem auta jejich starosti končí. Ve skutečnosti teprve začínají. Bazarové auto může být fajn kauf, ale úřady, papírování, pojištění nebo i drobnosti, na které by vás vůbec nenapadlo myslet, už tolik parády nenadělají. A když něco zanedbáte, později to stejně dožene. Statistika ČKP (České kanceláře pojistitelů) přitom ukazuje, že každý rok v ČR jezdí přes 130 tisíc aut bez platného povinného ručení. Nezašmodchejte se mezi nimi. Udělejte si po koupi jasno, ať vaše čerstvá radost neskončí zbytečnou pokutou nebo starostí.

Oficiální náležitosti: Přepis auta, papíry i pojištění

Největší priorita: přepis. V České republice musíte každý ojetý vůz přepsat na nového majitele do 10 dnů od podpisu kupní smlouvy. Na úřadech neznají slitování, úřední šiml tu jede naplno – pokud to nestihnete, čeká vás pokuta až 50 000 Kč. Většina bazarů dnes nabízí asistenci, někdy vše vyřídí za vás, hlavně pokud kupujete „na firmu" nebo z autorizovaného bazaru. U prověřených prodejců můžete dokonce narazit na službu takzvaného elektronického přepisu. Ale v malém bazárku, kde dávají ke klíčkům jen dobrou radu, musíte svojí aktivitou zachránit průběh věcí sami.

Na přepis potřebujete:

  • kupní smlouvu
  • velký technický průkaz (TP), malý technický průkaz (ORV)
  • platné povinné ručení na nové jméno
  • občanský průkaz, případně plnou moc k přepisu
  • protokol o evidenční kontrole (nesmí být starší než 30 dnů)

Evidenční kontrola (obvykle do 500 Kč na STK) porovná čísla na autě s údaji v dokladech. Mechanici zjišťují třeba VIN kód, shodu značky, typu a další podrobnosti. Občas narazíte na podvodné přetlačení identifikátorů – není to žádná švanda a odhalená chyba může vaše nové auto zneplatnit. Tak pozor. Ostatně na podvodné vozy upozorňuje i Policie ČR, kdy se ročně řeší několik tisíc případů záměny identifikátorů.

Co dělat po koupi auta z bazaru? Nepodceňujte pojištění. Je povinné a bez něj vám hrozí hned několik postihů. Povinné ručení musíte sjednat ještě dřív, než vyjedete z bazaru domů. Problém? Policisté mají napojení na centrální databázi a dokáží během pár sekund zjistit, že vaše auto v systému chybí nebo že platnost skončila. Sazba pokuty může být až 40 000 Kč. Ceny pojištění se liší – malý diesel často pojistíte za dvě stovky měsíčně, silnější vozy nebo speciální značky klidně i za tisícovku. Chcete platit méně? Zkuste porovnávače pojištění, kde zadáte pár údajů a přesně víte, co vás čeká.

Tabulka níže vám ukáže srovnání poplatků a cen souvisejících s přepisem a pojištěním:

Služba / PoplatekCena (2025)
Poplatek za přepis vozidla800 Kč
Evidenční kontrola na STK400–500 Kč
Správní poplatek eko daně (jen starší auta)0–10 000 Kč dle emisní normy
Povinné ručení – základ (osobní auto)2 000–7 500 Kč/rok
Povinné ručení – silnější motor (SUV, dodávka)4 500–12 000 Kč/rok
Přihlášení vozidla na úřadě0 Kč (v rámci přepisu)

Kupujete auto z ciziny nebo bez dokladu o ekologické likvidaci? Tady čeká další kolečko navíc – razítka, potvrzení, někdy i návštěva několika úřadů. Dejte si pozor u aut registrovaných před rokem 2009 – ty stále podléhají platbě ekologické daně až 10 000 Kč, pokud nejsou Euro 3 a vyšší.

Nezapomeňte na auto dále navázat dálniční známku, pokud plánujete jezdit po dálnici. Změnu vlastníka je nutné ohlásit i ve firmách, kde máte vozidlo registrováno (například nonstop asistence, autoalarmy, leasing nebo jiné služby), aby byl budoucí servis bez problémů.

Praktické kroky: Zásahy do technického stavu a první servis

Praktické kroky: Zásahy do technického stavu a první servis

Nevěřte, že auto z bazaru je v lepším stavu, než tvrdí inzerát. Znáte ten pocit – všechno na první pohled šlape, ale po týdnu začne svítit kontrolka motoru nebo se ozývají divné zvuky od kol. Odborníci i pojišťováci z Generali České pojišťovny doporučují: vyměňte spotřební díly hned po převzetí. Nikdo neví, v jakých podmínkách auto jezdilo a kdy přesně bylo co měněno. Nejčastěji se zanedbává výměna oleje, řemenů, filtrů a svíček. Olej v motoru je pro motor to samé, co krev pro člověka – starý olej motor pomaličku „zabíjí“. Proto vyměňte i s filtrem za nový, i když podle štítku zbývá najet 5 tisíc km. Uvažujte i o výměně brzdové kapaliny, která ztrácí vlastnosti už po dvou letech.

Při nákupu z bazaru doporučuju navštívit váš oblíbený autoservis a domluvit kompletní preventivní prohlídku. Odborník vám zkontroluje:

  • brzdový systém (desticky, kotouče, hadičky, kapalinu)
  • náplně (olej, chladicí kapalina, brzdová kapalina, servo kapalina)
  • výfukové cesty (úniky, díry, koroze)
  • podvozek (čepy, silentbloky, ložiska, tlumiče)
  • pneumatiky (dezén, stáří, nevyváženost, tlak)
  • akumulátor (napětí, stáří, startovací výkon)
  • osvětlení, bezpečnostní prvky (airbagy, pásy, ABS, ESP)

Běžně se stává, že auto jeví drobné známky neudržovanosti, třeba palubní deska bliká „service“, v kufru najdete rezavé nářadí nebo ve střešním boxu staré haphazardní kabely. Otočení kilometrů je v Česku stále velká národní zábava – skutečný stav zjistíte například na portálu Ministerstva dopravy, kde lze VIN zadat do databáze vozu. Výhodou je i prostudování servisní knížky nebo zápisů o STK, kde mnohdy vystopujete najeté kilometry i předchozí opravy. V Česku se podle statistik otočí ročně kolem 90 000 tachometrů!

Vedle mechanických závad dejte důraz i na elektroniku – klíče, alarm, start/stop systém, stahování oken, infotainment. Může se stát, že auto „poskočí“ o rok díky novejší navigaci nebo změněné elektronické řídicí jednotce. Originalita je dnes sledovaná i na STK.

Za zmínku stojí i stará, ale platná rada: vyměňte pneumatiky, pokud jsou starší než 6 let, i když mají dostatečný vzorek. Guma časem tvrdne a ztrácí přilnavost, což poznáte při náhlé změně počasí. Každý třetí nehodě v zimním období by se dalo předejít jen správnou volbou pneu.

Dodatečné tipy: Prvotní úpravy, bezpečnost a administrativní detaily

Dodatečné tipy: Prvotní úpravy, bezpečnost a administrativní detaily

Když už je auto vaše, je dobré ho ještě vylepšit. Investujte pár stokorun do zabezpečení – mechanická tyč na volant, nebo nejdostupnější GPS lokátor, který v případě krádeže pošle polohu do vašeho mobilu. Počet krádeží aut z bazarů se snížil, ale pořád jich mizí přes tisíc ročně (podle statistik Policie České republiky z roku 2024). Vyšší stupeň ochrany zajistí pojištění proti krádeži a havárii – levnější variantu najdete jako připojištění k povinnému ručení.

Z vlastní zkušenosti doporučuju i výměnu rohoží, doplnění povinné výbavy (lékárnička, trojúhelník, vesta, žárovky, pojistky) a pročistění klimatizace. Ve starších vozech se drží plíseň a bakterie, což není žádný med pro alergika. Dvakrát ročně investujte do hloubkového čištění interiéru – stačí půjčit tepovač nebo odneste auto do specializovaného servisu.

Nezapomeňte zadat nové auto do registru dálničních známek a parkovacích stání – některé městské části požadují aktualizovaná čísla SPZ ihned po změně vlastníka. Pokud jste koupili auto v kraji s povinností platit mýto (například některé dodávky), hned řešte i elektronickou mýtnou jednotku.

  • Po několika týdnech provozu se vraťte do servisu na kontrolní prohlídku – mechanici vám poradí s drobnými upravami, které při první prohlídce unikly.
  • Odešlete si nové údaje do pojišťovny a pošlete i doklad o přepisu – často dostanete lepší nabídky na havarijní pojištění.
  • Pozorně si uschovejte veškeré doklady a faktury – v budoucnu vám usnadní prodej nebo reklamaci auta.
  • Modernizujte infotainment – v bazarových autech často chybí Bluetooth nebo navigace, což lze dohledat za pár stokorun v odborných prodejnách.

Neméně důležité jsou i zákonné povinnosti – nezapomeňte odhlásit původní povinné ručení, aby vám nepřišla pokuta nebo upomínka na nedoplatek. U některých pojišťoven čeká bonus za včasné nahlášení změny pojistníka.

Jestli vám stačí tip na závěr: Ze začátku si dělejte vlastní záznamy o spotřebě paliva, běžné údržbě a provozních nákladech. Velká část řidičů tak rychle zjistí drobnosti, které nebyly patrné při nákupu a auto si lépe „osahají“. Ve výsledku můžete za první půlrok dost ušetřit – ať už na servisních úkonech, nebo vylepšením bezpečnosti.

Nákup auta z bazaru dnes není žádná temná loterie, pokud člověk ví, co a kdy má řešit. Všechno zvládnete bez stresu, stačí vědět, jak na to.

Tomáš Vlček

o autorovi Tomáš Vlček

Pracuji jako odborník na automobily a píšu články o různých tématech týkajících se autoservisu. Baví mě sdílet své znalosti a zkušenosti s komunitou a pomáhat lidem lépe porozumět jejich vozidlům. Ve volném čase často navštěvuji závody a fotím zajímavé okamžiky.

Napsat komentář