Co tankovat do auta Mercedes-Benz: Vyber správného paliva bez omylu

  • Domů
  • Co tankovat do auta Mercedes-Benz: Vyber správného paliva bez omylu
Co tankovat do auta Mercedes-Benz: Vyber správného paliva bez omylu

Postavíš se ke stojanu a najednou znejistíš – je tohle správné palivo pro můj Mercedes? Stalo se mi to párkrát, že jsem zahlédl někoho před sebou zmateně hledat správný pistolek. Přitom chyba může stát klidně i desítky tisíc. U Mercedesu obvykle platí jednoduché pravidlo: tankuj přesně to, co je napsané u víčka. Jenže ne vždy je to tak jasné.

Každý motor potřebuje něco trochu jiného. Benzín, nafta a dnes už i různé směsi nebo alternativní paliva. Špatná volba může motor poškodit nebo ti jen zvýší spotřebu – obojí je problém, co řešíš až moc pozdě. Továrna sice dává přehledný návod, přesto při převozu auta z Německa nebo třeba ze Švýcarska může být instrukce jinak označená.

Možná zrovna nejsi benzínový nebo naftový klasik, ale máš hybrid, plug-in nebo dokonce mild hybrid. Ani tam se ale nevyhneš palivu úplně. Zkrátka Mercedes není jen o luxusu, ale i o správné péči. A žádné auto si nezaslouží, aby mu do žil proudily špatné kostičky z pumpy.

Palivo podle typu motoru Mercedes-Benz

Auto od Mercedesu není jako každé jiné. Výběr správného paliva je krok, který ovlivní životnost motoru, výkon i peněženku. Ne všechny modely používají to samé, proto má smysl vědět, do čeho přesně tankuješ.

  • Benzínové motory: Většina moderních benzínových Mercedesů potřebuje benzín s oktanovým číslem alespoň 95. U AMG modelů nebo starších sportovních typů se vyplatí tankovat 98 nebo 100 – rozdíl poznáš hlavně na lepším výkonu a klidnějším chodu motoru.
  • Dieselové motory: Mercedesy s naftovým motorem berou klasickou naftu (Diesel/B7). Pozor mimo sezónu: zimní nafta je nutnost, hlavně když teploty padají hluboko pod nulu. Přídavky aditiv většinou nepotřebuješ, pokud tankuješ u velkých značkových pump.
  • Hybridy a plug-in hybridy: I tady používáš běžný benzín (většinou 95), elektromotor se k tomu jen přidává podle aktuálního režimu. Pokud ti někdo radí "šetřit" levnějším palivem, zasáhneš tím nejen spotřebu, ale i hybridní jednotku.
  • Mercedesy na CNG/LPG: Tyhle modely jsou u nás spíš rarita. Palivo i plnění musíš řešit přes speciální stanice a vyplatí se sledovat stav tlakového systému. Ne každá pumpa má správné tankovací zařízení.

Každý model má info o potřebném palivu přímo u víčka nádrže i v manuálu. Někdy bývá na štítku kombinace – třeba "Super 95 / E10" nebo "Diesel B7". Zaměnit benzín za naftu je jeden z nejčastějších důvodů drahých oprav. U nás doma se vždycky kvůli tankování radíme, hlavně když se střídáme u rodinného Mercedesu s Janou.

Když Mercedes dovážíš z Německa, tam může být nepatrně odlišné označení paliva než u nás – v Německu třeba místo "Natural 95" najdeš "Super E5" nebo "Super Plus". Zkontroluj to ještě doma, než vyrazíš na cestu. Pro přehlednost – tady je tabulka ukázky, co se tankuje do vybraných typů Mercedesů:

Model Mercedes-BenzDoporučené palivo
C 200 (benzín)Natural 95/E10
E 220 d (nafta)Diesel/B7
A 250e (hybrid)Natural 95
AMG GTSuper Plus 98/100
B 200 CNGCNG

Samozřejmě je jasné, že tankovat levné palivo neznámého původu je u Mercedesu krátkozraké. Kdo chce auto udržet ve formě a bez zbytečných investic do oprav, na kvalitě se prostě nešetří. Drž se doporučení výrobce a čas od času mrkni i na nová pravidla, například ohledně E10 benzínu nebo aditiv do zimní nafty.

Jak se vyznat v označení paliv na stojanech

V Česku i po Evropě se značení na stojanech časem sjednotilo, ale stejně to občas mate. Hlavní pravidlo je jasné — vždycky hledej nálepku vedle víčka nádrže. U většiny Mercedes-Benz je tam přesně označené, co do auta patří – třeba „95“, „98“ pro benzín nebo „B7“ pro naftu. Pokud ne, najdeš to v manuálu nebo na víčku pod kapotou.

Na českých pumpách běžně narazíš na:

  • Natural 95 – klasický benzín, alternativa i pro většinu novějších Mercedesů na benzín.
  • Natural 98 (někdy označený jako Verva, V-Power, apod.) – dražší benzín s vyšším oktanovým číslem, vhodný pro výkonnější motory, nebo když chceš maximální čistotu a výkon.
  • Nafta (B7) – pro dieselové motory. Označení B7 znamená 7% biosložky, což je dnes evropský standard.
  • LPG a CNG – většina Mercedesů tyhle paliva standardně nevyužívá, ale pokud máš přestavbu, označení stojanů bývá jasné.

Pozor na exotické označení, zvlášť když tankuješ v zahraničí. Na západ od nás najdeš třeba „E5“ (znamená 5% biosložky v benzínu) nebo „Diesel B10“ (vyšší podíl biosložky, některá starší auta to nemusejí zvládnout). Pamatuj si, že nálepka na každém stojanu musí být jednotná v celé EU, takže co tankovat, zjistíš porovnáním nálepky na autě s tou na pistoli.

"Nikdy netankujte palivo jen podle barvy pistole – značení může být na různých stanicích jiné a do auta se snadno dostane nesprávný typ." — Česká asociace petrolejářského průmyslu

Hodit se může i malá pomůcka v podobě tabulky:

Typ palivaČíslo / označení na stojanuKdy použít
BenzínNatural 95 / E5 / 95Běžné benzínové motory
Benzín (vyšší oktan)Natural 98 / 98 / V-Power, VervaVýkonné nebo speciální motory
NaftaB7Dieselové motory Mercedes-Benz
Nafta (vyšší biosložka)B10Pouze u novějších vozů, ověřit v návodu

Pistole mají často černou barvu pro naftu a zelenou pro benzín, ale na to se nespoléhej – radši vždy ověř kód! Tvoje Mercedes-Benz si to zaslouží a peněženka ti poděkuje.

Časté chyby a jak se jim vyhnout

Časté chyby a jak se jim vyhnout

Možná se ti to zdá blbuvzdorné, ale zaměnit správné palivo je mezi řidiči Mercedes-Benz fakt časté. Každý rok dojde jen v Česku k tisícovkám případů, kdy lidi omylem natankují naftu místo benzínu a obráceně. Většinou je na vině rutina, spěch, nebo že je u stojanu špatně označená pistole. U některých modelů třeba dieselový otvor vůbec nedovolí strčit benzínovou pistoli, ale obráceně ti to někde projde a průšvih je na světě.

Existují i další chyby, které můžou motor zbytečně potrápit:

  • Tankování vyššího oktanového čísla, než je předepsané – Například naliješ benzín 100 místo doporučeného 95, což bývá promarněné peníze. Tvoje auto z toho žádné výhody nemá, pokud to výrobce nepožaduje.
  • Použití bionafty (B100) v motorech, které to nemají schválené – Mercedes na to přímo upozorňuje. Bionafta může poškodit těsnění a vstřiky, pokud na to motor není stavěný.
  • Tankování starého nebo nekvalitního paliva – Palivo dlouho skladované třeba v náhradním kanystru ztrácí svoje vlastnosti, může zanes motor a filtr.
  • Dotankování aditiv navíc bez důvodu – Mnozí chtějí pomoci motoru různými "zázračnými kapkami" do nádrže, ale u moderních Mercedesů většinou žádná extra aditiva nepotřebuješ. Výrobce už s nimi počítá ve složení paliv od ověřených pump.

Důležité je vždy zkontrolovat, co je napsáno na víčku nádrže nebo v manuálu auta. Pokud přesto dojde k omylu, hlavně nestartuj motor – tím si můžeš ušetřit desítky tisíc korun za opravu. Sám jsem zažil, jak jeden známý natankoval benzín do dieselového Mercedesu při služební cestě do Německa. Hodinu čekal na odtahovku, ale odnesl to jen výměnou filtru a přečištěním nádrže, protože neotočil klíčkem.

ChybaMožné následky
Benzín do naftyPoškození čerpadla a vstřiků, drahá oprava
Nafta do benzínuAuto většinou nejede, ucpaný filtr
Bionafta do neschváleného MercedesuPoškození těsnění, koroze dílů
Vadná aditivaVyšší spotřeba, škody na motoru

Jednoduché pravidlo – když nevíš, tankuj podle toho, co najdeš na štítku nebo v manuálu. Nikdy neexperimentuj s jiným typem paliva, zvlášť u moderních aut, kde tolerance na omyly je fakt mizivá. Vyhni se pochybným čerpacím stanicím a dej přednost ověřeným značkám, kde je menší šance na špatnou směs nebo kontaminaci.

Alternativní paliva a Mercedes

Když člověk slyší Mercedes-Benz, napadne ho většinou benzín nebo nafta. Jenže tahle značka už dávno není jen o klasických motorech. Teď se často řeší alternativní paliva jako LPG, CNG, nebo taky elektřina a plug-in hybridní systémy. Vybrat správné palivo do Mercedesu tedy může být někdy docela hlavolam.

Pojďme si ujasnit, co vlastně lze do Mercedesu tankovat. Značka si dost hlídá kvalitu motorů, takže jakákoliv přestavba, třeba na LPG, není moc doporučovaná. V Česku sice pár autodílen nabízí přestavby benzinových Mercedesů na LPG, ale továrna sama to absolutně nepodporuje. Jednak kvůli ztrátě záruky, jednak kvůli možným problémům s přehříváním a poklesem výkonu. Pokud tedy chceš s Mercedesem-Benz na LPG, raději se připrav na možná rizika.

Úplně jinak je to se CNG. Některé Mercedes-Benz řady B nebo E v minulosti nabízely tovární verze na CNG (například B 200 Natural Gas Drive). To mělo výhodu v tovární podpoře a garanci. Mezi obyčejnými lidmi se s těmito verzemi moc nesetkáš – jsou u nás spíš rarita.

  • Benzin-elektrické hybridy – Značka má plug-in hybridy, kde tankuješ benzín, nabíjíš přes kabel a pár desítek kilometrů zvládneš čistě na elektřinu. Například třída C nebo E plug-in hybrid zvládne čistě elektricky i do práce po městě.
  • Elektromobily – Řada EQ (například EQC, EQA, EQS) funguje čistě na elektřinu. Nestavíš se vůbec na benzinku, jen hledáš dobíjecí stanici. Mercedes-Benzy na elektřinu jsou stále víc v kurzu, ale musíš počítat s tím, že nabíjení je zatím v Česku pomalejší než v Německu.
  • Biodiesel – Některé novější diesely Mercedesu umí spalovat schválenou směs s podílem FAME (mastné kyseliny metylestery), známé jako B7. Na čistý rostlinný olej ale zapomeň – to vydrží možná starý Peugeot, ale Mercedes to rychle pozná a servis tě vyjde draze.

Jak je to u Mercedesu s tankováním HVO? Některé nové dieselové modely už mají povolený provoz na toto syntetické palivo (hydrogenově ošetřený rostlinný olej). Najedeš s tím víc ekologicky, emise jsou nižší.

Označení správného paliva je vždy na víčku nádrže nebo v návodu. Pokud máš pochybnosti, vždycky mrkni do manuálu. Na sociálních sítích se objevily i případy, kdy někdo tankoval E85 (etanol), protože si spletl stojany. Tohle do většiny Mercedesů rozhodně nepatří.

Typ motoruDoporučené palivoAlternativní paliva
BenzínovýNatural 95/98LPG (pouze s přestavbou, neoficiální), Etanol E10 (pouze u nových modelů)
DieselovýNafta B7HVO, Biodiesel B10 (omezeně, viz manuál)
Hybrid/Plug-inBenzínElektřina z dobíjecí stanice
ElektromotorElektřinaŽádná (jen kabel, žádné tankování)

Kdo jezdí s Mercedesem na jiná paliva, měl by vždycky nejdřív ověřit možnosti přímo u výrobce nebo ve specializovaném servisu. Ušetříš si nervy i zbytečně vyhozené peníze. A jak říká moje Jana: Když si nejsi jistý, co natankovat, tak radši zavolej, než naliješ omylem něco, co tam fakt nepatří.

Tomáš Vlček

o autorovi Tomáš Vlček

Pracuji jako odborník na automobily a píšu články o různých tématech týkajících se autoservisu. Baví mě sdílet své znalosti a zkušenosti s komunitou a pomáhat lidem lépe porozumět jejich vozidlům. Ve volném čase často navštěvuji závody a fotím zajímavé okamžiky.

Napsat komentář