Co všechno patří pod značku BMW: Značky, divize a dceřiné společnosti

  • Domů
  • Co všechno patří pod značku BMW: Značky, divize a dceřiné společnosti
Co všechno patří pod značku BMW: Značky, divize a dceřiné společnosti

Když se řekne BMW, většina lidí ihned vidí v hlavě ikonické vozy s modrobílou vrtulí ve znaku. Jenže málokdo ví, jak rozvětvené jsou aktivity BMW a co všechno vlastně patří pod křídla této německé automobilky. Schválně – tušíte například, že BMW nevyrábí jen sportovní sedany, ale i motocykly nebo luxusní auta, která nejsou označena astronautickým logem? Možná vás to překvapí, ale značka zvládne pokrýt opravdu široké spektrum produktů, trhů, značek i služeb. Možná by se v tom zamotal i pes Rocky, kdyby byl fanda do aut. Tak pojďme rozkrýt, jaká je skutečná šíře impéria BMW a které značky, produkty i divize pod něj ve skutečnosti spadají.

BMW Group jako koruna království

Oficiální název BMW zní Bayerische Motoren Werke AG, v překladu Bavorská továrna na motory. Už podle názvu to vůbec nemusí znít jen jako automobilka. A opravdu – BMW je dnes hlavně mateřská skupina, pod kterou patří několik slavných značek. Kromě klasických vozů BMW vyrábí aktuálně i MINI a Rolls-Royce. Ano, čtete správně – věhlasné britské luxury limuzíny Rolls-Royce už patří právě BMW Group od roku 1998. Vedle aut má koncern pod palcem i produkci motocyklů pod názvem BMW Motorrad. Co se týče výrobních závodů, ty najdete všude po Evropě, v Americe, ale také v Asii. Rozvětvenost skupiny je znázorněna i v tabulce níže:

Název divizeRok vznikuHlavní produkty
BMW1916Osobní automobily, motocykly
BMW Motorrad1923Motocykly
MINI1969 (BMW od 2000)Kompaktní automobily
Rolls-Royce Motor Cars1906 (BMW od 1998)Luxusní automobily

BMW Group je ale mnohem víc než jen výrobce aut. Má své vývojové a technologické laboratoře, vlastní leasingové společnosti, a dokonce i platformy pro sdílenou mobilitu. Slyšeli jste třeba o DriveNow, dnes známé jako SHARE NOW? I takovéhle služby vznikaly pod BMW.

BMW: Srdce značky a hlavní inovátor

Samotné vozy BMW nejsou jen ono sportovní 3, 5 nebo 7, o kterých mluví každý druhý fanoušek aut. Portfolio sestává nejen z tradičních sedanů, kombíků a SUV, ale taky z elektromobilů, plug-in hybridních modelů nebo výkonných sportovních vozů s označením M. Tak třeba – elektromobil BMW i3 byl v době uvedení v roce 2013 jeden z prvních městských elektromobilů na trhu. V Mnichově si na něj i po deseti letech vzpomínají jako na ikonu změny.

A ne, BMW neznamená vždycky zadní pohon – dnes mají v nabídce třeba i modely s pohonem všech kol (xDrive), předokolky a samozřejmě i plug-in hybridy. A pokud se budeme bavit o specialitách, pár let zpětně BMW představilo například technologii Laserlight – nejvýkonnější sériově vyráběné světlomety na trhu.

Sportovní divize BMW „M“ je vlastním pojmem. Modely M3, M5 nebo M8 znají i ti, kteří běžně auta řeší jen na úrovni „jede to“ nebo „nejede to.“ První originální BMW M1 vzniklo už v roce 1978 a za tu dobu ujel tento program kus cesty odsud až do světa motorsportu i na běžné silnice. Zajímavým faktem je, že BMW M bylo původně určeno pouze pro motorsport, nikoli na běžnou silnici.

A co třeba divize BMW i? Zde se skupina plně věnuje elektromobilitě, vývoji baterií i technologiím pro udržitelnou dopravu. Zní to zeleně? Asi jo, jenže BMW tímhle tempem patří mezi evropské leadery v přesunu portfolia do elektrické éry. V roce 2024 odhadli podíl plně elektrických aut na svých prodejích už na 13 %.

MINI a Rolls-Royce: Dvě prémiové značky pod BMW Group

MINI a Rolls-Royce: Dvě prémiové značky pod BMW Group

Když v roce 2000 koupila BMW legendární britskou značku MINI, málokdo předpokládal, jaký úspěch ji čeká. Dnes je MINI samostatnou součástí koncernu a nabízí tu největší variabilitu ve vlastním segmentu: od ikonických třídveřových hatchbacků přes praktické Clubmany až po rodinné SUV Countryman nebo dokonce cabrio. Všechno je postavené tak, aby auta zůstala kompaktní, agilní a zároveň hrála srdcem „britské coolnosti“.

Rolls-Royce je pak úplně jiná liga. Auta, která často vidíte na červených kobercích nebo před luxusními hotely, jsou ve skutečnosti vyráběna v Goodwoodu pod drobnohledem BMW Group. Technika pod kapotou? Spousta komponentů je sdílených s top modely BMW, včetně pokročilých podvozků, hybridních pohonů nebo asistenčních systémů pro řízení. Auto, jako je Rolls-Royce Phantom, jsou ale stavěná na zakázku a finální design i interiér se ladí podle vkusu konkrétního klienta. To je naprostý rozdíl oproti sériové výrobě.

Zajímavostí je, že Rolls-Royce má svého hlavního rivala pod křídly Mercedes-Benz, což potvrzuje, jak úzce jsou provázané špičky evropského automobilového průmyslu. Aktuální trend? Rolls-Royce uvádí čím dál víc elektrických modelů – například Spectre je čistý elektromobil, ovšem podle značky má být „nejtišším Rolls-Roycem v historii“.

BMW Motorrad a další aktivity BMW

BMW byla původně továrna na letecké motory, což je dodnes patrné v logu i technickém smyslu pro detaily. Ze světa motorů se však přesunula i na motocykly. Značka BMW Motorrad funguje od roku 1923 a řadí se k nejinovativnějším výrobcům motorek. Mezi ikony patří například model BMW R 1250 GS, nejprodávanější cestovní enduro v Evropě. Motocykly BMW umí skloubit tradiční německou robustnost, špičkovou elektroniku a spolehlivost, což oceňují cestovatelé i policisté po celém světě.

BMW se však nevěnuje pouze výrobě aut a motorek. V oblasti financování provozuje například BMW Financial Services, což je jedna z největších značkových leasingových firem v Evropě. A nesmíme zapomenout ani na mobility služby, které začaly vznikat už v roce 2011. V praxi to znamená třeba půjčování aut ve velkých městech nebo carsharing v rámci nových projektů. Takové DriveNow se v roce 2019 spojilo s konkurencí od Daimleru (Car2Go) a vznikla platforma SHARE NOW. Celá služba je dostupná po celé Evropě.

K financím a moderním technologiím má BMW dost blízko také díky intenzivnímu výzkumu a vývoji. V Mnichově, Dingolfingu nebo Regensburgu dnes najdete špičková centra se stovkami inženýrů, kteří nevyvíjejí pouze klasické spalovací motory, ale také autonomní řízení, digitální platformy, software nebo hardware pro chytrou mobilitu.

"BMW Group je symbolem inovace a tradice zároveň. Naším cílem je tvořit mobilitu budoucnosti, která je udržitelná, bezpečná a zábavná zároveň." — Oliver Zipse, předseda představenstva BMW AG

Pokud se podíváme na strukturu celé BMW Group, je zřejmé, že nejde pouze o výrobce aut. Korporace řídí desítky dílčích firem, technologických startupů, servisních služeb i vývojových center. Důraz na diversifikaci podnikání je jednou z hlavních strategických výhod BMW.

Kdysi dávno šlo čistě o výrobce leteckých motorů. Dnes se pod BMW skrývá synonymum pro technologický holding, který zvládá prémiová auta, motocykly, služby mobilit i fintech aktivity. Zákulisní karty se stále míchají, ale pokud vás příště někdo na party pobídne k tématu "co všechno vlastně patří pod BMW", můžete se vytáhnout nejen automobily, ale i koňskými silami v motorkách, legendárními britskými auty nebo přelomovými digitálními platformami. V tom je síla skutečně velké značky: vždycky v sobě skrývá trochu víc, než ukazuje na první pohled.

Tomáš Vlček

o autorovi Tomáš Vlček

Pracuji jako odborník na automobily a píšu články o různých tématech týkajících se autoservisu. Baví mě sdílet své znalosti a zkušenosti s komunitou a pomáhat lidem lépe porozumět jejich vozidlům. Ve volném čase často navštěvuji závody a fotím zajímavé okamžiky.

Napsat komentář