Co zkontrolovat u ojetého auta Mercedes-Benz: kompletní checklist pro bezpečný nákup

  • Domů
  • Co zkontrolovat u ojetého auta Mercedes-Benz: kompletní checklist pro bezpečný nákup
Co zkontrolovat u ojetého auta Mercedes-Benz: kompletní checklist pro bezpečný nákup

Kontrolní seznam ojetého Mercedes-Benz

Výsledek kontroly

0%

1. Historie vozidla

2. Karosérie a podvozek

3. Motor a převodovka

4. Elektronika a interiér

5. Testovací jízda

Chcete koupit ojeté auto Mercedes-Benz, ale nevíte, na co se podívat? Mnoho lidí si myslí, že značka jako Mercedes-Benz je automaticky spolehlivá - ale to není pravda. Každé použité auto má svou historii. Některá vozidla byla dobře ošetřována, jiná byla tlačená na dálnici až do výpadku motoru. Pokud necháte nákup na náhodě, můžete si koupit autíčko, které vám bude stát více na opravách než jeho cena. Nebojte se - s pravými znalostmi můžete najít skvělou nabídku, která vám vydrží desítky tisíc kilometrů.

Podívejte se na historii vozidla

Než se vůbec podíváte na auto, zjistěte jeho historii. V České republice můžete použít službu Motorová vozidla na stránkách Ministerstva dopravy. Zadejte SPZ nebo VIN a získáte přehled o počtu vlastníků, úrazových škodách, servisních záznamech a zda bylo auto zpětně odvoláno. Pokud je auto zahraničního původu, použijte služby jako Carfax nebo AutoCheck - ty vám ukáží, zda bylo auto například v záplavě nebo mělo zásahy do počítadla kilometrů.

Nezapomeňte: pokud vám prodávající říká, že má servisní knížku, ale nechce ji ukázat - je to červená vlajka. Servisní záznamy nejsou jen papírky. Ukazují, zda byly včas měněny oleje, řetězy, brzdy a jiné kritické komponenty. Mercedes-Benz má přesné servisní intervaly - například motor OM642 v E-Class musí mít řetěz rozvodu vyměněný každých 120 000 km. Pokud to nebylo uděláno, může dojít k vážnému poškození motoru za náklady 15 000 Kč a více.

Prohlédněte si karosérii a podvozek

Mercedes-Benz jsou známé svou kvalitou karosérie - ale jen pokud byly dobře udržovány. Začněte prohlížením podvozku. Přejděte pod auto a hledejte známky koroze. Zvláště se podívejte na:

  • Spodní hrany dveří - tam se často začíná koroze rozšiřovat
  • Podvozkové nosníky za zadními koly - zvláště u W211 a W212
  • Oblast kolem brzdových hadic a převodovek

Nezapomeňte na kovové díly - koroze nejde vždy vidět. Pokud se podvozek zdá být příliš měkký nebo se při poklepu zvukem chová jako karton, jde o vážný problém. Zkontrolujte také, zda jsou dveře, kapoty a trupové prvky stejně vzdálené od karosérie. Neshody v mezích znamenají, že auto bylo v havárii a opraveno špatně. V takovém případě může být i bezpečnostní systém poškozen - například airbagy nebudou fungovat.

Motor a převodovka - největší riziko

Motor je srdce Mercedesu. Nejčastější problémy najdete u modelů s motory:

  • OM642 (3,0 l turbodiesel) - problémy s řetězem rozvodu, výměna každých 120 000 km
  • M272 (3,5 l benzin) - úniky oleje z hlavy motoru, špatná chlazení
  • M276 (3,0 l benzin) - problémy s přímým vstřikováním a uhlíkovými nánosy

Při startu motoru poslouchejte. Pokud slyšíte hluk jako „škrtání“ nebo „klikání“ při chodu na chladno - může to být problém s řetězem nebo hydraulickými vývěrami. Pokud se motor nechce rozběhnout hned při prvním pokusu - může to být problém s palivovým čerpadlem nebo injektory.

Převodovka je další bod, kde se může auto „zhroutit“. U modelů s 7G-Tronic (např. E-Class W211, W212) se často vyskytuje problém s přepínáním. Pokud při jízdě cítíte „šločení“ nebo převodovka přepíná s odstupem - není to normální. Výměna převodovky stojí 60 000 Kč a více. Zkontrolujte, zda byla včas měněna převodovková kapalina - každých 60 000 km. Pokud ne, převodovka může být na konci.

Přehledový seznam pro kontrolu ojetého Mercedesu s nástroji a poznámkami v češtině na krytu motoru.

Elektronika a vnitřek

Mercedes-Benz jsou plné elektroniky - a to je jejich slabina. Zkontrolujte:

  • Pracuje všechno na řídicím panelu - teplota, palivová úroveň, vzdálenost, kontrolky
  • Funkčnost klimatizace - pokud nefunguje, může to být problém s kompresorem nebo čidly
  • Pracují všechny okna, zrcátka, sedadla s elektrickým pohonem
  • Je zvuk systému COMAND nebo MBUX hlučný, přerušovaný? To může znamenat selhání procesoru

U starších modelů (W203, W211) se často vyskytují problémy s kabeláží v dveřích. Pokud se některé tlačítka nechovají konzistentně - může to být problém s kabely, které se opotřebovaly při otevírání dveří. Oprava kabeláže stojí 8 000-15 000 Kč.

Nezapomeňte na sedadla. Pokud jsou pokrytá prasklinami nebo se kůže odlupuje - nejedná se jen o estetiku. Výměna kůže na celém voze může stát 30 000 Kč. Pokud sedadla nejsou v pořádku, může to znamenat, že auto bylo používáno intenzivně - a tedy i jiné části mohly být zanedbány.

Testovací jízda - nejdůležitější krok

Testovací jízda není jen „zatáčka kolem bloku“. Musíte ji provést systematicky.

  1. Startujte auto na chladno - sledujte, jak se motor rozběhne, zda má stabilní otáčky
  2. Jeděte na městských ulicích - zkontrolujte, zda převodovka přepíná hladce
  3. Zrychlete na dálnici - sledujte, zda se auto nevibruje při rychlosti 100-120 km/h
  4. Brzdněte z rychlosti 80 km/h - zkontrolujte, zda se auto nešikuje, zda nekřičí brzdy
  5. Projeděte přes závady - zkontrolujte, zda nejsou hluky z podvozku

Pokud při jízdě cítíte, že auto „plave“ nebo se chová jako loď - může to být problém s odpružením. Mercedes-Benz mají pneumatické nápravy (Airmatic) - ty se často porušují po 100 000 km. Výměna jednoho amortizátoru stojí 6 000-8 000 Kč, celá náprava pak 40 000 Kč.

Dvojitý pohled: nový GLC vlevo a poškozený W211 vpravo, spojené varovnou červenou čárou.

Co je normální, co není?

Ne každý problém je katastrofa. Některé věci jsou u starších Mercedesů běžné:

  • Malé úniky oleje z hlavy motoru - nejsou okamžitě kritické, ale musí být sledovány
  • Chvění při startu na chladno - může být způsobeno opotřebovanými vývěrami
  • Malé hluky z klimatizace - často jen špatný ventil

Ale pokud vidíte:

  • Černý kouř z výfuku - problém s palivovým systémem
  • Modrý kouř - spalování oleje, problém s písty nebo ventily
  • Žlutá nebo hnědá kapalina pod autem - směs oleje a chladicí kapaliny - selhání chladiče

Tyto znaky znamenají, že auto potřebuje hlubokou opravu - a pravděpodobně nevyplatí se vám ho kupovat.

Co dělat po nákupu

Pokud jste koupili auto a všechno vypadá v pořádku - nezakládejte se. Ujistěte se, že:

  • Okamžitě provedete kompletní servis - včetně výměny oleje, filtrů, chladicí kapaliny a brzdové kapaliny
  • Zkontrolujete stav řetězu rozvodu (pokud není doložen výměna)
  • Zkontrolujete stav pneumatického odpružení
  • Nechte si udělat diagnostiku v autorizovaném servisu Mercedesu

Pokud jste koupili auto z Německa nebo Rakouska - zkontrolujte, zda má platný technický průkaz a zda je registrované v ČR. Některá auta mají neplatný technický průkaz nebo nejsou přizpůsobená na české normy.

Co koupit, co vynechat?

Některé modely Mercedes-Benz jsou lepší volbou pro ojeté auto:

  • W204 C-Class (2007-2014) - spolehlivý, jednoduchý, levný na opravy
  • E-Class W212 (2009-2016) - pokud má řetěz rozvodu vyměněný, je skvělá volba
  • GLC (2015-2020) - moderní, bez problémů s elektronikou

Vyhněte se:

  • W211 E-Class (2002-2009) - časté problémy s kabeláží a pneumatickým podvozkem
  • CLS (2004-2010) - drahé opravy, nízká dostupnost dílů
  • ML-Class (W164, 2005-2011) - problémy s převodovkou a pneumatickým systémem

Je lepší koupit ojeté Mercedes-Benz u soukromé osoby nebo u prodejce?

U soukromé osoby je riziko vyšší - ale i cena nižší. U prodejce máte záruku a často i servisní záznamy, ale platíte za něj navíc. Pokud chcete jistotu, vyberte autorizovaný Mercedes-Benz prodejce s garancí. Pokud kupujete od soukromé osoby, požádejte o kompletní servisní historii a nechte si auto zkontrolovat nezávislým mechanikem.

Kolik stojí průměrná kontrola ojetého Mercedesu?

Kompletní kontrola u nezávislého servisu stojí 2 500-4 000 Kč. Zahrnuje diagnostiku elektroniky, prohlížení podvozku, test motoru a převodovky. Pokud chcete i technickou prohlídku podle ČSN, zaplatíte dalších 1 000 Kč. To je investice, která vám může ušetřit desítky tisíc korun.

Můžu si koupit ojeté Mercedes-Benz s vysokým nájezdem?

Ano, ale jen pokud má kompletní servisní historii a bylo pravidelně ošetřováno. Auto s 250 000 km může být lepší než auto s 100 000 km, pokud bylo včas měněno všechno - řetěz, brzdy, oleje, chladicí kapalina. Pokud však má vysoký nájezd a žádné doklady - vyhýbejte se.

Jak poznat, že auto má přetlakovaný počet kilometrů?

Podívejte se na stav koberců, pedálů, volantu a sedadla. Pokud jsou příliš opotřebované vzhledem k nájezdu - je pravděpodobné, že kilometry byly změněny. Zkontrolujte také servisní knížku - pokud je tam záznam o výměně brzd na 50 000 km, ale auto má 120 000 km - to je podezřelé. Nejlepší je použít službu Motorová vozidla - tam je zaznamenána historie technických prohlídek.

Je lepší koupit diesel nebo benzinový Mercedes?

Diesel je levnější na palivo, ale drahý na opravy. Pokud je auto vystaveno krátkým jízdám (město), diesel může mít problémy s DPF filtrem. Benzinové motory jsou jednodušší, ale mají vysoké náklady na údržbu - například výměna řetězu rozvodu. Pokud jezdíte více než 20 000 km ročně - diesel. Pokud jen 10 000-15 000 km - benzin.

Tomáš Vlček

o autorovi Tomáš Vlček

Pracuji jako odborník na automobily a píšu články o různých tématech týkajících se autoservisu. Baví mě sdílet své znalosti a zkušenosti s komunitou a pomáhat lidem lépe porozumět jejich vozidlům. Ve volném čase často navštěvuji závody a fotím zajímavé okamžiky.