Kalkulačka výroby aut Hyundai
Věděli jste, že výrobní linka Hyundai v Nošovicích vyrobí jedno auto každých 52 sekund? V této kalkulačce si můžete spočítat, kolik aut Hyundai se vyrobí za zadaný počet hodin.
Když si koupíte nové auto Hyundai, většinou si ani neuvědomíte, kolik práce, přesnosti a času se do něj vložilo. Otázka výroba auta Hyundai není jen o tom, kolik dní trvá, než z kovových plechů vznikne auto, které si můžete odvézt z prodejny. Je to o tisících krocích, strojích, lidech a systémech, které fungují jako jedna velká harmonická mašina. A odpověď na otázku „Jak dlouho trvá?“ je jednodušší, než si myslíte - ale i složitější.
Od plechu k autu: jak dlouho to trvá?
Od okamžiku, kdy první plechový list dorazí na výrobní linku, do okamžiku, kdy je kompletní auto připraveno k odvozu, trvá výroba modelu Hyundai, jako je i30 nebo Tucson, přibližně 20 až 24 hodin. Ano, méně než den. To zní jako kouzlo, ale není. Je to výsledek desetiletí optimalizace, robotizace a přesného plánování.
Výrobní linka v Hyundai Motor Manufacturing Czech v Nošovicích (na Moravě) je jednou z nejmodernějších v Evropě. Zde se každých 52 sekund vytvoří jedno auto - to znamená, že za jednu směnu (8 hodin) projde linkou přes 550 vozidel. Každý krok je naplánovaný na vteřiny. Pokud by se něco zastavilo na 10 vteřin déle než mělo, celý systém by se rozpadl.
Co se děje během těch 20 hodin?
Výroba se dělí do čtyř hlavních fází: výroba karosérie, lakování, montáž a konečná kontrola. Každá z nich má svůj ritmus a své specifikace.
1. Výroba karosérie - tady se plechy ohýbají, svařují a spojují do tvaru auta. Robotické paže svařují tisíce bodů s přesností na setinu milimetru. Všechny spoje jsou kontrolovány laserem, aby žádný nebyl slabý. Tato fáze trvá kolem 4 hodin. Pokud by se jedna svařovací bodová svařovací hlava pokazila, linka by se zastavila - protože i nejmenší chyba v karosérii může vést k problémům s bezpečností.
2. Lakování - karosérie se vloží do čistého prostředí, kde se nejprve nanese vrstva epoxidového přípravku, pak barva a nakonec průhledný lak. Tento proces trvá 5-6 hodin, protože každá vrstva musí vyschnout a být pečlivě kontrolována. Barva se volí podle objednávky - a Hyundai nabízí přes 20 různých barev. Všechny barvy jsou testovány na odolnost proti UV záření, korozi a mechanickým poškozením. Pokud by se barva nezachytila správně, auto by se zcela odstranilo z linky.
3. Montáž - tady se přidávají všechny ostatní části: motor, převodovka, sedadla, klimatizace, elektronika, kola. Tato fáze je nejkomplexnější a trvá asi 8 hodin. Na linku přichází i tisíce menších součástek - od šroubků po čipy pro infotainment systém. Každá součástka má svůj časový slot. Pokud by se například nesprávný kabelový svazek nainstaloval, systém to ihned zaznamená a zastaví montáž. Pracovníci mají přístup k digitálním návodům na tabletu, které jim ukazují, co a kde přesně mají nainstalovat.
4. Konečná kontrola - auto projde 120 kontrolními body. Testují se světla, brzdy, řízení, hluk, elektronika, výfukové plyny, dokonce i kvalita zvuku rádia. Pokud auto nevyhoví jedinému kritériu, jde do opravy. Výrobní chyby se dnes většinou objevují u menších detailů - například špatně připevněný kryt na kolo nebo nepřesně nastavený ovladač klimatizace. Větší chyby, jako například špatně svařená karosérie, se vůbec nevyskytují - díky kontrole v každé fázi.
Proč to trvá jen 20 hodin? Co to mění?
Hyundai se rozhodl investovat do automatizace už před deseti lety. Dnes má v Nošovicích přes 400 robotů, kteří pracují 24 hodin denně. Ale klíčové je, že nejde jen o stroje. Je to o tom, jak jsou všechny části propojené. Každé auto má svůj digitální „dvojník“ - elektronický profil, který se mění v reálném čase. Když se vyrábí Hyundai Kona s 1,0 T-GDI motorem a 7-rychlostním DCT převodovkou, systém ví přesně, jaké součástky a jaké programy potřebuje. Žádné náhodné přesmyky, žádné zbytečné čekání.
Na rozdíl od některých jiných výrobců, kteří vyrábějí jednu verzi auta na jedné lince, Hyundai může na stejné lince vyrábět až 12 různých modelů - od malého i10 po velké Santa Fe. To je možné díky flexibilnímu systému, který se přizpůsobí během pár minut. Když se přepne z výroby Tucsonu na Kona, roboti si automaticky stáhnou nový program, nástroje se přeřadí a systém se přizpůsobí. To je výroba budoucnosti.
Co se děje po výrobě?
Po dokončení výroby auto nejde hned do prodejny. Nejprve projde testovací tratí - 1,5 km dlouhou, kde se testují brzdy, řízení, akcelerace a hluk. Pak se naloží na nákladní auto a odveze do logistického centra v Nošovicích. Odtud se přepravuje do celé Evropy. V průměru trvá od výroby do doručení prodejci 10-14 dní. Pokud je auto objednáno s konkrétními volbami (např. bílá barva, kovové kolečka, pokročilá bezpečnostní balíček), může to trvat o pár dní déle - protože se musí vyrobit podle individuální objednávky.
Proč je to důležité pro zákazníka?
Čas výroby není jen číslo. Je to ukazatel kvality. Když víte, že auto prošlo 120 kontrolami, že každá svařovací bodová svařovací spojka byla zkontrolována laserem, že barva byla testována na 10 000 hodin UV záření, pak si můžete být jistí, že vaše auto není jen „nějaké auto“. Je to výsledek přesného systému, který neumožňuje chyby.
Hyundai je jedním z mála výrobců, kteří dají zákazníkovi možnost sledovat výrobu svého auta online. Pokud jste objednali auto v České republice, můžete na webu Hyundai zjistit, v jaké fázi je vaše auto - zda je v karosérii, v laku, nebo už je na testovací trati. To není jen marketing. Je to důkaz důvěry ve vlastní proces.
Co se může zpomalit výrobu?
Největší riziko není technika. Je to lidský faktor a dodávky. Pokud se zastaví dodávka čipů pro řídicí jednotky nebo dojde k závadě na výrobní lince, může to způsobit prodlevu. Například v roce 2021, kvůli globálnímu nedostatku čipů, se výroba některých modelů Hyundai zpomalila o 2-3 týdny. Ale dnes, v roce 2025, je dodávkový řetězec stabilnější. Hyundai má zásoby kritických komponent na 6-8 týdnů - což je více než většina konkurentů.
Držení kroku s výrobními potřebami je klíčové. V Nošovicích se každý den dopravuje více než 100 nákladních aut s díly - všechny jsou plánované na minutu. Pokud by se některé auto zpozdilo, systém by automaticky přeřadil další na jiný řádek. Výroba se nezastaví - jen se přizpůsobí.
Je výroba Hyundai rychlejší než u jiných značek?
Ano, většinou ano. Zatímco Toyota nebo Volkswagen potřebují na stejný model 24-28 hodin, Hyundai využívá výhodu moderního, přizpůsobitelného systému. Výrobní linka v Nošovicích je navržená jako „modulární“ - což znamená, že se dá rychle upravit pro nový model. V roce 2024 bylo na téže lince převedeno z výroby Tucsonu na nový Hyundai Kona Electric během 36 hodin. U jiných výrobců by to trvalo týden.
Hyundai také využívá větší podíl robotů než konkurenti - přes 90 % svařovacích prací je děláno roboty. U některých německých značek je podíl robotů kolem 70 %. To znamená, že Hyundai má menší riziko lidské chyby a vyšší přesnost.
Co si pamatovat, když si kupujete Hyundai?
Nezaměřujte se jen na cenu nebo výbavu. Zaměřte se na to, že auto, které si kupujete, prošlo výrobou, která je jednou z nejpřesnějších v Evropě. Každý Hyundai, který vyjede z Nošovic, má za sebou:
- 20-24 hodin kontrolované výroby
- 120 kontrolních bodů
- 400 robotických rukou
- 100 % digitální sledovatelnost
- 100 % výroba v EU - ne v Asii
Toto je to, co vás chrání před závadami, reklamacemi a nepříjemnými překvapeními. A to je důvod, proč Hyundai v Česku a v celé Evropě získává stále více zákazníků - ne proto, že je nejlevnější, ale protože je nejspolehlivější.
Jak dlouho trvá výroba auta Hyundai od začátku do konce?
Výroba jednoho auta Hyundai trvá přibližně 20 až 24 hodin. Tento čas zahrnuje všechny fáze - od výroby karosérie, přes lakování a montáž, až po konečnou kontrolu. Vše probíhá na výrobní lince v Nošovicích, kde se každých 52 sekund vytvoří jedno auto.
Proč je výroba Hyundai tak rychlá?
Hyundai používá vysokou úroveň automatizace - více než 400 robotů, které pracují s přesností na setinu milimetru. Výrobní linka je navržená jako flexibilní, takže se může rychle přepínat mezi různými modely. Díky digitálnímu sledování každého auta a optimalizovanému dodávkovému řetězci se ztráty času minimalizují.
Je výroba Hyundai v Česku kvalitnější než v jiných zemích?
Výroba v Nošovicích je jednou z nejmodernějších v Evropě. Používá stejné technologie a standardy jako výrobní závody v Koreji nebo USA. Rozdíl není v kvalitě, ale v lokalitě - auta vyrobená v Česku jsou určena především pro evropský trh, což znamená kratší dodací lhůty a lepší přizpůsobení místním požadavkům.
Můžu sledovat, jak se vyrábí moje auto?
Ano. Pokud jste objednali auto přes oficiálního prodejce, můžete na webu Hyundai sledovat stav výroby vašeho vozidla v reálném čase. Uvidíte, v jaké fázi je - zda je v karosérii, v laku, nebo už projelo testovací tratí. Tato funkce je k dispozici pro všechny modely vyrobené v Nošovicích.
Co se stane, když se auto při výrobě poškodí?
Každá chyba je zaznamenána automaticky. Pokud se například špatně svaří karosérie nebo nesprávně nainstaluje klimatizace, systém zastaví výrobu a auto se přesune do opravny. Tato oprava probíhá na speciální lince pod dohledem kvalitního inženýra. Auto se neodváží, dokud nevyhoví všem normám. Většina chyb je opravena během 1-2 hodin.