Jak nenaletět v autobazaru: Průvodce nákupem ojetého auta bez pastí

  • Domů
  • Jak nenaletět v autobazaru: Průvodce nákupem ojetého auta bez pastí
Jak nenaletět v autobazaru: Průvodce nákupem ojetého auta bez pastí

Stačí chvíle nepozornosti a v autobazaru vám do ruky vklouzne klíček ke snu, ze kterého se za pár měsíců vyklube černá díra na peníze. Každý zná někoho, kdo zažil horor se stočenými kilometry nebo autem, co málem nedojelo ani z brány. Ale proč se to stále děje? Protože obchod s ojetinami je sice plný fér lidí, ale i lstivých lišáků. Ochránit se můžete jedině tím, že budete vědět, co a kde si hlídat. Stačí pár promyšlených otázek, trocha zvídavosti a nenecháte se nachytat ani omylem.

Jak poznat férový autobazar a kdy raději couvnout

Obrázky na webu vypadají lákavě, nabídka ještě líp. Jenže realita může být úplně jinde. Férový autobazar poznáte podle několika věcí, které se nedají snadno fingovat. Mají například dlouhou historii, stovky kladných recenzí na více nezávislých webech a nebojí se přizvat k prohlídce nezávislého mechanika. Pokud bazar existuje jen rok, recenze jsou jen kopie nebo sami prodavači tlačí na rychlý podpis kupní smlouvy, zbystřete.

Transparentnost je další poznávací znamení – pokud dostanete přístup ke kompletní servisní historii a k fyzické kontrole VIN kódu i dalších identifikátorů auta, lezete správným směrem. Naopak, když vám někdo tvrdí, že servisní knížka není podstatná, nebo "byla někde zašantročená," bývá čas jít o ulici dál.

Vyplatí se také podívat na některá data a statistiky týkající se trhu s ojetými vozy. V roce 2024 bylo v České republice prodáno přes 800 tisíc ojetých aut, přičemž podle Sdružení obchodu s ojetými vozy mělo alespoň jedno z deseti vozidel stočený tachometr. A ještě horší je skutečnost, že až každá pátá smlouva byla sjednána tak, že kupující nevěděl o závažné skryté vadě. To je důvod, proč by návštěva autobazaru měla vždy začínat pečlivou rešerší na internetu a klidně i fyzickou návštěvou několika různých prodejen podle stejného scénáře.

Nezapomínejte využívat veřejně dostupné databáze. Existují portály jako Cebia, které podle VIN kódu odhalí historii najetých kilometrů, servisů, pojistných událostí i případné exekuce auta. Za pár stovek si ušetříte tisíce – nebo nervy i nové díly.

Co si důkladně prověřit před podpisem smlouvy

Než začnete auto okukovat zvenčí, přichystejte si seznam věcí, které potřebujete vidět nebo ověřit. Je jich víc, než se na první pohled zdá. Klíčové je zjistit pravý stav tachometru, historii servisu a majitelů, případné nehody a především právní zátěže, jako jsou leasingy nebo exekuce. Nikdy se nespokojte jen s ústním ujištěním prodávajícího.

Když se dostanete ke smlouvě, nechte si ji předložit klidně ještě před finálním rozhodnutím. Velmi často bývá záludně upravená, ať už co do zákonných lhůt na reklamaci, nebo v odpovědnosti za vady. Kde je v textu "Kupující potvrzuje, že auto převzal v bezvadném stavu a byl řádně seznámen s vadami…", měli byste se mít na pozoru.

Kromě administrativy je čas na důkladnou vizuální, hmatovou i zvukovou inspekci. Vezměte si na prohlídku kámoše, nejlépe automechanika. Co je třeba udělat?

  • Zkontrolujte lak – rozdílné odstíny naznačí bouračku nebo "maskování rzi".
  • Změřte tloušťku laku (lze půjčit za pár stovek v půjčovně nářadí).
  • Zaměřte se na mezery mezi díly karoserie – nepravidelné mezery signalizují neodbornou opravu.
  • Kontrolujte VIN – sedí na všech místech podle TP?
  • Nahlédněte pod kapotu – sledujte stopy po úniku oleje, nově vyměněné hadičky mohou značit zakrývání problému.
  • Nezapomeňte na interiér – silně ošoupaný volant a pedály u nízkého nájezdu jsou varováním.

Plně využijte i testovací jízdu. Zajeďte s autem na kostky, sledujte, jak drží stopu a jak brzdí. Pokud prodávající odmítne testovací jízdu nebo návštěvu nezávislého servisu, berte to jako jasný signál k ústupu.

Doporučuji zapisovat si každý dojem i poznámku – při porovnávání více vozů se všechno rychle slévá dohromady.

Hodí se také malá tabulka typických znaků podezřelých vozů a co znamenají:

ProblémMožná příčina
Rozdílný odstín lakuNeodborná oprava po havárii
Nepravidelné mezery mezi díly karoserieBourané auto, nekvalitní montáž
Ošoupaný volant při nízkém nájezduStočený tachometr
Zvuk řetězu při startu u atmosférických motorůVychozený rozvod
Zcela nové gumy na velmi levném vozePřikrývání problémů s podvozkem
Pasti kupní smlouvy a jak je obejít

Pasti kupní smlouvy a jak je obejít

Před podpisem kupní smlouvy se soustřeďte na drobná písmenka. Právě tam číhají největší rizika. Nápisy jako "vozidlo je prodáváno jako havarované" nebo "vylučuje se odpovědnost za skryté vady" by měly znamenat zvonící varovné zvonky. Nejčastějším trikem bývá omezení odpovědnosti prodávajícího za vady auta – což vás může připravit i o zákonně danou ochranu.

Fér autobazar vám nikdy nebude bránit, abyste smlouvu vzali domů a poradili se s právníkem. Pokud naopak někdo tlačí, že podepisovat musíte hned, patrně se vás snaží vmanipulovat do unáhleného rozhodnutí. Většina solidních prodejců naopak umožňuje rezervaci vozu a předání hotových papírů až za pár dní. Pozor si dejte také na papíry "od známého" – pokud nenakupujete přímo od autobazaru, zvyšujete riziko, že při problémech nebude možné se bránit.

Kupní smlouvu vždy vybírejte ve dvou kopiích a s jasným popisem skutečného technického stavu auta – zde můžete uvést všechny známé vady, které prodávající přizná. Čím víc detailů, tím větší šance na úspěšnou reklamaci. Je fér zapsat třeba "škrábance na dveřích, kondenzace v levém předním světle" apod.

Nezapomeňte také, že při bazarovém prodeji nejste chráněni jako při nákupu v obchodě nové věci, ale zároveň – u fyzické osoby nemáte nárok na klasickou záruku. Z autobazaru ale vždy dejte přednost nákupu s dokladem a odpovědností prodávajícího za skryté vady.

Přehled nejčastějších záludností ve smlouvách:

  • Omezení odpovědnosti za vady po převzetí – čtěte pozorně oddíl "Reklamace"
  • Podmiňování převzetí dokladů dalším podpisem
  • Nejasně uvedený stav tachometru nebo důvody jeho "opravy"
  • Příliš rychlá nutnost provést převod
  • Poukazování na "prodávající je pouze zprostředkovatel, nikoliv vlastník"

Nejlepší tipy, jak vybrat ojeté auto v autobazaru bez zbytečných nervů

Když už víte, čemu se vyhnout, přichází čas udělat samotný výběr auta v autobazaru tak, abyste šli domů opravdu spokojení, a ne s hořkou pachuťí na patře. Držte se těchto osvědčených rad, které už skutečně zachránily stovky lidí před průšvihem – klidně si jejich kontrolní seznam stáhněte do mobilu:

  1. Projděte si dostupné databáze včetně záznamů STK a Cebia – vše podle VIN kódu.
  2. Porovnejte nabídku s reálnými tržními cenami, např. přes Sauto.cz nebo mobile.de – příliš levné auto bývá past.
  3. Zvažte vlastní rozpočet nejen na koupi, ale i první servis (počítejte s minimálně 10–15 % kupní ceny na "oživení" auta).
  4. Vezměte si na prohlídku kamaráda, automechanika nebo objednejte nezávislou inspekci – vyjde na několik tisíc, ale může odhalit násobně větší škodu.
  5. Nepodléhejte emocím, že něco "musíte vzít hned", protože "zítra už nebude" – většina aut v bazarech se prodává týdny až měsíce.
  6. Vyžádejte si protokoly z posledních STK/emisí, pokud nejsou – proč?
  7. Nechte si projít vnitřní čísla všech dokladů a kontrolujte, zda není auto "v hledáčku" policie nebo v exekuci (web Ministerstva dopravy ČR).
  8. Jestli nejde auto projet na delší trasu nebo do autorizovaného servisu, raději ho nekupujte.
  9. Sepište si všechny poznámky a srovnávejte nejen auta, ale i přístup personálu autobazaru.

Hodně lidí dnes sází na dovoz aut z Německa nebo jiných západních zemí – tyhle vozy mívají lepší servisní historii, ale stejně platí všechna pravidla výše. Navíc je zde často navýšená cena kvůli clům, dovozním poplatkům a nutnosti dovybavit auto na normy českých předpisů.

A teď nejdůležitější rada: kupujte v autobazaru hlavně ojeté auto jako INVESTICI, ne z krátkodobé touhy dočasně "mít něco lepšího". Když si to v hlavě přehodíte, automaticky začnete pokládat víc otázek a méně riskujete.

Výběr ojetého vozu není o štěstí. Je to hra o informace. A když si na každý detail posvítíte, místo noční můry získáte auto, které ještě dlouho poslouží. Kdo je připraven, nemůže být nachytán, a to platí v autobazaru dvojnásob.

Tomáš Vlček

o autorovi Tomáš Vlček

Pracuji jako odborník na automobily a píšu články o různých tématech týkajících se autoservisu. Baví mě sdílet své znalosti a zkušenosti s komunitou a pomáhat lidem lépe porozumět jejich vozidlům. Ve volném čase často navštěvuji závody a fotím zajímavé okamžiky.

Napsat komentář