
Znáte ten pocit, když jedete autem a najednou motor začne dělat divné zvuky nebo ztrácet tah? Zastaví se vám srdce, když blikne kontrolka motoru? Nejistota je možná horší než samotná porucha – hlavně, když jste v zápalu rušného pracovního dne nebo vezete děti do školy. Chvilkové cuknutí, zápach spáleniny, anebo nečekané vypnutí motoru v křižovatce může zaskočit i zkušeného řidiče. Motor je prostě středobod auta: když si postaví hlavu, z provozuschopné káry je najednou drahá starost. Každý majitel auta proto musí umět zachytit první příznaky problémů, aby nemusel řešit velký průšvih.
Typické znaky toho, že není něco v pořádku
Motor obvykle neodchází nadobro z minuty na minutu. Začne to nenápadně: ztráta výkonu, špatný start za studena i za tepla, nebo houpání otáček na volnoběh. Těchto signálů si často všimnete právě v běžném provozu prodejnou rychlostí – člověk cítí, že auto "jde nějak divně", a to není nikdy náhoda. Jeden z nejviditelnějších příznaků je blikající nebo stálá kontrolka motoru na palubní desce. Dnes už není problém napojit vůz na diagnostiku a zjistit konkrétní chybu, ale neměli bychom podceňovat ani další, méně zřetelné známky problémů.
Někdy motor škube, když přidáte plyn nebo při rovnoměrné jízdě. To často značí problém se zapalováním, svíčkami, kabely, nebo třeba zanesenou palivovou soustavou. Pokud slyšíte nezvyklé klepání, bouchání nebo rytmický hluk, může být na vině uvolněná součástka anebo dokonce opotřebení vnitřních částí motoru. Typickým případem je třeba špatně napnutý rozvodový řemen, či opotřebené ventily.
Dalším varovným znamením může být zvýšená spotřeba paliva, které ovšem nemusí být vždy viditelné ihned – poznáte ji hlavně při častějších návštěvách pumpy bez zjevné příčiny. Výrazně zřetelný signál je také kouř z výfuku – modrý, bílý nebo černý. Každá barva vypovídá o něčem jiném: modrý kouř znamená spalování oleje, bílý kouř značí vodu v motoru, černý pak svědčí o bohaté směsi nebo špatném spalování.
Někdy stačí obyčejně přičichnout: zápach nespáleného benzínu, spáleného oleje, nebo chladicí kapaliny prozradí mnohé. S moderní elektronikou se dnes rozmazlujeme samodiagnostikou, ale rozhodně má smysl spoléhat stále i na vlastní smysly.
Co způsobuje nejčastější poruchy motoru
Olej je krev každého spalovacího motoru – špatná úroveň, špatná kvalita nebo žádný olej znamená postupné destruktivní opotřebení. Kolega mi jednou říkal, že zapomněl zkontrolovat hladinu oleje a jeho motor se doslova zadřel jen pár desítek kilometrů od domu. Není to vzácnost: každý motor "žere" trochu oleje, staré vozy často i několik litrů mezi výměnami.
Další bolestí bývá zanedbaná výměna filtrů. Když se ucpe vzduchový nebo palivový filtr, motor "nedýchá" a může dojít k přisátí nečistot, které poškodí vnitřní součásti. Opotřebené nebo špatné zapalovací svíčky mívají za důsledek špatné startování, vynechávání válců a větší spotřebu. Zanesená palivová soustava, obzvlášť u dnešních přímovstřikových a přeplňovaných motorů, může vést ke špatnému rozstřiku paliva a následně k nepravidelnému chodu motoru.
Velmi častým "tichým zabijákem" motorů je špatná kvalita paliva. Pokud natankujete nekvalitní nebo dokonce naředěné palivo, riskujete poškození vstřikovačů a katalyzátoru. V zimních měsících zas může zamrzlá voda v palivu způsobit, že se motor rozsvítí celou řadou chybových hlášek a přestane jet.
Také zanedbaná elektroinstalace si vybírá svou daň. Prasklé cívky, kabely od svíček nebo snímače mohou způsobit kolísání otáček, zhasínání motoru i různé "záhadné" závady. Servisní technik mi jednou vyprávěl, že poměrně často přijedou zákazníci s "vadným motorem", ale problém je jen ve zkorodované svorce baterie – jednoduché, ale přehlížené příčiny.

Průvodce: Na co si dát pozor při jízdě
Každá součástka v autě vydrží jen tolik, jak se o ni staráte. Pokud chcete chytit problém s motorem včas, sledujte motor v běžném provozu a nebojíte se spolehnout na vlastní smysly. Klíčem je naučit se rozpoznávat typické anomálie a nenechat se uchlácholit tím, že motor pořád "nějak" běží.
- Startování: Motor by měl naskočit rychle a bez cvakání či dlouhého protáčení. Pokud startujete déle než obvykle, znervózněte. Nečekejte, až auto jednou vůbec nenastartuje.
- Zvuky: Každý motor má svůj typický zvuk. Když se objeví chrastění, klepání nebo pískání, má smysl zjistit příčinu. Pískání bývá často způsobeno klínovým nebo rozvodovým řemenem, cvakání způsobí opotřebované hydraulické zdvihátka nebo ventily.
- Vibrace: Silné vibrace při akceleraci nebo chodu na volnoběh nejsou normální. Mohou signalizovat nerovnováhu v klikové hřídeli, vadné uložení motoru nebo špatné zapalování. Pokud si všimnete podivného třesení, rozhodně to neignorujte.
- Kouř: Jak bylo výše řečeno – barva kouře hodně prozradí. Modrý znamená hořící olej, bílý kondenzaci nebo vodu ve válci, černý pak přemíru paliva. Pozor na zápach!
- Kontrolka motoru: Pokud svítí déle než pár vteřin po startu, připojte auto na diagnostiku. Nepotlačujte to jen shazováním chybového kódu – příčina se většinou brzy ozve znovu, silněji.
- Spotřeba: Sledujte kolik natankujete a kolik ujedete. Pokud je rozdíl markantní bez jasné příčiny (například nevozíte přívěs, nejezdíte více do kopce), je něco špatně.
- Teplota: Pozor na přehřívání motoru, vzrůstající teplota často znamená problém s chlazením, vadný termostat nebo zanesený chladič.
Jednou jsem se kvůli zápachu přepáleného oleje rozhodl prohlédnout svůj vůz důkladněji. Ukázalo se, že olej skutečně uniká těsněním pod hlavou válců – menší závada, ale kdybych to přehlédl, mohl bych skončit s prasklým těsněním a vyvařeným motorem. Podobné příběhy jsou časté a ukazují, že když zbystříte, můžete ušetřit tisíce korun i spoustu nervů.
Co s tím dělat a jak problém neprohloubit
Když už zjistíte na svém autě známky poruchy motoru, nikdy je neignorujte. Čím dřív zasáhnete, tím lépe pro peněženku i bezpečí celé posádky. Ne vždy musí jít o okamžitou výměnu motoru; často postačí menší servisní zásah, třeba výměna svíček, čištění vstřikovačů či včas nést auto do servisu na diagnostiku. Dneska existují skvělé autodiagnostické OBD2 čtečky za pár stovek – ideální pro první zjištění příčiny i u staršího auta doma na parkovišti.
Při nejistotě nikdy nejezděte s blikající (a zejména červenou) kontrolkou motoru. Vypadá to jako detail, ale motor ve stavu nouze může způsobit další škody – katalyzátor, výfuk, nebo dokonce samotná hlava válců může rychle odejít. A finanční rozdíl mezi malou opravou a repasí celého motoru je obrovský.
Nikdy se nesnažte šetřit na údržbě a používejte správný typ oleje a filtru doporučený výrobcem. Levný olej a podprůměrné filtry jsou častou příčinou problémů zejména u moderních motorů s turbem, kde mazání hraje klíčovou roli. Také při podezření na špatné palivo neváhejte a nechte systém vyčistit – tankovací šmejdi nejsou na českých pumpách bohužel žádná výjimka.
V neposlední řadě platí – pokud nejste zkušený mechanik, raději neexperimentujte s opravami sami, zvlášť ne u komplikovaných motorů s moderní elektronikou. Každý nezkušený zásah může znamenat fatální škody. Obraťte se na ověřený servis, kde mají potřebné nástroje i zkušenost. Někdy stačí pět minut na zvedáku a máte jasno.
Spousta aut dnes nabízí i diagnostiku skrze mobilní aplikaci, což je tip pro všechny, kdo rádi vědí hned, na čem jsou. Moderní digitální auta vám často přesně řeknou, v čem je problém, ale pořád platí staré dobré: člověk s citem pozná, kdy je jeho auto "v pohodě" a kdy už ne.
Stalo se vám někdy, že byste nevěnovali drobnému příznaku dost pozornosti? U mě to bylo při cestě z výletu s Vojtou, kdy začal prskat motor během stoupání na dálnici. Naštěstí šlo jen o zanesený filtr, ale měl jsem štěstí. Některé motory druhou šanci nedávají.