Volba oleje pro Skodu
Zvolte typ a rok vašeho auta, abyste zjistili, který olej a filtr potřebujete pro výměnu. Tento nástroj vám pomůže vyhnout se chybě s nesprávným olejem.
Poznámka: Vždy se přesvědčte o správnosti specifikace v manuálu vašeho vozu.
Poznámka: Originální filtr od Škody má kód např. 06L 115 561 (pro Octavia III)
Nový olej: 400-700 Kč
Nový filtr: 150-250 Kč
Celkem: 550-950 Kč
Nejčastější otázka, kterou slyším od lidí, kteří poprvé přemýšlí o výměně oleje sami: Je to vůbec možné? Ano. A není to tak složité, jak se zdá. Pokud máte Škodu Octavia, Superb, Rapid nebo Fabia z posledních 15 let, můžete si výměnu oleje udělat za půl hodiny a za pár stovek korun. Nebudete potřebovat žádné speciální nástroje, jen trochu trpělivosti a základní opatrnosti.
Proč vlastně vyměňovat olej sám?
Výměna oleje u mechanika stojí mezi 800 a 1500 Kč, v závislosti na typu oleje a autě. Když si to uděláte sami, zaplatíte jen za olej a filtr - to je kolem 400-700 Kč. Ušetříte tedy alespoň 40 %. Navíc víte přesně, jaký olej jste použili, zda byl originální, zda byl správně zahřátý a zda se žádný kámen neztratil pod vozem. Mnoho lidí si také užívá pocit, že něco zvládají sami. To není jen o penězích - je to o důvěře ve vlastní schopnosti.
Pokud máte Škodu s dieselovým motorem, například 2.0 TDI, nebo benzinovým 1.5 TSI, postup je téměř stejný. Nezáleží na tom, jestli je auto z roku 2018 nebo 2023. Klíčové je, abyste použili správný olej a filtr. A to je první věc, kterou musíte zjistit.
Který olej a filtr potřebujete?
Největší chyba, kterou lidé dělají, je koupit náhodný olej. Ne každý olej je pro každé auto vhodný. U Škody se používají především oleje s povolením:
- 504 00/507 00 - pro benzinové motory (např. 1.0 TSI, 1.5 TSI, 2.0 TSI)
- 505 01 - pro starší dieselové motory (např. 1.9 TDI, 2.0 TDI)
- 508 00/509 00 - pro novější dieselové motory s DPF (např. 2.0 TDI z roku 2019 a později)
Na obalu oleje hledejte tyto kódy. Pokud je tam napsáno jen „API SN“ nebo „ACEA C3“, není to dostatečné. Škoda má vlastní specifikace, které musíte dodržet. Pokud nejste si jistí, podívejte se do manuálu auta - v kapitole „Technické údaje“ nebo „Servis“ najdete přesný typ oleje. Můžete také zadat registrační značku na webu Shell, Castrol nebo Total - všechny mají vyhledávače pro auta.
Filtr oleje je stejně důležitý. U Škody se používají filtry od MAHLE, MANIFOLD nebo VALEO. Originální filtr od Škody má kód např. 06L 115 561 (pro Octavia III). Nejlevnější filtry nejsou vždy nejlepší - důvěryhodný filtr stojí 150-250 Kč. Nezapomeňte si ho koupit spolu s olejem.
Příprava: co potřebujete?
Předtím, než začnete, připravte všechno. Nechcete, aby vás při výměně napadlo, že vám chybí něco. Seznam:
- Nový olej (přesně podle specifikace - obvykle 4-5 litrů)
- Nový filtr oleje
- Podložka na olej (nebo nádoba na 6-8 litrů)
- Šroubovák nebo klíč na filtr (obvykle 65 mm nebo 72 mm)
- Trn nebo klíč na olejovou zátku (obvykle 17 mm nebo 19 mm)
- Čisté hadříky nebo papírové ručníky
- Roboční rukavice
- Podložka pod auto (pokud nemáte zvedák nebo jízdní rampy)
Nevyžadujete žádný zvedák. Pokud máte auto s dostatečným podvozkem, stačí, když ho postavíte na pevnou rovinu a pod zadní kola dáte kameny nebo bloky - jen pro jistotu. Pokud chcete mít větší přístup, můžete pod přední kola dát dřevěné klády nebo speciální podložky - ale to není nutné.
Krok za krokem: jak vyměnit olej
Postup je jednoduchý, ale musíte ho dělat pečlivě.
- Zahřejte motor - Pusťte motor 5-10 minut. Teplý olej odtéká lépe a uniká z nádržky i z nejmenších kanálků. Nezapalujte motor, když už jste pod vozem!
- Odstraňte olejovou zátku - Najděte olejovou zátku pod motorem. U Škody je obvykle na spodní části motoru, často na levé straně. Pod ní položte nádobu na olej. Pomalu odšroubujte zátku - olej bude odtékat rychle. Počkejte, až přestane kapat. To může trvat 10-15 minut.
- Odstraňte filtr oleje - Najděte filtr - obvykle je na straně motoru, někdy na zadní straně. Otočte ho proti směru hodinových ručiček. Může být těžký, protože uvnitř je olej. Použijte klíč na filtr, pokud je příliš těžký. Když ho odstraníte, nechte ho nějakou chvíli odtekat - necháte tak v něm zůstat co nejméně oleje.
- Namazání nového filtru - Na gumový těsnění nového filtru nanesete trochu nového oleje. To zabrání, aby se těsnění při montáži poškodilo. Nelejte olej dovnitř filtru - jen na vnější kroužek.
- Instalace nového filtru - Zasuněte filtr do místa, dokud se nezatlačí. Zatlačte ho jen rukou - ne používejte nástroje. Když ho zatlačíte moc, může se poškodit těsnění. Zatlačte ho tak, aby byl pevně na místě, ale nebyl příliš utažený.
- Zavření olejové zátky - Zátku znovu vložte a utáhněte rukou. Neutahujte ji nástrojem - můžete poškodit závit. Stačí, když ji utáhnete tak, že se neotáčí. Pokud máte silnější ruce, můžete ji utáhnout o půl otáčky za dotyk.
- Vylití nového oleje - Otevřete kanister s olejem a vylijte ho do olejového otvoru. Použijte kužel nebo dělo, abyste nevypláceli olej na motor. Většina Škod potřebuje 4,0-4,5 litru oleje. Nelejte 5 litrů - to je příliš mnoho. V manuálu je vždy uvedeno přesné množství.
- Zkontrolujte hladinu - Po několika minutách, kdy olej stéká do nádrže, vytáhněte měřítko. Zkontrolujte hladinu. Měla by být mezi min a max. Pokud je nízko, přidejte ještě 0,2-0,3 litru. Pokud je příliš vysoká, musíte nějaký olej odčerpat - ale to se stává jen u nezkušených.
- Spusťte motor - Pusťte motor 1-2 minuty. Podívejte se pod auto - zda nekape olej z filtru nebo zátky. Pokud ano, vypněte motor a zkontrolujte, zda je vše utažené. Pokud je vše v pořádku, vypněte motor a znovu zkontrolujte hladinu oleje.
Co dělat, když něco poteče?
Když po výměně zaznamenáte únik oleje, neváhejte. Nejčastější příčiny jsou:
- Filtr není správně nasazený - příliš volný nebo příliš utažený
- Zátku jste neutáhli dostatečně
- Těsnění filtru je poškozené nebo nebylo namazané
- Na zátku nebo filtru je zbytek starého těsnění
Nejprve zkontrolujte, zda je filtr pevně na místě. Pak zkontrolujte zátku. Pokud je někde kapání, nejprve vypněte motor a počkejte 10 minut. Pak zkontrolujte znovu. Pokud je to jen malý výtok, může to být zbytek oleje z filtru - to se vyskytuje i u profesionálů. Pokud to kape po 10 minutách, zkontrolujte těsnění. Pokud nevíte, co dělat, odveďte auto k mechanikovi - neztrácejte čas.
Co ještě si pamatovat?
Nezapomeňte na několik věcí:
- Nikdy nevyměňujte olej na studeném motoru. Studený olej je hustý a neodtéká úplně - zůstane v motoru až 30 % starého oleje.
- Nikdy nezakrývejte otvor filtru nebo zátky hadříkem. To může způsobit, že se pod hadříkem vytvoří tlak a olej bude odtékat jinam.
- Starý olej nevylije do odpadu. V České republice máte v každém servisu nebo prodejně autodílů možnost odevzdat starý olej zdarma. Většina benzinek ho také přijímá.
- Zapište si datum výměny. Například do mobilu nebo do manuálu. Víte, kdy budete znovu muset vyměnit olej - obvykle každých 15 000 km nebo každý rok.
Co se stane, když to neuděláte?
Starý olej ztrácí své vlastnosti. Nečistoty, kovové částice a voda se hromadí. Motor se neochlazuje správně. Těsnění se poškozují. Výsledek? Zvýšená spotřeba, nižší výkon, až poškození motoru. V některých případech to může vést k nákladnému opravě - tisíce korun. Výměna oleje je nejlevnější forma prevence.
Pokud máte Škodu a nejste si jistí, jestli to zvládnete - zkuste to. První výměna je vždy trochu nervózní. Ale po druhé už to bude jednoduché. A když to zvládnete, budete mít o jednu věc méně, kterou musíte řešit u mechanika.
Jak často bych měl vyměňovat olej v Škodě?
Většina nových Škod s moderními motory (např. 1.5 TSI nebo 2.0 TDI) vyžaduje výměnu oleje každých 15 000 km nebo jednou ročně - podle toho, co nastane dříve. Starší auta s dieselovými motory (např. 1.9 TDI) potřebují výměnu každých 10 000-12 000 km. Vždy se podívejte do manuálu - tam je uvedeno přesné intervaly pro váš model.
Můžu použít jiný olej než originální?
Ano, můžete. Ale musí mít správné povolení Škody - např. 504 00/507 00 pro benzinové motory nebo 508 00/509 00 pro dieselové s DPF. Originální olej od Škody je většinou jen přeoznačený olej od Shell nebo Castrol. Pokud máte olej s těmito kódy, je bezpečný. Nejde o značku, ale o specifikaci.
Je lepší použít syntetický olej nebo polosyntetický?
Většina nových Škod vyžaduje syntetický olej - to je uvedeno v manuálu. Syntetický olej má lepší vlastnosti při nízkých teplotách, déle udržuje čistotu a chrání motor lépe. Polosyntetický olej je levnější, ale není vhodný pro moderní motory s vysokým tlakem a vysokými teplotami. Nepoužívejte ho, pokud manuál neříká jinak.
Můžu vyměnit olej bez zvedáku?
Ano. Většina Škod má dostatečný prostor pod spodní částí. Stačí, když auto stojí na rovině a pod kola dáte bloky. Největší problém může být přístup k filtru - u některých modelů je filtr na straně motoru, takže se k němu dostanete i bez zvedáku. Pokud máte nízké auto nebo máte problém s přístupem, můžete si půjčit jednoduché rampy nebo požádat o pomoc.
Co dělat, když mi zátku zasekne?
Pokud se zátku nechce odšroubovat, nekoušejte se do ní. Nejprve zkontrolujte, zda jste na ní nezalil olej - někdy se závit zasneží. Zkuste zátku lehce pohybovat zpět a dopředu - to může pomoci. Použijte delší klíč nebo trn s dlouhou rukojetí. Pokud to stále nejde, nechte to na mechanikovi - nechcete poškodit závit v motoru. To by stálo tisíce korun.