Kde bylo vyrobeno BMW? Přehled továren a zajímavostí

  • Domů
  • Kde bylo vyrobeno BMW? Přehled továren a zajímavostí
Kde bylo vyrobeno BMW? Přehled továren a zajímavostí

BMW je pro většinu lidí symbolem německé kvality. Jenže málokdo ví přesně, kde se jeho auto narodilo. Některé modely vznikají v srdci Bavorska, jiné sjíždějí z pásů v USA, Číně nebo dokonce Jižní Africe. Pokud si někdo myslí, že stačí pohled na jejich hvězdu v logu a máte jasno, tak je na omylu.

Chcete vědět, kde bylo vyrobeno vaše BMW? Dá se to snadno zjistit podle VIN kódu, a dokonce existují jednoduché triky, jak odhalit nejen stát, ale i konkrétní továrnu. Továrny BMW nejsou všechny stejné: některé dělají pouze motory, jiné zas speciální edice aut pro zákazníky z celého světa. Občas narazíte na zajímavost, třeba že slavné SUV X5 pochází ze Spartanburgu v USA, a ne z Německa, jak by člověk čekal.

Mrkneme se spolu na mapu továren, ukážeme si unikátní série a prozradím, jak rozluštit tajemství původu vašeho BMW. Opravuji auta sám, a když přijde řeč na značku BMW, často překvapím i zkušené mechaniky. Něco z toho, co jsem sám během let vypozoroval, najdete právě tady.

Historie a rozšíření výroby BMW

Začátek BMW sahá fakt hluboko – v roce 1916 vznikla firma v Mnichově, kde sice začínali s leteckými motory. První auto se u nich objevilo až o deset let později. Zajímavost: původní modely nesly jméno Dixi, teprve po roce 1929 přišla první "pravá" BMW auta.

Přes druhou světovou válku vyrábělo BMW hlavně motorky a vojenskou techniku. Po válce ale šlápli na plyn v osobácích – vznikla legendární "trojka" (3 Series), která z nich udělala symbol pohodlného řízení a sportovního feelingu i v každodenním provozu.

Během 70. a 80. let se BMW rozrostlo i mimo Německo. Ten, kdo si myslí, že všechny "bavoráky" dělají jen Bavoři v Německu, musí znát pár faktů. Přehled rozšíření výroby:

  • 1973 – první výroba mimo Německo (Jihoafrická republika, závod Rosslyn)
  • 1994 – dnes klíčový závod Spartanburg v USA pro SUV modely
  • 2003 – rozjezd továren v Číně, výroba s partnery, hlavně pro místní trh

Důvod pro továrny po celém světě? Logistika, rychlejší dodávky zákazníkům a menší vliv cel a poplatků. Díky tomu je BMW silné nejen v Evropě, ale i ve Státech, Asii a Jižní Africe. A výrobní rozmach ještě pokračuje, protože BMW buduje nové moderní závody podle poptávky ze zahraničí.

Rok Stát Zajímavost
1916 Německo Založení BMW v Mnichově
1973 Jižní Afrika První továrna mimo Německo
1994 USA Start výroby SUV ve Spartanburgu
2003 Čína Továrna pro čínský trh

Takže příběh BMW rozhodně nekončí německou hranicí. A kdo má dnes doma "bavoráka", nikdy si nemůže být jistý, jestli za jeho volantem nesedí kus Ameriky nebo třeba Afriky.

Hlavní továrny BMW v Německu

Asi nikoho moc nepřekvapí, že nejvíc BMW vzniká pořád u sousedů v Německu. Každá z továren má garáž plnou specifik a produkuje trochu něco jiného. Pokud někdy někdo argumentuje, že „pravé BMW je jen to německé“, má tak napůl pravdu. Ne každá německá továrna totiž vyjede úplně stejný typ auta.

Mezi ty nejdůležitější základny patří:

  • Mnichov – domov značky a legendární továrna otevřená už v roce 1922. Dělají se tu hlavně modely řady 3 a také některé varianty řady 4. V Mnichově je navíc i vývoj a hlavní sídlo firmy.
  • Dingolfing – každodenní fabrika na luxusnější kusy: řady 5, 7 a 8, ale taky některé hybridy a elektromobily jako iX. Tahle továrna zvládá víc než 1 500 aut za den.
  • Regensburg – tady najdete hlavně SUV modely X1, X2 a někdy i řadu 3 ve speciálních variantách. Regensburg často získává nejnovější zapojení robotických výrobních linek.
  • Leipzig – továrna, co se proslavila elektromobilem i3, vyrábí ale i modely řady 1 a 2. Zajímavost? Patří mezi nejudržitelnější automobilky v Evropě, hodně energie bere z vlastních větrných elektráren.
  • Landshut – tady sice klasické BMW z pásu nesjíždí, ale vyrábí se zde důležité díly pro motory a podvozky, včetně high-tech baterií pro elektroauta.

Jana se několikrát smála, když jsem jí říkal, že některé díly klidně projedou napříč celým Německem, než skončí v hotovém autě – a má pravdu. Distribuce je fakt hodně propojená.

Pokud by vás zajímaly konkrétní počty, mrkněte do tabulky – vidíte, že Dingolfing je dnes těžká váha v produkci.

TovárnaRok otevřeníHlavní modelyPrůměrná denní produkce
Mnichov1922Řada 3, 4~1 000
Dingolfing1973Řada 5, 7, 8, iX~1 500
Regensburg1986X1, X2, řada 3~1 200
Leipzig2005i3, řada 1, 2~1 100

Pokud koukáte na své BMW a přemýšlíte, odkud přesně přijelo, většinou to podle VIN kódu zjistíte docela rychle (písmeno nebo číslo na začátku druhého bloku značí továrnu).

Výroba BMW mimo Německo

Výroba BMW mimo Německo

Spousta lidí si myslí, že každé BMW vzniká pouze v Německu, ale realita je trochu jinde. Některé nejoblíbenější modely pocházejí z továren mimo Evropu. Důvodem je hlavně poptávka a logistika – auta se vyrábějí co nejblíž trhu, kde se prodávají.

Velmi známá je továrna BMW ve Spartanburgu v Jižní Karolíně, USA. Tam se montují hlavně SUV řady X – konkrétně X3, X4, X5, X6 a X7. Stačí se podívat na VIN kód, který začíná na "5", a víte, že auto je z USA. Spartanburg je dokonce největší továrnou BMW na světě podle objemu výroby.

Další klíčová země, kde se modely BMW vyrábějí, je Čína. Tam BMW spolupracuje s firmou Brilliance a vyrábí hlavně modely pro místní trh – například BMW řady 3 a 5 v delší verzi. Pokud máte auto s VIN začínajícím na "L", pochází právě odtud.

Důležitá továrna leží také v Jižní Africe (Rosslyn). Je známá hlavně díky výrobě modelů BMW řady 3 a exportu těchto aut do celého světa. Navíc v minulosti tu vyráběli i raritní model BMW 333i, který jinde nevznikal.

StátHlavní modelyVIN začátek
USA (Spartanburg)X3, X4, X5, X6, X75
Čína (Shenyang)řada 3, 5 (dlouhá verze)L
Jižní Afrika (Rosslyn)řada 3A

Mimo tyto hlavní země se BMW vyrábí třeba v Mexiku (San Luis Potosí – řada 3) nebo v Indii, Thajsku a Malajsii, hlavně pro místní trhy. Každá továrna má svoje specifika, třeba v Indii se montují auta téměř ručně a ve velmi omezeném počtu.

Jestli tedy vaše BMW nepochází z Německa, vůbec to nemusí být na škodu. Kvalita výstupu si hlídají všude stejně, jen některé verze a edice koupíte jen v určitých regionech. Pokud chcete zjistit, odkud váš vůz skutečně pochází, stačí nahlédnout do VIN nebo se obrátit na servis BMW – mají to v systému během pár vteřin.

Jak zjistit místo výroby vašeho BMW

Taky vás někdy štvalo, že BMW zvenku nevypadá nijak odlišně, i když pochází z úplně jiné části světa? Nejrychlejší a nejjistější cesta, jak zjistit původ vašeho auta, je zkontrolovat kód VIN. Ten najdete například na podlaze u sedačky řidiče, na štítku na sloupku dveří nebo v techničáku.

VIN kód má 17 znaků a jeho první tři znaky (takzvaný „WMI“ kód) přímo určují zemi a výrobce. U BMW hledejte hlavně tyto kombinace:

  • WBA, WBS – Německo (Dingolfing, Mnichov, Regensburg, Lipsko…)
  • 5UX – USA (Spartanburg, kde se dělají SUV řady X3, X4, X5, X6)
  • WBX – Německá továrna v Lipsku, hlavně pro BMW X1 a i3
  • WBA1, WBA3 – často Mnichov, Regensburg
  • MME – Indie (Chennai, menší počet vozů)
  • WB4 – Jižní Afrika (Rosslyn, hlavně dříve BMW 3)
  • KN5 – Čína (Shenyang, převážně lokalizované verze pro čínský trh)

Pokud vám VIN nestačí nebo vám dává zvláštní znaky, mrkněte na servisní knížku nebo na původní fakturu – občas tam automobilka přímo uvádí továrnu. Navíc existují online dekodéry VIN zdarma, kde stačí kód zadat a během pár sekund víte, kde auto vzniklo. Já třeba zjistil, že sousedův X5 opravdu do Německa nikdy necestoval a světlo světa spatřil v Americe.

Pro lepší představu, jaké kódy kde najdete, tady je krátká tabulka těch nejběžnějších továren s jejich třímístnými kódy:

Továrna BMWZeměZačátek VIN
DingolfingNěmeckoWBA, WBS
SpartanburgUSA5UX
ShenyangČínaKN5
RosslynJižní AfrikaWB4
LipskoNěmeckoWBX

Tip na závěr: místo výroby někdy ovlivňuje i cenu auta u překupníků a pojišťoven, protože třeba „americké“ SUV může mít jiné specifikace výbavy nebo pověst ohledně kvality lakování. Takže až budete kupovat další BMW, zkontrolujte VIN, ať víte, s čím vlastně jezdíte.

Speciální série a tipy pro nadšence

Speciální série a tipy pro nadšence

Když se mluví o BMW, nesmí chybět speciální edice, které sběratelům zvednou tep. Některé série vznikají přímo na zakázku, jiné reagují na poptávku po unikátech. Například ikonický model BMW M3 E30 Evolution byl vyráběný výhradně v roce 1988 v Mnichově a dnes je jeho cena v aukci úplně mimo realitu běžného smrtelníka.

Dalším legendárním kouskem je BMW M5 „30 Jahre“. Tenhle model vznikl k 30. výročí BMW M5. Přesně 300 kusů a každý má svoje číslo. Továrna v Dingolfingu na něj použila nejsilnější motor tehdejší generace a speciální výbavu, kterou v běžných M5 prostě nenajdete.

Milovníci SUV určitě znají BMW X5 M Competition Individual – edice, která sjíždí výhradně ze Spartanburgu v USA. Mimo Německo se často dělají speciální barvy karoserie nebo další designové doplňky, které na běžných modelech neexistují.

Pokud chcete zjistit, jestli máte doma vzácný kousek, koukněte se na štítek ve dveřích nebo podle VIN na netu. Někdy i drobné odlišnosti znamenají vyšší cenu při prodeji – třeba odlišný interiér, speciální lak nebo u některých sérií dokonce ručně podepsaný výrobní list.

  • Pozor na padělky – některé „speciální edice“ jsou jen upravené sériové vozy.
  • Na stránkách BMW lze zadat svůj VIN a zjistit přesné údaje o výbavě a výrobní lokaci.
  • Oficiální BMW kluby často sdílí seznamy limitovaných sérií podle roků a lokalit výroby.

Pro přehlednost přikládám malou tabulku známých výročních sérií:

ModelRokPočet kusůTovárna
M3 E30 Evolution1988500Mnichov
M5 30 Jahre2014300Dingolfing
X5 M Competition Individual2020250Spartanburg (USA)

Jestli vás láká pořídit si BMW z limitované série, začnete hledání podle VIN. Často stačí inzerát pečlivě pročíst a hned víte, jestli má smysl volat prodávajícímu. A pokud si nejste jistí, klidně se na mě obraťte – už jsem takhle hledal raritu i pro Janu. Pes Rocky nám při tom sice moc nepomáhal, ale aspoň si s námi poseděl v garáži.

Tomáš Vlček

o autorovi Tomáš Vlček

Pracuji jako odborník na automobily a píšu články o různých tématech týkajících se autoservisu. Baví mě sdílet své znalosti a zkušenosti s komunitou a pomáhat lidem lépe porozumět jejich vozidlům. Ve volném čase často navštěvuji závody a fotím zajímavé okamžiky.

Napsat komentář