
Všimli jste si někdy, jak často na silnici potkáte Hyundai i30? Není divu — tohle auto je už pár let stálicí mezi kompaktními hatchbacky i kombíky u nás i v celé Evropě. Ale víte vlastně, kde vůbec Hyundai i30 vzniká? Právě tady, v České republice, mají svou domovinu a tiše píšou příběh moderního českého strojírenství. Často člověk netuší, že auta, která potkává při běžném venčení psa, třeba mého Rockyho v parku Lužánky, mají původ hned za rohem. Továrna v Nošovicích je v autoprůmyslu rozhodně velký pojem, a není to jen o šroubování kusů k sobě. Jde o chytré technologie, innovace, hrdost i práci tisíců lidí, kteří denně vdechují modelům Hyundai život.
Výroba Hyundai i30 v Nošovicích – Srdce slezského automobilového průmyslu
V malebných kopcích severní Moravy, kousek od Frýdku-Místku, stojí továrna Hyundai Motor Manufacturing Czech (HMMC) v Nošovicích. První vůz tu sjel z linky už koncem roku 2008 a od té doby jede výroba na plné obrátky. Docela hračka si na parkovišti u supermarketu sáhnout na kapotu auta, která byla před pár dny ještě na pásu v Nošovicích. Za jediný rok tady dokážou vyrobit až 330 tisíc aut a většina z nich se vypraví rovnou na zahraniční trhy. Oproti těmto statistikám působí většina jiných výrobních podniků skoro jako garážovka.
V samotném areálu najdete přes 350 000 m² zastavěné plochy, což je asi jako 50 fotbalových hřišť vedle sebe. Zaměstnává se tu kolem 3300 lidí a lze říct, že každý z nich přiložil ruku k dílu, od lisování přes lakovnu a robotizovanou montáž až po závěrečnou kontrolu. Co je na tom nejzajímavější — i česká auta dělají doma čest českým rukám, protože přes 80 % dodavatelů dílů a materiálů pochází z tuzemska.
Největší pozornosti se bezesporu těší Hyundai i30. Model určený převážně pro Evropu, přizpůsobený na naše rozbité silnice, klimatické podmínky i zvyky řidičů. Neboli žádná univerzální asijská „plechovka”, ale chytrý hatchback (či kombi), za jehož vývojem i výrobou stojí evropští specialisté. Testují ho přímo na českých okreskách i německých dálnicích, aby zvládl každodenní realitu evropského provozu. "Vyrábíme tu vozy, které se neztratí v žádném evropském státě a často svou kvalitou překvapí i zkušené motoristy z Německa, Francie nebo Itálie," řekl před pár lety v rozhovoru vedoucí výroby HMMC Jiří Holeček.
Rok | Výrobní kapacita (ks) | Hlavní modely |
---|---|---|
2008 | 150 000 | i30 |
2010 | 200 000 | i30, ix35 |
2015 | 300 000 | i30, Tucson |
2022 | 330 000 | i30, Tucson, Kona Electric |
Důkaz českého šikovného průmyslu, kterým se můžeme pyšnit doma i v zahraničí. A možná někdy při jízdě ve svém autě vlastníte právě kus Moravy, i když parkujete na jihu Itálie nebo při moři ve Španělsku.

Jak probíhá výroba Hyundai i30: Technologická show, co nezná odpočinek
Slovo „výroba auta“ si většina představí jako skladání plechových dílů a montáž motorů někde v halách. Tady ale běží přesně naladěná symfonie robotů i lidí. Celý proces výroby Hyundai i30 trvá zhruba 20 hodin — od prvního výseku plechu, až po zavěšení SPZ a nablýskané finále na testovací dráze. Ve fabrice začínají ohromné lisy. Denně přeberou tuny plechů, vylisují desítky různých panelů a dílců, a vše kontrolují laserové měřáky na setiny milimetru. Co neprojde, jde rovnou ze stolu.
Robotizace tady znamená hlavně preciznost a rychlost. Při svařování karosérií je v běhu přes 500 špičkových robotů. Každý svár se zaznamenává a dnes už díky moderní AI (jo, přesně té, která nahrává na audio nebo maluje obrázky) najde i mikroskopickou únavu materiálu. Lakovna je jako čistárna — vítr neutrousí ani smítko prachu a celé auto se třikrát sprchuje barvami i ochrannými laky. Mimochodem, používané barvy a laky splňují normy i pro „nejzelenější“ evropské zákony.
Když jde auto dál na linku, začíná nasazování dílů do interiéru, zapojování kabeláží, montáž kol a instalace motorů. Každý krok je jasně daný — co, jak, kdy, kdo. Zaměstnanci mají u jednotlivých úseků v tabletech přesné instrukce a každý díl, šroub i kabel je dohledatelný. Díky tzv. „just-in-time“ výrobě přijedou díly několik minut před montáží na pás, což šetří místo i čas. I malý pes, co by tu zabloudil (můj Rocky by si tu asi radostně zamával ocasem), by rychle poznal tuhle přesnost a hbitost.
Finální kontrola není už jen v očích člověka. Čidla testují vše od těsnosti dveří, přes zvuk při zavíraní, až po startování motoru za mírných otřesů. Některé modely se testují i simulací jízdy v extrémních podmínkách, včetně vysokých nebo nízkých teplot. Každý třetí vůz pak čeká testovací dráha — ostré zatáčky, brzdy na max, jízda přes retardéry a kontrola, jestli po průjezdu „tankodromem“ nedrhne ani plast podvozku. I proto občas můžete narazit na auta s ochrannými foliemi, jak vyjíždějí z brány továrny a míří rovnou k zákazníkům nebo na loď do Evropy.
Továrna hodně sází na ekologii a obnovitelné zdroje. Už v roce 2023 tu polovina elektřiny pocházela z obnovitelných zdrojů. Všechny vypouštěné kapaliny a zplodiny se čistí nad rámec zákonných požadavků a odpad z výroby jde z velké části zpět do recyklace. Když si spočítáte, jaká kvanta vody ročně ušetří recyklací a jak čisté jsou výstupy, zjistíte, že i velká výroba se dá dělat šetrně. A zajímavost pro fajnšmekry — pro lakovnu vozí vodu speciální potrubí přímo z okolní říčky, které monitoruje jakost každých deset minut automaticky.
„Výroba v Nošovicích je kombinace špičkových technologií, českého řemesla a neustálého důrazu na kvalitu. To je důvod, proč se vozy Hyundai pro evropský trh vyrábějí právě zde.“ — Hyundai Motor Czech, výroční zpráva 2024
Můžete být tedy klidní — vaše i30 je auto ze srdce Evropy, které vzniklo pod přísným dohledem tradice i nejmodernějších robotů.

Zajímavosti, fakta a tipy k Hyundai i30 z Nošovic
Pokud přemýšlíte o i30 jako další káře do garáže, nebo jen rádi sbíráte zajímavosti, tohle vás možná překvapí. Věděli jste, že Hyundai v roce 2020 překonal výrobní rekord a z Nošovic vyjelo přes 3 miliony aut? I30 tvoří dlouhodobě přes polovinu produkce, přičemž podíl kombi verzí (i30 Wagon) je v zahraničí překvapivě větší než u nás. Fabrika dokonce několikrát hostila evropské novináře, kteří zde testovali i ostrou verzi i30 N. Ta se z Nošovic posílá rovnou například na slavný závodní okruh v Nürburgringu.
Co je fajn mít na paměti pro řidiče a budoucí majitele? Většina běžných dílů se najde bez problémů v tuzemských skladech, protože přívodní linky jsou krátké a závislé minimum na Asii. Když se tedy cokoli stane s elektronikou, světlem nebo podvozkem, většinou není potřeba čekat týdny na dovoz. Hyundai servisuje auta s jasně daným systémem kontroly z výroby — veškerá dokumentace o „vnitřním životě“ auta je dohledatelná i několik let zpět.
Možná jste si všimli, že některé novější i30 vypadají na silnici trochu „dravěji“. Výrobce jim od faceliftu z roku 2020 dává ostřejší design, nové světelné prvky a hybridní pohony. V Nošovicích se totiž souběžně vyrábějí jak čistě spalovací, tak i hybridní a plug-in hybrid verze. I na první pohled běžná i30 má v sobě často nadupanou baterku nebo mild-hybridní technologii — z výroby to poznáte podle označení na víku zavazadlového prostoru.
Fakta pro milovníky dat a statistik:
- Hyundai v Nošovicích tvoří v jeden moment až 1300 vozů různých typů na lince.
- Každý třetí vůz se exportuje do Německa, Francie nebo Velké Británie.
- Z Nošovic míří každý den v průměru 900 hotových aut ke svým novým majitelům.
- Na výrobní lince týdně ujede manipulační technika 6000 kilometrů (tolik, co z Brna do Lisabonu a zpět).
- Lak v lakovně se testuje ve 14 různých světelných režimech a speciálním UV boxu pro odolnost slunečnímu záření.
Tip na závěr — pokud máte možnost, určitě si někdy zkuste domluvit exkurzi přímo v závodě Nošovice. Je to zážitek nejen pro technické nadšence, ale i pro běžného zvídavého člověka. Rychlost a čistota výroby překvapí skoro každého návštěvníka. A až pojedete domů ve vlastním Hyundai i30, budete na něj koukat úplně jinak — s vědomím, že vznikl tady za kopcem, v srdci Slezska. Někdy opravdu není nutné hledat světové výrobky daleko od domova.