Kde se vyrábí Hyundai i30: Výroba, fakta a zajímavosti

  • Domů
  • Kde se vyrábí Hyundai i30: Výroba, fakta a zajímavosti
Kde se vyrábí Hyundai i30: Výroba, fakta a zajímavosti

Všimli jste si někdy, jak často na silnici potkáte Hyundai i30? Není divu — tohle auto je už pár let stálicí mezi kompaktními hatchbacky i kombíky u nás i v celé Evropě. Ale víte vlastně, kde vůbec Hyundai i30 vzniká? Právě tady, v České republice, mají svou domovinu a tiše píšou příběh moderního českého strojírenství. Často člověk netuší, že auta, která potkává při běžném venčení psa, třeba mého Rockyho v parku Lužánky, mají původ hned za rohem. Továrna v Nošovicích je v autoprůmyslu rozhodně velký pojem, a není to jen o šroubování kusů k sobě. Jde o chytré technologie, innovace, hrdost i práci tisíců lidí, kteří denně vdechují modelům Hyundai život.

Výroba Hyundai i30 v Nošovicích – Srdce slezského automobilového průmyslu

V malebných kopcích severní Moravy, kousek od Frýdku-Místku, stojí továrna Hyundai Motor Manufacturing Czech (HMMC) v Nošovicích. První vůz tu sjel z linky už koncem roku 2008 a od té doby jede výroba na plné obrátky. Docela hračka si na parkovišti u supermarketu sáhnout na kapotu auta, která byla před pár dny ještě na pásu v Nošovicích. Za jediný rok tady dokážou vyrobit až 330 tisíc aut a většina z nich se vypraví rovnou na zahraniční trhy. Oproti těmto statistikám působí většina jiných výrobních podniků skoro jako garážovka.

V samotném areálu najdete přes 350 000 m² zastavěné plochy, což je asi jako 50 fotbalových hřišť vedle sebe. Zaměstnává se tu kolem 3300 lidí a lze říct, že každý z nich přiložil ruku k dílu, od lisování přes lakovnu a robotizovanou montáž až po závěrečnou kontrolu. Co je na tom nejzajímavější — i česká auta dělají doma čest českým rukám, protože přes 80 % dodavatelů dílů a materiálů pochází z tuzemska.

Největší pozornosti se bezesporu těší Hyundai i30. Model určený převážně pro Evropu, přizpůsobený na naše rozbité silnice, klimatické podmínky i zvyky řidičů. Neboli žádná univerzální asijská „plechovka”, ale chytrý hatchback (či kombi), za jehož vývojem i výrobou stojí evropští specialisté. Testují ho přímo na českých okreskách i německých dálnicích, aby zvládl každodenní realitu evropského provozu. "Vyrábíme tu vozy, které se neztratí v žádném evropském státě a často svou kvalitou překvapí i zkušené motoristy z Německa, Francie nebo Itálie," řekl před pár lety v rozhovoru vedoucí výroby HMMC Jiří Holeček.

RokVýrobní kapacita (ks)Hlavní modely
2008150 000i30
2010200 000i30, ix35
2015300 000i30, Tucson
2022330 000i30, Tucson, Kona Electric

Důkaz českého šikovného průmyslu, kterým se můžeme pyšnit doma i v zahraničí. A možná někdy při jízdě ve svém autě vlastníte právě kus Moravy, i když parkujete na jihu Itálie nebo při moři ve Španělsku.

Jak probíhá výroba Hyundai i30: Technologická show, co nezná odpočinek

Jak probíhá výroba Hyundai i30: Technologická show, co nezná odpočinek

Slovo „výroba auta“ si většina představí jako skladání plechových dílů a montáž motorů někde v halách. Tady ale běží přesně naladěná symfonie robotů i lidí. Celý proces výroby Hyundai i30 trvá zhruba 20 hodin — od prvního výseku plechu, až po zavěšení SPZ a nablýskané finále na testovací dráze. Ve fabrice začínají ohromné lisy. Denně přeberou tuny plechů, vylisují desítky různých panelů a dílců, a vše kontrolují laserové měřáky na setiny milimetru. Co neprojde, jde rovnou ze stolu.

Robotizace tady znamená hlavně preciznost a rychlost. Při svařování karosérií je v běhu přes 500 špičkových robotů. Každý svár se zaznamenává a dnes už díky moderní AI (jo, přesně té, která nahrává na audio nebo maluje obrázky) najde i mikroskopickou únavu materiálu. Lakovna je jako čistárna — vítr neutrousí ani smítko prachu a celé auto se třikrát sprchuje barvami i ochrannými laky. Mimochodem, používané barvy a laky splňují normy i pro „nejzelenější“ evropské zákony.

Když jde auto dál na linku, začíná nasazování dílů do interiéru, zapojování kabeláží, montáž kol a instalace motorů. Každý krok je jasně daný — co, jak, kdy, kdo. Zaměstnanci mají u jednotlivých úseků v tabletech přesné instrukce a každý díl, šroub i kabel je dohledatelný. Díky tzv. „just-in-time“ výrobě přijedou díly několik minut před montáží na pás, což šetří místo i čas. I malý pes, co by tu zabloudil (můj Rocky by si tu asi radostně zamával ocasem), by rychle poznal tuhle přesnost a hbitost.

Finální kontrola není už jen v očích člověka. Čidla testují vše od těsnosti dveří, přes zvuk při zavíraní, až po startování motoru za mírných otřesů. Některé modely se testují i simulací jízdy v extrémních podmínkách, včetně vysokých nebo nízkých teplot. Každý třetí vůz pak čeká testovací dráha — ostré zatáčky, brzdy na max, jízda přes retardéry a kontrola, jestli po průjezdu „tankodromem“ nedrhne ani plast podvozku. I proto občas můžete narazit na auta s ochrannými foliemi, jak vyjíždějí z brány továrny a míří rovnou k zákazníkům nebo na loď do Evropy.

Továrna hodně sází na ekologii a obnovitelné zdroje. Už v roce 2023 tu polovina elektřiny pocházela z obnovitelných zdrojů. Všechny vypouštěné kapaliny a zplodiny se čistí nad rámec zákonných požadavků a odpad z výroby jde z velké části zpět do recyklace. Když si spočítáte, jaká kvanta vody ročně ušetří recyklací a jak čisté jsou výstupy, zjistíte, že i velká výroba se dá dělat šetrně. A zajímavost pro fajnšmekry — pro lakovnu vozí vodu speciální potrubí přímo z okolní říčky, které monitoruje jakost každých deset minut automaticky.

„Výroba v Nošovicích je kombinace špičkových technologií, českého řemesla a neustálého důrazu na kvalitu. To je důvod, proč se vozy Hyundai pro evropský trh vyrábějí právě zde.“ — Hyundai Motor Czech, výroční zpráva 2024

Můžete být tedy klidní — vaše i30 je auto ze srdce Evropy, které vzniklo pod přísným dohledem tradice i nejmodernějších robotů.

Zajímavosti, fakta a tipy k Hyundai i30 z Nošovic

Zajímavosti, fakta a tipy k Hyundai i30 z Nošovic

Pokud přemýšlíte o i30 jako další káře do garáže, nebo jen rádi sbíráte zajímavosti, tohle vás možná překvapí. Věděli jste, že Hyundai v roce 2020 překonal výrobní rekord a z Nošovic vyjelo přes 3 miliony aut? I30 tvoří dlouhodobě přes polovinu produkce, přičemž podíl kombi verzí (i30 Wagon) je v zahraničí překvapivě větší než u nás. Fabrika dokonce několikrát hostila evropské novináře, kteří zde testovali i ostrou verzi i30 N. Ta se z Nošovic posílá rovnou například na slavný závodní okruh v Nürburgringu.

Co je fajn mít na paměti pro řidiče a budoucí majitele? Většina běžných dílů se najde bez problémů v tuzemských skladech, protože přívodní linky jsou krátké a závislé minimum na Asii. Když se tedy cokoli stane s elektronikou, světlem nebo podvozkem, většinou není potřeba čekat týdny na dovoz. Hyundai servisuje auta s jasně daným systémem kontroly z výroby — veškerá dokumentace o „vnitřním životě“ auta je dohledatelná i několik let zpět.

Možná jste si všimli, že některé novější i30 vypadají na silnici trochu „dravěji“. Výrobce jim od faceliftu z roku 2020 dává ostřejší design, nové světelné prvky a hybridní pohony. V Nošovicích se totiž souběžně vyrábějí jak čistě spalovací, tak i hybridní a plug-in hybrid verze. I na první pohled běžná i30 má v sobě často nadupanou baterku nebo mild-hybridní technologii — z výroby to poznáte podle označení na víku zavazadlového prostoru.

Fakta pro milovníky dat a statistik:

  • Hyundai v Nošovicích tvoří v jeden moment až 1300 vozů různých typů na lince.
  • Každý třetí vůz se exportuje do Německa, Francie nebo Velké Británie.
  • Z Nošovic míří každý den v průměru 900 hotových aut ke svým novým majitelům.
  • Na výrobní lince týdně ujede manipulační technika 6000 kilometrů (tolik, co z Brna do Lisabonu a zpět).
  • Lak v lakovně se testuje ve 14 různých světelných režimech a speciálním UV boxu pro odolnost slunečnímu záření.

Tip na závěr — pokud máte možnost, určitě si někdy zkuste domluvit exkurzi přímo v závodě Nošovice. Je to zážitek nejen pro technické nadšence, ale i pro běžného zvídavého člověka. Rychlost a čistota výroby překvapí skoro každého návštěvníka. A až pojedete domů ve vlastním Hyundai i30, budete na něj koukat úplně jinak — s vědomím, že vznikl tady za kopcem, v srdci Slezska. Někdy opravdu není nutné hledat světové výrobky daleko od domova.

Tomáš Vlček

o autorovi Tomáš Vlček

Pracuji jako odborník na automobily a píšu články o různých tématech týkajících se autoservisu. Baví mě sdílet své znalosti a zkušenosti s komunitou a pomáhat lidem lépe porozumět jejich vozidlům. Ve volném čase často navštěvuji závody a fotím zajímavé okamžiky.

Napsat komentář