Kde se vyrábí Maybach? Továrny, modely a ověření původu (2025)

  • home
  • Kde se vyrábí Maybach? Továrny, modely a ověření původu (2025)
Kde se vyrábí Maybach? Továrny, modely a ověření původu (2025)

Chcete vědět, odkud váš Maybach pochází a jestli se opravdu skládal v Německu, nebo třeba v USA? Tady je jasná odpověď bez mlžení a marketingových frází. Stručně řeknu, kde se vyrábí které modely dnes, co se dělalo dřív, a přidám přesný návod, jak si původ ověřit podle VIN a datové karty. Všechno k věci, stav k roku 2025.

TL;DR: Rychlá odpověď

kde se vyrábí Maybach? Záleží na modelu a trhu. Tady je krátké shrnutí, které vám ušetří scrollování:

  • Mercedes‑Maybach S‑Class (Z223): finální montáž v Sindelfingenu (Německo), konkrétně v moderním komplexu „Factory 56“.
  • Mercedes‑Maybach GLS 600 (X167): finální montáž v Tuscaloosa County (Alabama, USA) v závodě MBUSI, stejně jako všechny GLS.
  • Mercedes‑Maybach EQS 680 SUV (X296): finální montáž také v Tuscaloose (USA); bateriové moduly pocházejí z nedalekého závodu v Bibb County.
  • Speciály a bezpečnostní verze (např. Guard) pro S‑Class: zpracování v Sindelfingenu.
  • Pro vybrané trhy existují CKD/SKD montáže (např. S 580 v Indii v Pune) - jde o lokální kompletaci z dodaných sad, ne o primární výrobu platformy.

Chcete mít stoprocentní jistotu o svém autě? Zkontrolujte VIN a nechte si vygenerovat datovou kartu (Data Card). Najdete na ní závod finální montáže i detaily výbavy.

Kde se Maybach vyrábí dnes: modely, závody, důvody

Maybach je dnes sub‑značka Mercedes‑Benz („Mercedes‑Maybach“), takže logicky sdílí výrobní síť koncernu Mercedes‑Benz Group. To, kde se vaše auto reálně sešroubuje, není náhoda - hraje roli platforma, logistika, cla i blízkost klíčových trhů.

Klíčové závody pro Maybach v roce 2025:

  • Sindelfingen (Německo) - Factory 56: vlajková loď pro S‑Class a Mercedes‑Maybach S‑Class. Špičková flexibilní linka, kde se míchá konvenční i elektrická výroba (S‑Class, EQS). Pro Maybach S tu probíhá finální montáž i zakázkové úpravy v programu MANUFAKTUR.
  • Tuscaloosa (Alabama, USA) - MBUSI: domovské místo pro velká SUV Mercedesu. Zde se dělá GLS (včetně Maybach GLS 600) a také EQS SUV - a tím pádem i Mercedes‑Maybach EQS 680 SUV. Logika je prostá: závod je postavený a optimalizovaný na SUV platformy.
  • Doplňková lokální kompletace (CKD/SKD): pro některé trhy, kde dává smysl snížit cla a zkrátit dodávky. Příklad: montáž Maybach S 580 v Pune (Indie) z dovezených sad. Finální šroubování je lokální, základní komponenty a konstrukce pocházejí z německého zázemí.

Proč to tak je? Luxusní sedany (S‑Class/Maybach S) patří tradičně do Sindelfingenu - je to technologická základna Mercedesu pro top modely. Naopak velká SUV byla přesunuta do USA už dávno, protože šlo o hlavní trh a dávalo smysl mít tam i výrobu. Elektrické EQS SUV využívá stejné zázemí, takže i Maybach EQS jde logicky z Tuscaloosy.

Historicky: Maybach 57/62 (2002-2012) vznikal v rámci „Maybach Manufaktur“ v Sindelfingenu. Později se značka vrátila jako „Mercedes‑Maybach“ (2014/2015) a navázala na sedany třídy S. Prodloužené limuzíny Pullman (W/V222) se dělaly v limitovaných sériích, také pod taktovkou Sindelfingenu; výroba skončila okolo roku 2020.

Model Interní kód Primární závod (finální montáž) Roky výroby (stav 2025) Poznámky
Mercedes‑Maybach S‑Class Z223 (na bázi W/V223) Sindelfingen (DE), Factory 56 2021-dosud Top limuzína; speciály/Guard v DE; CKD montáž S 580 pro Indii (Pune)
Mercedes‑Maybach GLS 600 X167 Tuscaloosa (US), MBUSI 2020-dosud Všechny GLS z USA; Maybach verze má vlastní dílenské postupy
Mercedes‑Maybach EQS 680 SUV X296 Tuscaloosa (US), MBUSI 2023-dosud Elektrická verze; bateriové moduly z Bibb County (US)
Mercedes‑Maybach S 650 Pullman W/V222 (Pullman) Sindelfingen (DE) 2015-2020 Limitovaná série, konec výroby
Maybach 57/62 W240 Sindelfingen (DE) 2002-2012 „Maybach Manufaktur“, ručně orientovaná produkce

Ještě jeden kontext: Mercedes‑Maybach si dlouhodobě vede výborně na trzích jako Čína, USA a Blízký východ. Mercedes‑Benz Group ve svých výročních zprávách uvádí, že divize Mercedes‑Maybach dosáhla v posledních letech rekordních objemů - bavíme se o více než 20 tisících vozů ročně globálně. To vysvětluje, proč je výroba rozprostřená tak, aby zvládla poptávku tam, kde je největší.

Co znamená „CKD/SKD“ v praxi? Auto se smontuje v cílové zemi z dovezených dílů/sad. Neznamená to nižší kvalitu - Mercedes má standardizované postupy. Důvodem bývají cla, logistika a rychlejší dodání. Proto třeba Indie dostala lokální kompletaci S 580, zatímco vlajková S 680 se pro mnohé trhy drží jako CBU (plně dovezený vůz).

Jak zjistit, kde byl vyroben váš konkrétní Maybach (VIN, Data Card, rychlé heuristiky)

Jak zjistit, kde byl vyroben váš konkrétní Maybach (VIN, Data Card, rychlé heuristiky)

Nejkratší cesta k pravdě vede přes VIN a tzv. Data Card (datová karta vozu). Z toho vyčtete závod finální montáže, přesné kódy výbavy a někdy i výrobní linku. Tady je praktický postup.

  1. Najděte VIN: 17 znaků, obvykle u čelního skla (levý spodní roh), na sloupku dveří řidiče nebo v techničáku.
  2. Zkontrolujte WMI (první 3 znaky VIN):
    • „W1K“, „WDD“, „WDB“… - zpravidla Německo (Mercedes‑Benz osobní vozy).
    • „4JG“ - USA, závod MBUSI (Tuscaloosa). Typicky GLS a EQS SUV, tedy i Maybach GLS nebo Maybach EQS SUV.
    • „LE4“ - Čína (Beijing Benz Automotive). U Maybachu se používal primárně pro jiné modely; většina Maybach S zůstává z Německa.
    Berte to jako rychlé vodítko, ne absolutní pravdu - vždy ověřte datovou kartou.
  3. Získejte Data Card (datovou kartu):
    • Požádejte svého prodejce Mercedes‑Benz o oficiální datovou kartu podle VIN.
    • Jste majitel? V klientské zóně (Mercedes me) se často dá získat „specifikace/dokumentace“ vozu - obsahuje výrobní závod.
    • Neoficiální dekodéry VIN mohou pomoct, ale pro jistotu chtějte oficiální dokument.
  4. Přečtěte 11. znak VIN (kód závodu): Mercedes používá kódy závodů - například „A“ bývá Sindelfingen u některých generací, u SUV z USA najdete jiný znak. Kódování se ale mění, proto se nespoléhejte jen na tohle.
  5. Porovnejte s modelem:
    • Maybach S (Z223) → čekejte Sindelfingen.
    • Maybach GLS/EQS SUV → čekejte Tuscaloosu.
    • Starší Pullman/57/62 → Sindelfingen.

Praktické tipy:

  • Nenechte se zmást „Made in…“ na štítku dílu. Motor může být z Německa, ale auto jako celek z USA - rozhoduje místo finální montáže karoserie a kompletace.
  • Dealer vs. dokumenty: Pokud vám někdo tvrdí „je to z Německa“, chtějte VIN a datovou kartu. Dvě minuty a je jasno.
  • Import a homologace: US verze (4JG) mohou mít jiné LED moduly, oranžové odrazky či rychloměr. Po dovozu do EU počítejte s úpravami a schvalováním.
  • Speciální verze Guard: Ty se dělají přímo v DE na specializovaných pracovištích - kontrolujte, zda jde o originální „Guard“, ne dodatečně pancéřovanou úpravu třetí strany.

Kontrolní seznam pro nákup ojetého Maybachu:

  • VIN souhlasí s vozem a dokumenty (kontrola štítků, čelní sklo, sloupek dveří).
  • Oficiální datová karta k VIN (závod, výbavy, barvy, kódy).
  • Servisní historie v autorizované síti (může potvrdit region původu).
  • U importu mimo EU: dokumenty o přestavbách/homologaci (světla, pásy, tachometr).
  • Shoda kódů výbavy s realitou (potahy, dřevo, audio, zadní paket Executive).

Heuristika „na první dobrou“ (nenahrazuje datovou kartu, ale pomůže při prohlídce):

  • GLS/EQS SUV Maybach s VIN „4JG…“ → Tuscaloosa (USA) - sedí v 99 % případů.
  • S‑Class Maybach s VIN „W1K…/WDD…“ → Sindelfingen (DE) - standard pro Evropu.
  • S 580 pro Indii s lokální fakturací → často CKD montáž Pune, ale VIN může mít „W1K…“; rozhoduje datová karta.

Kde brát jistotu? Opřete se o primární zdroje: tiskové informace Mercedes‑Benz o „Factory 56“ (2020), fakta o závodě MBUSI v Alabamě a výroční zprávy Mercedes‑Benz Group (např. 2023), kde je rozvrstvení produkce a zmínka o rekordních prodejích Maybach. Tyhle dokumenty jsou psané přímo výrobcem a na rozdíl od fór se o ně dá opřít.

Mini‑FAQ, mýty vs. realita a další kroky

Tady jsou nejčastější otázky, které padají hned po „Kde se to vyrábí?“ - a krátké, jasné odpovědi.

  • Vyrábí se všechny Maybachy v Německu?
    Ne. Sedany Maybach S ano (Sindelfingen), ale Maybach GLS a Maybach EQS SUV se montují v USA (Tuscaloosa).
  • Je „Made in USA“ u Maybachu problém?
    Není. Mercedes drží stejné procesy kvality. Rozdíl je v logistice a specifických komponentách pro daný trh, ne v úrovni zpracování.
  • Jak je to s Čínou?
    Čína lokálně montuje velkou část „běžných“ Mercedesů. U Maybachu S pro čínský trh zůstává klíčová role Sindelfingenu, ale výrobní strategie se vyvíjí - vždy ověřte konkrétní kus přes datovou kartu.
  • Liší se výbavy podle závodu?
    Výbavy se liší spíš podle trhu a homologace než podle závodu. Speciály (Guard, MANUFAKTUR) jsou typicky zpracované v DE.
  • Můžu podle VIN na 100 % zjistit závod?
    Ano, přes oficiální datovou kartu. Samotný WMI vám dá směr, ale ne konečné potvrzení.
  • Existuje Maybach Pullman nové generace (W223)?
    K roku 2025 není sériový Pullman na bázi W223 oznámen. V minulosti (W222) už výroba skončila.
  • Jsou díly stejné, ať je auto z DE nebo z USA?
    Základ ano (platforma, pohon), ale existují tržní rozdíly: světla, odrazky, telematika, bezpečnostní prvky. U dovozu do EU to pohlídejte.

Co dál podle vašich plánů:

  • Kupuju nový: Ptejte se přímo na závod finální montáže a termín dodání. U GLS/EQS SUV počítejte s USA, u S‑Class se Sindelfingenem.
  • Beru ojetinu z dovozu (USA → EU): Ověřte VIN (4JG…), zkontrolujte, zda má EU světla, zadní mlhovky a metriky tachometru. Připočtěte náklady na přestavby a schválení.
  • Jdu po raritě: Hledejte limitované výbavy (MANUFAKTUR), ověřujte originalitu a výrobní dokumenty. U Pullmanů chtějte kompletní historii.
  • Píšu posudek/kalkulaci: Do spisu uveďte zdrojové dokumenty: VIN, oficiální datovou kartu, odkaz na výrobní závod (tiskové info Mercedes‑Benz, výroční zprávy).

Nejčastější zádrhele a jak z nich ven:

  • „Prodejce neví, odkud auto je.“ Dejte mu VIN a požádejte o oficiální datovou kartu. Bez ní nekupujte.
  • „VIN vypadá německy, ale auto je v Indii.“ U CKD montáže to tak může být. Rozhoduje závod na datové kartě, ne jen WMI prefix.
  • „Chci dovézt Maybach GLS z USA do ČR.“ Prověřte servisní historii, odhad přestaveb (světla, pásy), clo a DPH. Ptejte se na emisní a hlukové limity platné v EU v roce 2025.
  • „Nejsem si jistý, zda je Guard originál.“ Získejte potvrzení od autorizovaného zastoupení Mercedes‑Benz - originální Guard má jasně dohledatelné kódy ve výrobní dokumentaci.

Proč věřit těmto informacím? Výrobní rozdělení potvrzují primární materiály výrobce: Mercedes‑Benz Group - Výroční zpráva 2023 (uvádí rekordní prodeje Maybach a popis výroby), Tiskové informace „Factory 56“ (2020) - role Sindelfingenu pro S‑Class/Maybach, a faktické materiály MBUSI Alabama - zaměření na SUV (GLS/EQS). Tyto zdroje jsou průmyslový standard pro ověřování původu a výrobních závodů.

Krátké pravidlo palcem: Sedan Maybach = Německo (Sindelfingen). Velké Maybach SUV (GLS, EQS) = USA (Tuscaloosa). U lokálních výjimek vám to potvrdí datová karta. Jednodušší už to nebude.

Tomáš Vlček

o autorovi Tomáš Vlček

Pracuji jako odborník na automobily a píšu články o různých tématech týkajících se autoservisu. Baví mě sdílet své znalosti a zkušenosti s komunitou a pomáhat lidem lépe porozumět jejich vozidlům. Ve volném čase často navštěvuji závody a fotím zajímavé okamžiky.

Napsat komentář