
Kupujete auto, nebo už vlastníte Opel a říkáte si, kdo ho aktuálně vlastní? Značka Opel už dávno není německá v tom smyslu, jak to možná máte zafixováno z dětství. Automobilku čekal v posledních letech docela nečekaný prodej, a to přímo do rukou Francouzů. Dnes je Opel součástí obřího koncernu, kde už neřeší jen své motory, ale vše běží pod širším deštníkem výrobních platforem a technologií.
Hledáte jasnou odpověď? Opel aktuálně spadá pod skupinu Stellantis, kam se dostal přes akvizici francouzskou PSA Group. Takže když dnes kupujete nový Opel, platíte vlastně za produkt, na kterém se podíleli i inženýři z Peugeotu nebo Citroënu. Co vám to přinese a na co si dát pozor? O tom si teď řekneme naprosto polopatě a bez zbytečných řečí.
- Kdo byl původní majitel Opelu?
- Kdy a proč došlo k prodeji Opelu
- Nový majitel: PSA Group a vznik Stellantisu
- Co se změnilo ve výrobě a vývoji aut
- Tipy pro majitele a fanoušky Opelu
- Zajímavosti z historie a budoucnost značky
Kdo byl původní majitel Opelu?
Když se řekne Opel, většině lidí naskočí Německo. A to sedí: Opel opravdu vznikl v Německu a ještě začátkem 20. století patřil plně rodině Opelů. Adam Opel založil značku už v roce 1862, ale ne s auty, ale se šicími stroji! Teprve později přibyly jízdní kola a v roce 1899 už se rozjela výroba prvního automobilu.
Skutečně velká změna přišla v roce 1929. V tu dobu už to doma začalo skřípat a Opel koupil americký gigant General Motors (GM). Pro Opel to znamenalo přístup k penězům, technologiím a hlavně stabilní zázemí ve světě, kde už se automobilky začaly spojovat.
Takže, od roku 1929 do roku 2017 byl Opel celou dobu ve vlastnictví GM. Tahle éra přinesla slavné modely jako Kadett, Astra nebo Vectra. Ve skutečnosti byl Opel hlavním hráčem GM v Evropě, což znamenalo, že hodně dílů či motorů jste mohli vidět i v Chevroletech nebo Vauxhalle.
- 1862: Založení značky (šicí stroje)
- 1899: První auto Opel
- 1929–2017: Vlastníkem General Motors
Někdy lidi překvapí, že Opel byl v rukách Američanů přes 80 let. Tenhle tah GM udržel Opel na trhu, ale taky přinesl nevýhody, hlavně tlak na úspory. Každopádně bez GM by Opel možná nepřežil tolik krizí, které v Evropě automotive scéna zažila.
Kdy a proč došlo k prodeji Opelu
Opel byl desítky let pod americkým koncernem General Motors. Pro mnoho lidí to byla nudná jistota, ale časem začaly čísla Opelu v Evropě padat. Značka se pořád snažila najít recept na lepší prodeje, ale prostě jí to nešlo. V roce 2017 přišel zlom – General Motors se rozhodl celý evropský Opel (včetně britského Vauxhallu) prodat. Kupcem byla francouzská skupina PSA Group, která už vlastnila Peugeot, Citroën a DS Automobiles.
Proč tenhle krok? GM už dlouho tlačily miliardové ztráty a Opel se nevešel do jejich nové strategie. PSA Group, naopak, hledala, jak si posílit pozici v Evropě, kde potřebovala růst na úkor konkurence. Opel byl levný, měl know-how a sbíral zákazníky hlavně v Německu a sousedních zemích. Prodejní cena se pohybovala okolo 2,2 miliardy eur.
Celé to nebylo žádné drama jen za kulisami – do médií šla jasná čísla: Opel generoval ztrátu několik let po sobě. PSA to riskla, protože chtěla využít společné nákupní, technické a výrobní synergie. To znamená: stejná auta, podobné podvozky, společné továrny; nižší náklady pro všechny.
Rok | Majitel | Událost |
---|---|---|
1929 | General Motors | Získání většinového podílu |
2017 | PSA Group | Akvizice Opelu a Vauxhallu |
2021 | Stellantis | Fúze PSA a FCA (Fiat Chrysler) |
Takže když dnes někdo řeší, proč už nejsou některé modely Opelu tak "německé" jako dřív, hlavní důvod je právě tahle změna. Vývoj i výroba se propojuje s ostatními značkami pod Stellantisem. Na jednu stranu to znamená úspory, na druhou trochu ztrátu kouzla "klasického" Opelu, který byl kdysi ryzím konkurentem Volkswagenu.
Nový majitel: PSA Group a vznik Stellantisu
Velká změna přišla v roce 2017, kdy PSA Group (tedy Peugeot, Citroën, DS a později Opel) koupila Opel a jeho britskou dvojku Vauxhall od amerického General Motors. Cena za celý balík? Přesně 2,2 miliardy eur. Pro Evropu to byla největší změna v automobilkách za poslední dekády. Proč k tomu vlastně došlo? Opel už několik let prodělával a GM s ním ztrácelo trpělivost. Francouzi ale cítili šanci zvednout si objemy a rozšířit nabídku.
V praxi to znamenalo spojení výroby, sdílení vývoje a hlavně společné nákupy technologií. Už po zlomu roku 2017 začaly nové modely Opel sdílet motory i elektroniku s Peugeotem a Citroënem. To není žádná tajná informace, klidně se podívejte pod kapotu třeba modelu Corsa nebo Crossland – hodně částí tam najdete shodných s francouzskou konkurencí.
Jenže tím to neskončilo. V roce 2021 došlo k obřímu spojení, kdy se PSA Group sloučila s italsko-americkým Fiat Chrysler Automobiles (FCA), což vytvořilo úplně nový koncern: Stellantis. Pod něj teď spadá nejen Opel, Peugeot, Citroën nebo Fiat, ale třeba i Jeep, Alfa Romeo, Dodge a několik dalších značek. Tady máte přehled vybraných značek, které patří pod Stellantis:
- Opel, Vauxhall
- Peugeot, Citroën, DS
- Fiat, Alfa Romeo, Lancia
- Jeep, Chrysler, Dodge, Ram
Pro zákazníky to má své výhody. Koncern Stellantis umožňuje lepší sdílení technologií, lepší dostupnost servisních dílů a rychlejší zavádění novinek. Třeba infotainment nebo zabezpečení teď vyvíjí větší tým a výsledek se rychleji dostane i do levnějších modelů.
Co je dobré vědět: Opravdu už neexistuje "čistý Opel". Vše se ladí tak, aby si značky v koncernu vzájemně nekanibalizovaly zákazníky, ale přitom zůstaly trochu své. Pokud přemýšlíte o ojetém autě z posledních let a chcete znát rozdíly, dívejte se hlavně na rok výroby – po roce 2017 už jsou auta z velké části "francouzsko-německá". Změna majitelů změnila hlavně vnitřnosti, ne logo na kapotě.
Rok | Majitel Opelu | Zásadní změna |
---|---|---|
2017 | PSA Group | Převzetí od GM, sdílení motorů a technologií |
2021 | Stellantis | Vznik megakoncernu, rozšíření spolupráce |

Co se změnilo ve výrobě a vývoji aut
Převzetí Opelu koncernem PSA Group (a následně Stellantis) znamenalo pro auta s bleskem na kapotě dost velký posun. Hned po akvizici zmizela tradiční německá strategie vývoje „všechno vlastní“, protože nový majitel šel cestou sdílení technologií. Díky tomu dnes většina nových Oplů sdílí základy se sesterskými značkami Peugeot a Citroën.
Výrazně se změnily výrobní procesy. Vývoj nových modelů už nefunguje jen v Německu, ale důležité rozhodování probíhá i ve Francii a Itálii. Opel musel zarovnat standardy kvality, aby odpovídaly požadavkům celého koncernu. To znamená méně složitých vlastních řešení a více sdílených platforem, například EMP2 nebo CMP, což jsou základní stavebnice, na kterých stojí auta napříč skupinou Stellantis.
Jak to poznáte v praxi? Nový Opel Astra třeba sdílí spoustu dílů s Peugeotem 308. Totéž platí pro modeli jako Opel Corsa, která je v podstatě technicky blízkým dvojčetem Citroënu C3. Výsledkem je často levnější výroba a rychlejší vývoj nových modelů. To šetří čas i peníze – někdy i několik stovek eur na každém vyrobeném autě.
Model | Použitá platforma | Technické dvojče |
---|---|---|
Opel Corsa | CMP | Peugeot 208, Citroën C3 |
Opel Astra | EMP2 | Peugeot 308, DS 4 |
Je tu i pár věcí, které zamrzí zaryté fanoušky. S novými modely často skončily některé typicky německé motory a převodovky. Naopak, přibylo více hybridních i čistě elektrických verzí. Koncern Stellantis totiž tlačí silně na elektrifikaci a snižování emisí. To znamená více možností výběru pro nové zákazníky, ale už méně „staré dobré“ techniky.
Pokud kupujete nový Opel, zjistíte, že díly jsou dostupnější a servis je jednodušší, protože mechanici znají sdílené technologie napříč celým koncernem. Určitě si ale porovnejte konkrétní výbavu a motorizace, protože různí prodejci mají nabídku dost rozdílnou právě podle těchto změn ve výrobě a vývoji.
Tipy pro majitele a fanoušky Opelu
Mít Opel dneska znamená být součástí celého koncernu Stellantis. Některé věci se změnily, jiné zůstaly. Jestli už jednoho Opela parkujete v garáži, nebo o něm teprve uvažujete, mám pro vás pár užitečných tipů a faktů přímo z praxe.
- U novějších modelů (po roce 2018) počítejte s tím, že velká část dílů je sdílená s Peugeoty a Citroëny. To znamená lepší dostupnost některých servisních dílů a občas i výhodnější ceny, hlavně u spotřebáků. Na druhou stranu, už ne všechno se dá sehnat z čistě německé produkce.
- Chcete zůstat "věrní" klasice? Modely Opel Astra G, Zafira A nebo starší Vectra B jsou pořád ceněné jako spolehlivá auta a s díly i servisem většinou není problém. Kluci v autodílně je znají jako své boty.
- Při koupi nového Opelu sledujte i nabídky ostatních značek PSA Group, protože často dostanete úplně stejnou techniku, jen v jiném kabátu a s jinou cenou nebo výbavou. Překvapilo by vás, jak moc jsou třeba nová Corsa, Peugeot 208 a Citroën C3 podobné pod kapotou.
- Softwarové aktualizace, infotainment nebo elektronika: Sledujte webové stránky a zákaznické portály, protože Stellantis často vypouští společné aktualizace pro všechny značky najednou.
- Pokud řešíte roli majitele vozu v rámci záruky, autorizované servisy Stellantis dělají všechno centrálně a jazyková bariéra není problém. Často mají sdílené databáze oprav, což šetří čas.
- U starších Opelů je fajn využít bohaté komunitní portály (například opel-club.cz), kde najdete návody, rady a inzeráty na díly. Funguje tam dost aktivní komunita, kde si lidi pomáhají a sdílí zkušenosti.
Pro trochu orientace, mrkněte na srovnání nejběžnějších servisních dílů (oleje, filtry, brzdové destičky) a jejich cenu podle modelového roku:
Model | Rok | Brzdové destičky | Olej (litr) | Filtr vzduchu |
---|---|---|---|---|
Astra K | 2017 | 1000 Kč | 250 Kč | 300 Kč |
Corsa F | 2020 | 1200 Kč | 280 Kč | 350 Kč |
Zafira Tourer | 2016 | 1150 Kč | 260 Kč | 320 Kč |
Ceny jsou orientační, ale ukazují, že běžná údržba není žádné drama ani u novějšího Opelu ze Stellantisu. Pokud potřebujete poradit s konkrétním modelem nebo sháníte specifický díl, často pomůžou i fóra zaměřená na francouzské značky – díly jsou dost často stejné, jen s jiným logem.
Zajímavosti z historie a budoucnost značky
Když slyšíte Opel, většině lidí se vybaví něco, co patří do dlouhé historie evropského autoprůmyslu. Málo kdo ví, že tahle značka začínala úplně jinak – v roce 1862 vyráběl Adam Opel šicí stroje. První auto spatřilo světlo světa až v roce 1899 a ani to nebyla domácí práce – Opel koupil hotový projekt od německého konstruktéra Lutzmanna.
Ve 20. letech minulého století už Opel masově vyráběl auta a dokonce jako první v Evropě zavedl pásovou výrobu, kterou okoukali u Forda v Americe. To byl tah, co značku vytáhl mezi největší hráče. V roce 1929 si Opel koupil americký koncern General Motors. Takhle byl Opel „americký“ skoro 90 let. Ale právě tahle dlouhá éra skončila v roce 2017, kdy GM značku prodal francouzské PSA Group (Peugeot, Citroën, DS Automobiles) kvůli trápení s prodeji a emisními normami v Evropě.
Od té doby je vše jinak. V roce 2021 zmizela PSA Group a zrodil se nový obr: Stellantis. Ten pod jednu střechu zařadil kromě Opelu i třeba Fiat, Jeep, Peugeot a další. Dneska už se platformy a motory sdílí napříč několika značkami, takže nová Corsa je příbuzná s Peugeoty a Citroëny stejné třídy.
- Opel Kadett byl mezi šedesátkami a devadesátkami naprostý bestseller českých silnic.
- Opel Astra byl v roce 2016 nejprodávanějším vozem značky v Evropě, překonal třeba i VW Golf v některých zemích.
- V 90. letech patřila Opel Omega k nejlepším „tajemným tipům“ pro manažery, kteří chtěli pohodlí za rozumné peníze.
Co přijde dál? Opel teď jede hlavně na elektřinu, protože v rámci Stellantisu musí všechny značky šlapat do elektromobility. Plán je jasný – do roku 2028 mít všechny nové Oply už jen na baterky. Takže klasický benzínový Astra nebo Insignia může být za pár let nedostatkové zboží.
Stellantis navíc slibuje větší investice do vývoje a bezpečnosti. Některé modely, co známe léta, dostanou nové verze, jiné skončí úplně. Pokud chcete mít Opel, který je ještě „po staru“, doporučuju se moc nerozmýšlet. Budoucí generace bude plná digitálních technologií, sdíleného hardwaru a výrazně tiššího provozu.