Kdo má nejlepší benzín? Testujeme pro Mercedes-Benz

  • Domů
  • Kdo má nejlepší benzín? Testujeme pro Mercedes-Benz
Kdo má nejlepší benzín? Testujeme pro Mercedes-Benz

Představte si, že tankujete u první čerpací stanice, na kterou narazíte, a ani vás nenapadne, že by v tom mohly být nějaké rozdíly. Jenže když si pořídíte Mercedes, začnete si všímat, že motor šlape líp nebo hůř podle toho, co mu vlastně lejete do nádrže. Kvalita benzínu se totiž opravdu liší – a ne zrovna málo.

Jasně, většina lidí řeší hlavně cenu, ale v dlouhodobém horizontu je rozdíl v jízdě, výkonu i ve stavu motoru celkem znát. A jestli rádi tankujete „prémiové“ palivo, možná budete překvapení, že ne všude znamená prémiový benzín to samé.

Když jsem testoval různé značky benzínu v autě s hvězdou na kapotě, nestačil jsem se divit. Někde motor běží tiše a hladce, jinde slyším drobné cvakání nebo auto víc „žere“. Pokud chcete, aby vám Mercedes dělal radost tak dlouho, jak to půjde, musíte řešit, co mu lijete do nádrže.

Proč řešit kvalitu benzínu?

Pokud si myslíte, že benzín je všude stejný, šeredně se pletete. Chemické složení, obsah biosložek a různé přísady se fakt liší. U Mercedes-Benz nejsou motory postavené tak, aby zvládly mizerné palivo dlouhodobě bez důsledků. Když šetříte na kvalitě, už po pár tisících kilometrech můžete pozorovat menší výkon, vyšší spotřebu a v horších případech i zakarbonovaný motor.

Jedna z věcí, která často dělá rozdíl, jsou čistící aditiva. Například některé čerpací stanice přidávají aditiva, která snižují usazování karbonu v motoru. Někde se prostě naleje obyčejný benzín, jinde dostanete mix chemie, která pomáhá i palivovému systému auta.

  • Kvalitní palivo poznáte tak, že motor běží tiše a bez škubání.
  • Při tankování horšího benzínu budete řešit zvýšenou spotřebu i těžší starty – obzvlášť v zimě.
  • Špatný benzín často znamená rychlejší stárnutí palivových filtrů, vstřikovačů i svíček.

Zkusil jsem si projet pár tankování na „hypermarketový“ benzín a pak srovnal s tankováním u známých značek. Rozdíl ve spotřebě byl kolem 0,3–0,5 l na 100 km, což na dlouhých trasách není zanedbatelné. Navíc při pravidelném používání lepšího paliva byl motor čistější i po servisní kontrole.

Benzín (značka)Snížení spotřeby (%)Lepší starty
Prémiový Shell V-Power3–5Ano
OMV MaxxMotion2–4Ano
Benzina/Orlen Verva2–3Ano
Hypermarket0Spíš ne

U moderních aut jako je Mercedes-Benz doporučuji fakt myslet nejen na cenu, ale hlavně na kvalitu. Vyplatí se to – nejen kvůli výkonu, ale hlavně dlouhé životnosti motoru. Šetření na palivu se totiž může pěkně prodražit na servisu.

Testované značky benzínu

Když jsem se pustil do hledání nejlepšího benzínu pro Mercedes, vybral jsem hlavní benzínové hráče, na které narazíte skoro na každém rohu. V Česku nejčastěji tankujeme u těchto značek: Shell, OMV, Benzina (Orlen), Mol a EuroOil. Každá nabízí vedle běžného i svůj "prémiový" benzín – ten vás láká většími oktany a slibuje čistější motor.

  • Shell V-Power – často zmiňovaná volba mezi fanoušky Mercedesu. Má speciální aditiva na čištění motoru a vyšší oktanové číslo (většinou 99).
  • OMV MaxxMotion – podobně sází na 100 oktanů a silné přípravky proti usazování karbonu v motoru.
  • Benzina Verva 100 – český prémiový benzín s důrazem na výkon a ochranu ventilů. I tady najdete 100 oktanů.
  • Mol Evo Plus 100 – další konkurent v „stovce“, zaměřuje se na spotřebu a dlouhou životnost vstřikování.
  • EuroOil Optimal – česká klasika, jejíž hlavní předností je stabilita kvality a dobrá dostupnost menším městům.

Ne všechny čerpací stanice mají vlastní rafinerii. Spousta z nich bere základní palivo ze stejných zdrojů (často Kralupy nebo Litvínov), ale pak si s ním hrají různé směsi aditiv. Přesně tyhle přísady rozhodují, jak se bude Mercedes-Benz chovat v provozu.

ZnačkaPrémiový benzínOktanové číslo
ShellV-Power99
OMVMaxxMotion100
Benzina/OrlenVerva 100100
MolEvo Plus 100100
EuroOilOptimal98

Když do vašeho Mercedesu natankujete prémiový benzín ze známé čerpací sítě, většinou poznáte menší spotřebu, klidnější chod motoru a časem se projeví méně karbonových usazenin. Není to jen placebo, na dlouhých trasách nebo při těžších jízdních zátěžích ten rozdíl prostě cítíte.

Rozdíly v přísadách a vlivu na motor

Rozdíly v přísadách a vlivu na motor

Když se řekne kvalita paliva, spousta lidí má před očima jen číslo oktanového čísla a cenu na stojanu. Jenže v benzínu najdete ještě něco navíc – přísady, které se starají o čistotu, výkon a životnost motoru. Každá čerpací stanice používá trochu jiné složení, a hlavně prémiové benzíny obsahují směsi aditiv, které mají za úkol motor chránit.

Nejběžnější přísady v benzínu:

  • Přísady na čištění vstřikování – rozpouští usazeniny a pomáhají udržet systém čistý.
  • Antioxidační složky – prodlužují čerstvost paliva a snižují riziko tvorby gumovitých zbytků.
  • Detergenty – snižují tvorbu karbonových usazenin na ventilech nebo pístech.
  • Přísady proti korozi – chrání palivový systém před rezavěním.

Teď konkrétně: Testy od německého autoklubu ADAC ukázaly, že některé prémiové benzíny snižují vznik karbonových usazenin až o 70 %. To se může dost odrazit na spotřebě i výkonu vašeho Mercedes-Benz po pár desítkách tisíc kilometrů. Naopak tankovat dlouhodobě nejlevnější benzín bez speciálních přísad znamená, že se uvnitř motoru může tvořit nános bordelu, který potom omezuje proudění paliva a snižuje výkon.

Značka benzínuPřítomnost prémiových aditivVýsledek testu karbonových usazenin*
Shell V-PowerAno-70 %
Benzina VervaAno-60 %
Standardní no-name benzínNeBez změny

*zdroj: ADAC, 2022, testována odolnost motoru proti karbonovým usazeninám

Vliv přísad pocítíte hlavně na delších trasách a při delším používání. Motor s kvalitním benzínem lépe startuje, běží tišeji a neztrácí výkon. Navíc se vám taková údržba může vyplatit na technické kontrole – čistější motor znamená čistější emise.

Jak poznat dobrý benzín na čerpací stanici

Každý chce pro svůj Mercedes-Benz jen to nejlepší, ale jak vlastně zjistit, jestli má čerpací stanice kvalitní benzín? Nejde jen o to, co mají napsané na ceduli. Roli hrají úplně jiné věci, které můžete poměrně snadno vypozorovat.

  • Frekvence zásobování: Kdo tankuje na rušných pumpách, má větší šanci, že natankuje čerstvý benzín bez vody, špíny nebo starých usazenin. Čím vyšší obrátka, tím méně se v nádrži usazuje bordel.
  • Skladování a čistota stanice: Podívejte se na okolí stojanů a pietě, jak se pumpa stará o zázemí. Když je všechno špinavé, nikdo neřeší úpravu filtrů a čekají tě tam spíš problémy.
  • Kvalitní značka a doložené kontroly: Značky jako Shell, OMV nebo Benzina často uvádějí jasné údaje o složení i aditivech ve svém palivu. Mají navíc kontrolní certifikáty k nahlédnutí – nestyď se si o ně říct.
  • Průběh tankování: Zažil jsi někdy, že pistole uprostřed tankování najednou cvakne a musíš znovu? To může znamenat bubliny ve vedení nebo problém s filtrem. Na dobré pumpě se tohle nestává.
  • Vůně a vzhled: Sice se to nedělá často, ale když máš podezření, klidně natankuj do čiré petky. Benzín má být čirý a vonět po rozpouštědle, nesmí být zakalený ani smrdět po „staré kůlně“.

Experti doporučují vždy tankovat tam, kde mají jasně deklarované lepší aditivace (často na stojanu nebo webu). Pokud u čerpací stanice visí pravidelné výsledky kontroly paliv od Státní zemědělské a potravinářské inspekce, je to obrovské plus.

Stanice Frekvence inspekcí (roky) Deklarované aditivace
Shell 3x ročně Aditiva pro čištění vstřikování
OMV 2x ročně Ochrana proti korozi a detergentní složky
Benzina 2-4x ročně Přísady na snížení tření a zvýšení oktanového čísla

A poslední „fígl“ – pokud u pumpy často vidíš auta vyšší kategorie (Audi, Mercedes, BMW), je to známka toho, že tam lidé chtějí skutečně kvalitní benzín. Dražší auta většinou nejezdí na špatné palivo, vlastníci si vybírají.

Tipy pro majitele Mercedesu

Tipy pro majitele Mercedesu

Když máte Mercedes-Benz, chcete, aby motor fungoval co nejlíp a auto si drželo hodnotu. Tady jsou konkrétní tipy, které se vyplatí u kvalitního benzínu dodržovat:

  • Pokud můžete, tankujte palivo s minimálním oktanovým číslem 98. Většina moderních Mercedesů má na to motor stavěný – snížíte spotřebu i hlučnost motoru.
  • Nevěřte všem „prémiovým“ palivům naslepo. Různé čerpací stanice používají jiné přísady a složení se může fakt lišit. Co funguje u OMV nemusí být totéž jako u Shell nebo Benziny.
  • Pokud jezdíte krátké trasy po městě, dejte motoru aspoň jednou za čas pořádně protáhnout nohy na dálnici. Díky tomu se vyčistí vstřikovače i katalyzátor.
  • Sledujte starty a chod motoru. Pokud cítíte, že motor škube, déle točí při startu nebo prostě „nejede jako dřív“, zkuste jinou značku benzínu.
  • Občas natankujte plnou nádrž, hlavně v zimě. Snížíte tím riziko kondenzace vody v nádrži, což není pro Mercedes-Benz ideální.
StaniceOktanyPřísady navíc
Shell V-Power99Friction Modifier, čističe vstřiků
OMV MaxxMotion100Optimalizátory spalování, detergenty
Benzina Verva100Additivum proti usazování

Pokud často jezdíte někam dál, držte se vždy jedné prověřené čerpací stanice a neexperimentujte s malými neznámými pumpami. Kvalita paliva se u nich různě mění a Mercedes je na nekvalitní benzín citlivější než třeba Škoda Fabia nebo stará Toyota.

Na závěr – pravidelně měňte palivový filtr, ideálně při každé větší servisní prohlídce, a nezapomeňte kontrolovat i svíčky. Když se o motor staráte a tankujete kvalitní benzín, Mercedes se vám za to odvděčí super jízdou a minimem poruch.

Tomáš Vlček

o autorovi Tomáš Vlček

Pracuji jako odborník na automobily a píšu články o různých tématech týkajících se autoservisu. Baví mě sdílet své znalosti a zkušenosti s komunitou a pomáhat lidem lépe porozumět jejich vozidlům. Ve volném čase často navštěvuji závody a fotím zajímavé okamžiky.

Napsat komentář