Kdo vlastní firmu Opel? Vlastnická struktura a historie

  • home
  • Kdo vlastní firmu Opel? Vlastnická struktura a historie
Kdo vlastní firmu Opel? Vlastnická struktura a historie

Časová osa vlastnictví značky Opel

1862-1929 - Rodina Opel
Založení firmy a první automobily
1929-2017 - General Motors
Integrace do globální sítě GM
2017-2021 - PSA Group
Strategické propojení s francouzským koncernem
2021 - současnost - Stellantis
Slučování a posílení EV portfolia

Opel je německý výrobce osobních a užitkových automobilů, založený v roce 1862 Adamem Opel. V současnosti je součástí mezinárodního koncernu Stellantis, který vznikl sloučením francouzského PSA Group a italsko‑americké skupiny Fiat Chrysler Automobiles. Tento článek odpoví na otázku kdo vlastní Opel a přiblíží klíčové milníky vlastnických změn.

Zakladatel a počátky značky

Adam Opel začal vyrábět šicí stroje a později přidal koloběžky. V roce 1899 postavil první automobil a během první poloviny 20. století se stal jedním z největších evropských výrobců. Vlastnická struktura byla až do 20. let plně rodinná, což umožnilo flexibilní růst a inovace.

Vlastnické změny ve 20. století

Po druhé světové válce vstoupila do Opelu americká společnost General Motors (GM). V roce 1929 GM získalo 50 % podíl a během následujících desetiletí se pod jeho křídly rozšířily výroby v Německu i Atlantickém oceánu. Vlastnický poměr v 80. letech byl 100 % v rukou GM.

Odchod GM a přechod pod PSA Group

V roce 2017 GM oznámilo úmysl prodat evropské značky Opel a Vauxhall. V roce 2017 uzavřela dohodu s francouzským PSA Group, který získal kontrolní podíl 100 %. Tento krok byl podpořen evropskou politikou zaměřenou na silnější konkurenceschopnost v automobilovém sektoru.

Vznik Stellantis a současná struktura

V lednu 2021 se PSA Group sloučila s italsko‑americkým koncernem Fiat Chrysler Automobiles, čímž vznikl gigant Stellantis. Stellantis vlastní 100 % akcií Opel a řídí strategické rozhodování společnosti, včetně vývoje elektrických modelů a rozšíření výroby v Evropě.

Vliv vlastnictví na český automobilový trh

Vliv vlastnictví na český automobilový trh

Opel má v České republice silnou přítomnost - výroba v Opel Manufacturing Czech v Vrchlabí a tradiční prodejní síť. Pod vedením Stellantis se zvýšila investice do lokální výroby komponent a do vývoje EV platform. To má přímý dopad na tvorbu pracovních míst a na nabídku moderních modelů pro české zákazníky.

Srovnávací tabulka vlastnických struktur

Vlastnická struktura Opel-historický přehled
Období Vlastník Podíl Klíčová událost
1862-1929 Rodina Opel 100% Založení a první automobily
1929-2017 General Motors 100% Integrace do globální sítě GM
2017-2021 PSA Group 100% Strategické propojení s francouzským koncernem
2021-současnost Stellantis 100% Slučování a posílení EV portfolia

Související pojmy a další témata

Pro lepší orientaci v automobilovém průmyslu můžete navštívit další články o automobilovém průmyslu v Evropě, elektrifikaci vozidel a strategiích Stellantis. Tyto témata rozšiřují pochopení, jak vlastnické změny ovlivňují nejen značku Opel, ale i širší trh.

Jaké otázky si lidé často kladou?

Často kladené otázky

Kdo byl zakladatelem značky Opel?

Zakladatelem byl Adam Opel, který v roce 1862 založil firmu vyrábějící šicí stroje a později se rozšířila o výrobu automobilů.

Kdy přešla Opel do vlastnictví Stellantis?

Po sloučení PSA Group a Fiat Chrysler Automobiles v lednu 2021 se Opel stal součástí nového koncernu Stellantis.

Jaké jsou největší tržby Opel v Evropě?

Podle výročních zpráv Stellantis dosáhla Opel v roce 2023 tržeb přibližně 10,5miliardy eur, což ji řadí mezi přední evropské značky.

Jaké modely Opel momentálně vyrábí v České republice?

V závodě v Vrchlabí se vyrábí modely Opel Corsa a Opel Crossland, přičemž obě verze jsou připravené i na elektrické varianty v rámci EV platformy.

Proč se GM rozhodlo prodávat Opel?

GM chtělo zmenšit svůj evropský portfoliový podíl a zaměřit se na trhy s vyšší marží a na rozvoj elektrifikace v USA a Asii.

Jaké jsou budoucí plány Stellantis pro značku Opel?

Stellantis plánuje rozšířit elektrickou nabídku Opel o více modelů, zintenzivnit digitalizaci prodejních kanálů a investovat do výroby baterií v Evropě.

Tomáš Vlček

o autorovi Tomáš Vlček

Pracuji jako odborník na automobily a píšu články o různých tématech týkajících se autoservisu. Baví mě sdílet své znalosti a zkušenosti s komunitou a pomáhat lidem lépe porozumět jejich vozidlům. Ve volném čase často navštěvuji závody a fotím zajímavé okamžiky.

Napsat komentář