Kdo vyrábí auto Hyundai? Výroba, továrny a původ značky

  • Domů
  • Kdo vyrábí auto Hyundai? Výroba, továrny a původ značky
Kdo vyrábí auto Hyundai? Výroba, továrny a původ značky

Nikdo by v sedmdesátkách nečekal, že Hyundai doslova zamíchá karty v autoprůmyslu. Dneska se s touhle značkou potkáš na každém rohu – v Praze, Brně i Ostravě. Ale kdo vlastně stojí za výrobou aut Hyundai a kde se tahle auta opravdu rodí?

Drtivá většina lidí si myslí, že všechna auta Hyundai přijíždějí rovnou z Koreje. Pravda je trochu pestřejší. Hyundai má centrálu v jihokorejském Soulu, ale továrny mají rozeseté po celém světě – od USA po Evropu, dokonce i u nás na Moravě.

Možná tě překvapí, že evropské modely Hyundaie, například populární i30, opravdu nevznikají jen někde na druhém konci světa a převážejí se loděmi. Vyrábějí se v Nošovicích, kousek od Frýdku-Místku. Továrna patří k nejmodernějším v Evropě, najdeš tam stovky robotů a auta tu montují i Češi.

Kdo stojí za značkou Hyundai

Když se řekne Hyundai, hodně lidí si vybaví spíš levná auta z devadesátek. Jenže sluší se dodat, že dnes je tahle firma mezi top světovými automobilkami. Hyundai Motor Company vznikla v roce 1967 v Jižní Koreji a dneska je součástí obřího konglomerátu Hyundai Motor Group, kde najdete i značku Kia.

Zakladatel Chung Ju-yung byl chudý farmářský syn, který to dotáhl z ničeho. První auto Hyundai Pony přišlo na trh v roce 1975, od té doby prošla značka raketovým růstem. Dnes mají v portfoliu desítky modelů od malých hatchbacků, přes SUV až po elektromobily.

Firma už dávno nesází jen na levnou výrobu – investuje miliardy do vývoje a do moderních technologií. První hybrid vydali už v roce 2009. Nové modely se často testují na evropských silnicích, včetně legendární německé dálnice Autobahn.

Celá skupina Hyundai Motor Group patří mezi tři největší výrobce aut na světě. Zaměstnávají přes 280 000 lidí a auta prodávají ve více než 200 zemích. Mimochodem, jejich slogan „New thinking. New possibilities.“ se objevuje v reklamách a už pár let jasně ukazuje, kam chtějí směřovat – do inovací a technologií.

Rok založeníPočet zaměstnanců (2024)Prodej aut (2024)
1967280 000+6 800 000

Jedna z největších změn nastala před pár lety – Hyundai začal stavět továrny mimo Koreu, přiblížil se zákazníkům v Evropské unii i v USA. Dává tak smysl, že když dneska někdo mluví o Hyundai, už nemyslí jen levné korejské auto, ale celosvětovou značku, která šlape na paty mnohem starším hráčům.

Kde se Hyundai vyrábí

Hyundai to dnes rozjel ve velkém – auta nevznikají jen v Jižní Koreji, ale i v dalších koutech světa. Největší továrnu má skupina v Ulsanu, což je korejské přístavní město a brácha všech světových automotive zón. Každý rok tady sjede z linek přes 1,5 milionu aut. Jenže Ulsan není jediný důležitý bod na mapě.

V Evropě nejspíš znáš hlavně nošovický závod na Moravě. Tady se montují modely jako i30, Tucson a Kona pro celý evropský trh. Továrna má kapacitu okolo 350 tisíc aut ročně, takže rozhodně nejde o nějakou malou montovnu.

Dalším zásadním trhem pro Hyundai jsou Spojené státy. Tady mají závody v Alabamě a v Georgii, kde se vyrábí modely jako Sonata, Elantra nebo Santa Fe. V Indii má Hyundai dokonce dvě továrny, protože místní poptávka roste neskutečně rychle.

  • Jižní Korea – hlavní továrna Ulsan, plus závody v Asanu a Jeonju
  • Česko – Nošovice (i30, Tucson, Kona)
  • Indie – Chennai (i10, i20, Creta a další pro místní i světové trhy)
  • USA – Alabama, Georgia
  • Rusko – Petrohrad (hybridní modely a sedany pro východ)

U každého modelu najdeš v techničáku zemi výroby. Když je máš z Nošovic, často to poznáš už podle výrobního štítku v češtině. Některé modely určené pro Evropu jsou tak opravdu domácí záležitost. Hyundai si zakládá na rozmanité výrobě a přesně kvůli tomu může nabídnout různorodé modely podle toho, kde zrovna žiješ.

Evropská výroba a český trh

Evropská výroba a český trh

Když se řekne Hyundai, většina lidí automaticky myslí na Koreu. V Evropě má ale Hyundai jednu z nejdůležitějších továren právě v České republice, a to v Nošovicích u Frýdku-Místku. Továrna tu běží od roku 2008 a dneska je jedním z největších zaměstnavatelů v regionu. Zaměstnává přes 3 000 lidí – hlavně místních, což je solidní příspěvek pro českou ekonomiku.

V Nošovicích se vyrábějí modely, které frčí hlavně u nás a po celé Evropě. Nejznámější jsou i30, Tucson a elektrický model Kona Electric. Aby továrna zvládla poptávku, vyrobí víc než 300 000 aut za rok. Auta z Nošovic se z velké části vyváží po celé Evropě, ale oblíbená jsou i doma.

Podívej se na pár čísel z posledních let:

Rok Počet vyrobených aut Nejoblíbenější model
2022 321 500 Hyundai Tucson
2023 332 500 Hyundai i30
2024 cca 335 000 Hyundai Tucson a Kona

Český trh patří pro Hyundai k těm nejdůležitějším v Evropě. Prodej tu pravidelně patří do top tří nejžádanějších značek – v roce 2024 zabodovala hlavně i30 a Tucson. Výhodou je, že auta z Nošovic mají často kratší dodací lhůty, protože se nemusí nikam složitě převážet přes oceán. S tím souvisí i dostupnější cena a jednodušší servis v Česku, protože jsou na místní poměry přímo stavěná.

Pokud hledáš nové auto a záleží ti na místní výrobě, Hyundai z Nošovic je hodně solidní volba. A Češi na to slyší – už několik let v řadě je Hyundai jedničkou v počtu prodaných nových aut mezi soukromými zákazníky.

Zajímavosti z továren

Chceš vědět, co dělá výrobu aut Hyundai opravdu speciální? Továrny jsou často nabité moderní technologií a patří mezi nejčistší a nejefektivnější v celém autoprůmyslu. Například hlavní továrna v jihokorejském Ulsanu je největší automobilovou továrnou na světě a zvládne „vyplivnout“ až 1,6 milionu aut ročně.

Když zavítáš do nošovické továrny v Česku, překvapí tě, jak moc je tu automatizace. Robotů tu běhá přes 500 a starají se hlavně o sváření karosérií. Ale pořád tu makají i lidi, většinou při kompletaci a finální kontrole aut. Zaměstnanců tu není málo – přes 3000 a většina je přímo z okolí.

  • Celý výrobní proces od oceli po hotové auto zabere jen pár dní.
  • Každou vyrobenou i30čku dokáže zkontrolovat přes desítku lidí i speciální kamery.
  • Za běžné směny se v Nošovicích postaví až 1500 aut denně.
  • Továrna je ekologická, využívá šetření energií i recyklaci vody.

Kromě toho Hyundai sází na vlastní vývoj: téměř vše zvládá „in-house“. Takže od designu až po motory nebo převodovky, všechno mají pod palcem sami Korejci a jejich týmy v Evropě nebo Americe.

Fabrika Lokalita Roční kapacita Zaměstnanci
Ulsan Jižní Korea 1 600 000 aut přes 34 000
Nošovice Česko cca 350 000 aut cca 3 200
Montgomery USA 370 000 aut přes 3 000

V Ulsanu mají dokonce vlastní přístav a vlakové spojení, aby auta šla rychle exportovat. Tip na závěr: pokud tě láká výroba, Hyundai v Nošovicích nabízí dokonce prohlídky pro veřejnost. Můžeš tak mrknout, jak se tvoří auta od A do Z.

Jak zjistit původ vašeho Hyundaie

Jak zjistit původ vašeho Hyundaie

Spousta lidí ani netuší, odkud vlastně jejich Hyundai pochází. Přitom zjistit to je jednodušší, než bys řekl. Nejvíc ti napoví VIN kód, který najdeš třeba za čelním sklem nebo v technickém průkazu. Prvních pár znaků VIN totiž prozradí, kde přesně auto sjelo z linky.

  • Začíná VIN kódem "TMA"? Takové Hyundai bylo vyrobené v Nošovicích v Česku.
  • Kód "KMH" označuje auta z korejských továren.
  • Kód "5NP" zase značí, že auto vyjelo z amerického výrobního závodu v Alabamě.

Pokud si nejsi jistý, kde svůj vůz najít, tady máš rychlý návod:

  1. Podívej se na levý dolní roh čelního skla – tam většinou VIN kód je.
  2. Mrkni také do technického průkazu, kde je číslo jasně napsané.
  3. Zkontroluj prvních pár písmen a podle tabulky níže hned víš, odkud tvůj Hyundai je.
Začátek VINVýrobní závodZemě
TMANošoviceČeská republika
KMHUlsanJižní Korea
5NPMontgomeryUSA
MALChennaiIndie

Pokud máš auto z Nošovic, často na něj narazíš hlavně u modelů i30, Tucson nebo Kona určených pro evropský trh. Je fajn mít jistotu, že tvoje auto opravdu sjelo z linky tady v Česku.

Tomáš Vlček

o autorovi Tomáš Vlček

Pracuji jako odborník na automobily a píšu články o různých tématech týkajících se autoservisu. Baví mě sdílet své znalosti a zkušenosti s komunitou a pomáhat lidem lépe porozumět jejich vozidlům. Ve volném čase často navštěvuji závody a fotím zajímavé okamžiky.

Napsat komentář