Kdo vyrábí Mercedes-Benz: Původ, historie a dnešní výroba legendární značky

  • Domů
  • Kdo vyrábí Mercedes-Benz: Původ, historie a dnešní výroba legendární značky
Kdo vyrábí Mercedes-Benz: Původ, historie a dnešní výroba legendární značky

Nikdo nečekal, že tři hroty hvězdy se jednou stanou symbolem luxusu, technologie a německého inženýrství. Jenže značka Mercedes-Benz to zvládla a její příběh je tak plný zvratů, ambicí i nekonečného důrazu na detail, že by vydal na román. Když se dnes v Brně zastavím na semaforu vedle nějakého nového modelu Mercedesu, vzpomenu si, kolik lidí, zemí a hodin ve skutečnosti stojí za tím, aby se tahle elegance ocitla na českých silnicích. Ale kdo vlastně Mercedes-Benz opravdu vyrábí? A kde všude se tahle sláva rodí?

Zrod Mercedes-Benz a jeho německé kořeny

Němci jsou posedlí přesností. Možná až dětinsky. Právě proto se začneme v historii vracet až do devatenáctého století. Když se v roce 1886 Carl Benz a Gottlieb Daimler vydali na vlastní dráhu, asi netušili, že jejich jména bude znát i moje babička (a že ji vůbec nebudou zajímat auta). První auto s hvězdou spatřilo světlo světa v roce 1926, kdy se sloučily firmy Benz & Cie. a Daimler-Motoren-Gesellschaft.

Od té doby dává Mercedes-Benz světu nejen nové modely, ale taky nové standardy. Důvod, proč Němci u Mercedesu tolik lpí na detailech? Pořád je to tak trochu osobní záležitost. V německém Sindelfingenu, kde mají hlavní továrnu, prý ještě pořád projdou každý den kolem sochy Carla Benze a připomenou si, jak moc záleží na tom, jestli se šroubek správně dotáhne. Mercedesu se často říká laboratoř budoucnosti – právě zde začaly používat například první airbagy i ABS. Když chceš vidět německou urputnost, běž do Sindelfingenu.

Daimler AG, oficiální název společnosti, zaměstnává v Německu desítky tisíc lidí. Výroba není už dávno jen německou záležitostí – základ tu ale zůstal. Pro Mercedes-Benz znamená německá tradice víc než hezkou reklamu. Každý model tu musí splnit „teutonickou“ laťku. Přesnost, bezpečnost, luxus, žádné kompromisy. Rád to srovnávám s tím, když moje žena Jana peče vánočku – v každém domu v Česku chutná jinak, ale ta jedna správná má svůj původ a tradici, která se musí ctít.

Moderní výroba: od Německa po svět

Němci už nezvládají všechno sami. Jak přišly nové trhy a poptávka, začal Mercedes stavět továrny napříč kontinenty. Ne, není to tak, že by ve Stuttgartu seděli u stolu a skládali každý vůz ručně. Výrazně důležitější jsou čísla a sítě.

Daimler AG, mateřská společnost Mercedes-Benz, vlastní závody nejen v Německu, ale taky v Maďarsku (Kecskemét), Francii (Hambach), USA (Tuscaloosa v Alabamě), JAR (East London) nebo Číně (Peking). Všude se vyrábí podle přísných německých standardů, ale s využitím lokální pracovní síly, materiálů a technologií. Taky se tu učí nové věci – v Číně jde hodně o elektromobily, v USA o SUV modely. Každý závod má jinou specializaci.

Čistě elektrické modely EQS a EQE se vyrábí v Sindelfingenu, S-klasa a její deriváty tamtéž. Kompaktní A, B, GLA a CLA rolují z pásů v Rastattu a Kecskemétu. Extrémy najdeme v Affalterbachu – domovu „zážehového násilí“ z dílny AMG. V USA vzniká většina SUV (GLS, GLE). Data za rok 2024 ukazují, že Mercedes-Benz Group AG „poslal do světa“ přes dva a půl milionu aut ročně, z toho polovina byla vyrobená mimo Německo. A stále roste objem elektromobilů.

Továrny jsou do detailu choreografované – od automatizovaných linek po živé inženýry, kteří dohlížejí na nejmenší odchylku. Roboti skládají karoserie, lidé dohlíží na zkoušky techniky a kvalitu interiéru. A někdy se setkáš se zaměstnancem, co dělá v Mercedesu už čtyřicet let. To je na výrobu auta hodně osobní vztah.

ZávodZeměSpecializaceRoční produkce
SindelfingenNěmeckoS-, E-, EQS, EQE~400 000 kusů
BremenNěmeckoC, GLC, EQC, CLE, SL~350 000 kusů
TuscaloosaUSAGLS, GLE, EQE SUV, EQS SUV~270 000 kusů
KecskemétMaďarskoCLA, CLA Shooting Brake, A, EQB~160 000 kusů
East LondonJARC-klasa~110 000 kusů

Síla značky Mercedes-Benz není v jedné továrně. Má síť, která funguje jako hodinky. Jenže tahle síť je živá, ladí se, posouvá se podle poptávky. Věděli jste, že některé motory se kompletují v Polsku? Ale finální kontrola pořád probíhá v Německu. To je pro mnohé zákazníky zásadní jistota – auto musí splnit laťku Matky Německa!

Subdodavatelé, technologie a kontrola kvality

Subdodavatelé, technologie a kontrola kvality

Nikdo to nedělá sám. Mercedes-Benz je závislý na síti více než 1 500 subdodavatelů napříč Evropou, Asií i Amerikou. Tyto firmy dodávají vše od čipů, přes brzdy až k sedačkám. Speciálním úkolem je například zásobování „high-tech“ komponenty pro nové hybridy a elektromobily. Velkou část tvoří třeba technologie od Bosch, Continental, ZF nebo Infineon.

Mercedes sází na strategii „just-in-time“. To znamená, že co nejméně věcí leží skladem – vše má dorazit doslova minuty předtím, než se začne montovat. Někdo by to bral jako nebezpečí, ale Němci si na tom, jak vše funguje na vteřinu, zakládají. Když chceš příklad: do jednoho vozu musí dorazit přes 30 000 dílů a 99 % z nich je dodáno první den začátku výroby daného modelu.

Kvalita je téma, kterým Mercedes žije v každé pobočce. Každý kus má vlastní čárový kód, díky kterému lze identifikovat každou šroubku až ke konkrétnímu dodavateli. To je v praxi neuvěřitelně přísný systém. Chyba? Vrací se zpátky dodavateli, okamžitě je zjištěn její původ. Není náhodou, že tzv. end-of-line testování v Sindelfingenu trvá přes 200 minut na jeden vůz. Důkladností se tu opravdu nešetří. Můžu říct, že kdyby se Jana takto kontrolovala, když peče chleba, budu jíst jen chleba od ní.

Mercedes také investuje do nových postupů. Chlubí se tím, že řada manuálních operací už probíhá s pomocí rozšířené reality, 3D tisku či robotiky s umělou inteligencí. Taky testují každý elektromobil v extrémním mrazu i vedru, aby neztrapňoval jméno luxusní značky, když manžel odveze děti na kroužek a baterka v zimě nevydrží.

Co znamená "Vyrobeno Mercedes-Benz" a co z toho plyne pro zákazníka

Jen hrstka značek dokázala vybudovat takovou auru spolehlivosti, jako právě Mercedes-Benz. Všechno začíná už v návrhu – modely vznikají v designovém centru v Sindelfingenu, ale vývoj se děje globálně. Testuje se ve Švédsku na ledu, v Arizoně na poušti, v Brně na českých výmolech (teď trochu přeháním, i když… zrovna náhodou jsou české silnice v testování hodně oblíbené pro svou různorodost).

Když auto nese štítek „vyrobeno Mercedes-Benz“, znamená to především několik věcí:

  • Původ a dodržení německých standardů – byť se vůz kompletoval v Maďarsku nebo USA, musí projít shodným testováním i zařazením do systému.
  • Prvotřídní servis a možnosti prodloužených záruk, protože Mercedes-Benz si reputaci bedlivě hlídá.
  • Skvělá dostupnost náhradních dílů – tím, že je síť výroby a dodavatelů tak široká, opravy jsou rychlejší a flexibilnější. Dle údajů Mercedes-Benz z roku 2023 je do 24 hodin k dispozici více než 97 % dílů pro běžné modely v EU.
  • Emoční rozměr – koupě Mercedesu není jen o technice. Je to investice do něčeho, co má příběh i budoucnost a dává majiteli pocit výjimečnosti. To si nevyčteš z tabulky ani faktury, to poznáš až ve chvíli, kdy usedneš za volant a ucítíš typický „zvuk dveří“ při zavírání.

Jenže Mercedes-Benz není pro každého. Nejde jen o cenu, jde o postoj. Značka je dlouhodobě lídrem ve spokojenosti zákazníků, v žebříčcích kvality, a dokonce i při prodeji ojetin. Tohle se nedělá reklamou, ale právě tou bájnou výrobou, která žije ve vlastním tempu. Je paradox, že právě firma, jež symbolizuje německou preciznost, dokáže udržet „lidský dotek“ v tak masivní síti. Proto když někdo řekne slovo Mercedes, každý ví úplně přesně, komu tím fandíš.

Na závěr jedna zajímavost – i když veškeré technologie směřují k autonomii, robotizovaným linkám a elektromobilitě, v každé továrně najdete experty, kteří ručně sestavují některé motory „one man, one engine“. To je pro opravdové nadšence:**Mercedes-Benz** nikdy nenechá úplně převzít štafetu strojům. Když příště v Brně vedle vás zastaví černé AMG s krásným zvukem motoru, vzpomeňte si, že tenhle kousek někdo fakt skládal srdcem a vlastnoručně podepsal blok motoru.

Tomáš Vlček

o autorovi Tomáš Vlček

Pracuji jako odborník na automobily a píšu články o různých tématech týkajících se autoservisu. Baví mě sdílet své znalosti a zkušenosti s komunitou a pomáhat lidem lépe porozumět jejich vozidlům. Ve volném čase často navštěvuji závody a fotím zajímavé okamžiky.

Napsat komentář