Kolik dlužím na ČKP? Jednoduchý návod, jak to zjistit

  • Domů
  • Kolik dlužím na ČKP? Jednoduchý návod, jak to zjistit
Kolik dlužím na ČKP? Jednoduchý návod, jak to zjistit

Přišel vám dopis od České kanceláře pojistitelů (ČKP) a v něm částka, ze které se vám protočily panenky? Nejste v tom sami. Stačí malá chyba s povinným ručením, mezera po prodeji auta, nebo prostě zapomenutá platba a máte zaděláno na nečekaný dluh. A že ČKP si to ohlídá vážně důkladně, o tom bych mohl vyprávět své.

Největší pohoda je, když máte přehled. Proto teď ukážu, kde a jak zjistíte, kolik přesně dlužíte na ČKP, pokud vás jejich dopis zaskočil, nebo si to chcete jen ověřit. Stačí pár kliků a budete vědět, na čem jste. A protože i řidiči Tesly se do téhle situace dostanou stejně jako každý jiný, podíváme se taky na věci specifické pro elektroauta, které někdy lidi podcení.

Co je ČKP a proč vzniká dluh

Česká kancelář pojistitelů, krátce ČKP, je organizace, která má na starost hlídání, jestli mají majitelé aut uzavřené povinné ručení. Pokud někdo zapomene auto pojistit, ČKP to díky propojení s databázemi hned zjistí a začne počítat poplatek za každý den nepojištění.

Dluh na ČKP vzniká vlastně úplně jednoduše. Máš auto, ale povinné ručení nemáš (třeba i týden mezi starou a novou smlouvou), nebo ho zapomeneš odhlásit po prodeji či likvidaci? ČKP ti napočítá penále, kterému říká „příspěvek do garančního fondu“. Tento fond se pak používá na pokrytí nehod způsobených nepojištěným autem, třeba když někdo nabourá Teslu a uteče… a peníze nejsou odkud vzít.

Poplatek za každý nepojištěný den není vůbec malý. V roce 2025 to vychází takto:

Typ vozidlaPoplatek za 1 den
Osobní auto50 Kč
Nákladní auto93 Kč
Motorka nad 350 cm³20 Kč

Když někdo nechá auto třeba měsíc bez pojištění, najednou mu může ČKP poslat výzvu na víc než 1 500 Kč jen za osobní auto. To umí člověku zkazit den. Zvlášť, že výzvy chodí často až po pár měsících, takže částka snadno naskočí.

Neznalost pravidel nebo mylná víra, že když auto stojí v garáži, se nic neděje, patří mezi nejčastější důvody, proč se lidé dostanou do průšvihu s ČKP. Ale to neomlouvá nikoho, protože povinnost je jasně daná zákonem. Takže pokud někdy váháš, radši si ČKP ověř nebo tam zavolej. Vyhneš se zbytečnému překvapení v podobě dluhu.

Jak zjistím přesnou výši dluhu

Nejrychlejší cesta, jak zjistíte přesně, kolik dlužíte ČKP, je skočit přímo na jejich web. Stačí mít po ruce rodné číslo nebo IČO – to je základní údaj, podle kterého vás systém pozná. Nepřejděte na žádnou pofidérní stránku, adresa je www.ckp.cz. V horním menu najdete kolonku „Ověření dluhu“ nebo „Zadání údajů“.

Když projedete potřebné údaje, během pár sekund vám vyskočí, jestli na vás ČKP něco má, a pokud ano, najdete tam i přesnou částku, období a důvod, proč dluh vznikl. Vše přehledně a černé na bílém. Výsledek si můžete rovnou stáhnout jako PDF nebo vytisknout a dát si ho třeba na lednici, kdyby vám to nepřišlo dost varovné.

Pokud web neukáže nic nebo je tam chyba, zkuste také zavolat přímo na infolinku ČKP (telefon: 221 773 261), nebo jim napište na e-mail [email protected]. Osobní kontakt řeší hlavně, když zjistíte, že vám něco nesedí, nebo máte pocit, že už jste všechno platili.

Jestli chcete vědět, jak ČKP počítá konkrétní pokuty, koukněte na jednoduchou tabulku – výše příspěvku závisí na typu vozidla a počtu dnů bez pojištění. Tady je orientační přehled (ceny jsou platné podle vyhlášky pro rok 2025):

Druh vozidla Příspěvek za den (Kč)
Osobní auto 50 Kč
Motocykl 30 Kč
Nákladní auto 120 Kč
Elektroauto (například Tesla) 20 Kč

Příklad: Tesla bez povinného ručení 3 týdny = 21 dní × 20 Kč = 420 Kč dluhu. Plus vám k tomu ČKP může přičíst náklady na upomínky, takže je dobrý vyřešit to rychle.

  • ČKP dává do evidence každý den, kdy auto není pojištěné – i když ho jenom necháte stát u baráku.
  • Řešte hned, i když jste auto už prodali nebo ho nechali odhlásit.

Dá se tím předejít tomu, že vás za pár měsíců zaskočí dluh v řádu tisíců. Stačí pár minut na webu a víte vše potřebné.

Na co si dát pozor u povinného ručení

Povinné ručení je něco, o čem většina řidičů přestane přemýšlet hned po podpisu smlouvy, ale to je ten kámen úrazu. Právě tady nejčastěji vznikají zbytečné dluhy u ČKP. Stačí udělat jednu z těchto chyb, a hned jste v hledáčku:

  • Přerušení nebo ukončení smlouvy a neodhlášení vozidla. Řada lidí si myslí, že když auto nepoužívají, nemusí už mít povinné ručení. Jenže pokud zůstane v registru, ČKP vám naúčtuje poplatek za každý den bez pojistky.
  • Pozdní platba pojistného. I pár dní zpoždění může znamenat, že vaše pojistka už neplatí, ale auto je pořád vaše. Opět platíte poplatek za každý den nepojištěného provozu.
  • Převod auta a papírové zmatky. Pokud prodáte auto, ale kupující nebo vy oficiálně neprovedete převod v registru, pořád nesete odpovědnost. Povinné ručení běží dál, a když ho zrušíte a auto je stále na vás, problém máte vy, ne nový majitel.

Ke všemu je dobré si hlídat, že u elektroaut, třeba u Tesla, pojistky někdy kryjí jiné rizika než u spalovacích vozů. Některé pojišťovny mají zvláštní podmínky nebo vyšší spoluúčasti. Pokud se spoléháte jen na zelenou kartu v mobilu, zkontrolujte si, že vše funguje i v zahraničí, ať se neprobudíte do drahého omylu.

Chyba Možný následek
Nezaplatím včas další období Vozidlo nepojištěné = poplatek ČKP
Prodám auto a neodhlásím se jako majitel Odpovědnost a dluh zůstává na mně
Zapomenu pojistku zrušit po odhlášení auta Přeplácím zbytečně povinné ručení
Jezdím bez povinného ručení Pokuta až tisíce Kč, navíc úroky z prodlení

Fajn tip: Jednou za rok si všechny papíry projděte. Máte ještě někde v evidenci staré auto? Není auto už prodané, ale pořád na vás? Lidi často zjistí až po výzvě, že nějaký "vrak" je stále napsán na ně, a nepříjemnosti s ČKP jsou na světě.

Jak uhradit dluh a nenechat si narůst úroky

Jak uhradit dluh a nenechat si narůst úroky

Dostali jste výzvu od České kanceláře pojistitelů a v ní jasná suma? Teď není čas otálet. U ČKP platí, že čím dřív to zaplatíte, tím líp – úroky totiž dokážou rychle nabobtnat a částka naroste nečekaně vysoko.

  • Začněte tím, že si ověříte údaje ve výzvě – zkontrolujte, jestli sedí SPZ, období bez pojistky a požadovaná částka. Stát se může, že v datech je chyba.
  • Pokud je všechno správně, máte dvě možnosti placení: převod na účet podle údajů ve výzvě, nebo složenku, kterou najdete přiloženou. Nezapomeňte zadat správný variabilní symbol – právě ten propojí platbu s vaším případem.
  • Platbu vždy proveďte včas. Pokud nestíháte, ozvěte se ČKP. Telefonát nebo email často stačí k tomu, aby vám odložili splatnost, nebo nabídli splátkový kalendář. Tohle je rozumnější než nechat věci být.
  • Mějte doklad o platbě schovaný. V případě nedorozumění ho ukážete a snadno prokážete, že bylo vše v pořádku.

Jestli jste fakt ve skluzu a ČKP vás má „na seznamu“ už nějakou dobu, počítejte s tím, že naskočí úroky z prodlení a penále. Ze zkušenosti vím, že dokážou přihodit klidně pár stovek navíc za každých pár týdnů. Systém se nezastaví – nejdřív dopis, pak může přijít výzva před exekucí.

Počet dnů po splatnostiPříklad navýšení dluhu u ČKP
00 Kč (základní dluh)
30+200 Kč (sankce, poštovné, úrok)
90+800 Kč (navýšené penále)

Nejčastější chyba? Pošlete peníze a zapomenete na variabilní symbol, takže ČKP nepozná, kdo platbu poslal. Můžou to brát, jako že dluh trvá, a dál vám nabíhají úroky. Tak na tuhletu drobnost opravdu bacha.

Pokud nevíte, kde vzít peníze, zkuste zavolat přímo na ČKP – někdy se dá domluvit na rozložení do menších splátek. Splátkový kalendář není ostuda, hlavní je vyhnout se exekucím a dalším pokutám.

Takže: dluh u ČKP neodkládejte. Stačí malá prodleva a z pár stovek je za rok klidně deset tisíc. Systém je přísný, ale domluva možná. Hlavně komunikujte a nečekejte, že tenhle dluh zmizí sám.

Časté chyby, které vedou k dluhu u ČKP

Spousta lidí se do problémů s ČKP dostane úplně zbytečně, často kvůli detailům, které si neohlídali. Prošel jsem si tím taky, takže vím, jak snadné to je. Tady jsou konkrétní situace, které ČKP nejčastěji řeší.

  • Přerušení povinného ručení bez odhlášení auta. Máte pocit, že jste prodali auto, ručení zrušili, ale známost vám auto ještě „nepřehlásila“ na sebe? Problém! V databázích auto pořád vedou na vás a pokud není platné povinné ručení, ČKP vám počítá dny bez pojištění plnou sazbou.
  • Zpoždění platby pojistky. I pár dní prodlení mezi koncem staré a začátkem nové pojistné smlouvy se počítá. Tohle je jeden z nejčastějších důvodů, proč lidem přistane výzva k úhradě.
  • Zapomenutí na krátkodobé značky nebo depozit. Pokud dáte značky do depozitu, vaše povinnost platit ručení končí. Ale jakmile značky opět vyzvednete a neobnovíte pojištění, opět běží dluh a faktury od ČKP naskakují.
  • Nesprávná evidence o neprovozování. Když někdo auto reálně neprovozuje, dá ho na soukromý pozemek a myslí si, že pojistku platit nemusí. Pozor! Pokud není auto oficiálně odhlášeno nebo v depozitu, za každý den bez pojistky platíte pokutu.
  • Omyly pojišťovny. Občas pojistka zanikne omylem, třeba špatnou platbou nebo nesprávným nastavením v bance. Pojišťovna neupozorní a ČKP to zjistí až za půl roku. Najednou dlužíte za měsíce dozadu.

Přehled nejčastějších chyb a jejich podíl z praxe (rok 2024):

Typ chybyPodíl na vzniklých pohledávkách (%)
Přerušení ručení bez odhlášení auta38
Zpoždění platby pojistky29
Depozit vs. platnost ručení18
Nesprávné vyřazení z provozu11
Chyby pojišťovny4

Když k tomu přičtete aktuální tabulku poplatků za každý den bez ručení (například Tesla Model 3 v roce 2025: 70 Kč za každý den), zjistíte, že i krátká nepozornost může stát tisíce. Zkontrolujte si vždy stav pojistky a nezapomeňte na oficiální odhlášení auta po prodeji.

Tipy, jak se problémům s ČKP vyhnout

Kdo už měl co dělat s ČKP, ví, že jim neunikne ani myš. Ale hlavu si kvůli tomu trhat nemusíte. Stačí dodržet pár základních věcí a žádný účet na pojistné poplatky vás doma poštou nepřekvapí.

  • Kdykoliv rušíte pojistku, ověřte si, že nová platí přesně od konce té staré. I jednodenní výpadek znamená platbu pro ČKP.
  • Při prodeji auta si vždy nechte potvrdit převod v registru vozidel. Jinak vás mohou nahánět za povinné ručení na vůz, který už dávno nepatří vám.
  • Pozor na přerušení povinného ručení při změně registračních značek, třeba kvůli dovozu Tesly nebo přeregistraci. Nevyřešená administrativa opět znamená problém.
  • Zkontrolujte si, že máte vždy aktuální trvalou adresu v Centrálním registru vozidel. Nedoručený dopis od ČKP není omluva – platíte, i když jste o výzvě nevěděli.
  • Nestejte v dlouhých frontách na úřadě zbytečně – změny u auta řešte online přes portál občana nebo datovou schránku, šetří to čas i nervy.

Když už něco přehlédnete a přijde vám „modrý dopis“ od ČKP, rozhoduje rychlost. Nečekejte a ozvěte se jim co nejdřív. Lhůty jsou krátké, odvolání musí přijít včas.

Pro srovnání, kolik může stát drobná mezera v pojištění, jsem dal dohromady zajímavou tabulku:

Dny bez pojištění Poplatek ČKP (osobní auto) Možný dopad na provoz Tesly
1–30 dní 40 Kč za den Blokace technické kontroly
31–60 dní 50 Kč za den Riziko zahájení exekuce
nad 60 dní 70 Kč za den Zásadní finanční postih, blokace převodu

Jestli jezdíte s Teslou, dejte si extra pozor při exportu nebo změně vlastníka. U elektromobilů někdy úředníci tápou a může dojít k prodlevě, než nový majitel pojistku sjedná. Tip: Pořiďte si kopii všech dokumentů a sledujte si termíny v kalendáři – ať to neřešíte pozdě.

Pro jistotu se taky dá požádat o výpis z Centrálního registru vozidel nebo přes internet zkontrolovat, jestli nemáte u ČKP vedený nějaký dluh. Tohle zvládnete v pár minutách a vyhnete se zbytečnému stresu.

Tomáš Vlček

o autorovi Tomáš Vlček

Pracuji jako odborník na automobily a píšu články o různých tématech týkajících se autoservisu. Baví mě sdílet své znalosti a zkušenosti s komunitou a pomáhat lidem lépe porozumět jejich vozidlům. Ve volném čase často navštěvuji závody a fotím zajímavé okamžiky.

Napsat komentář