
Chcete slyšet číslo hned? V roce 2024 běžné nové auto v Česku ztrácí zhruba čtvrtinu až třetinu ceny už v prvním roce. Jenže záleží, jestli řešíte tržní pokles hodnoty (kolik protopíte při prodeji), nebo účetní/daňovou amortizaci (kolik uznáte v nákladech). Tady máte oba pohledy, jasné vzorce a hotové příklady, abyste věděli, s čím počítat ještě před nákupem nebo prodejem.
TL;DR / Klíčové body
- amortizace auta 2024: nový mainstream vůz typicky -25 až -35 % po 1. roce, -45 až -55 % po 3 letech, -60 až -70 % po 5 letech. U elektromobilů jsou propady v prvních letech často vyšší (zlevňování nových modelů v roce 2023/2024).
- Daňové odpisy v ČR: osobní auto spadá do odpisové skupiny 2 (obvykle 5 let). Volíte rovnoměrné nebo zrychlené odpisy podle zákona o daních z příjmů. Od 2024 platí u osobních aut limitace daňově uznatelné částky - ověřte detaily v ZDP a metodických pokynech GFŘ.
- Rychlý odhad měsíčního poklesu: nové mainstream auto 1,2-2,0 % z kupní ceny měsíčně (první 2-3 roky), ojetina 1-3 roky stará 0,8-1,2 % měsíčně. Elektromobily 1,5-2,5 % měsíčně v prvních dvou letech.
- Co s tím hýbe: značka/model, ceníkové slevy, nájezd a servisní historie, výbava a barva, facelift/generace, dostupnost nových aut, flotilové slevy, sezóna a region.
- Jak počítat: určete typ amortizace (tržní vs. účetní), stanovte vstupní cenu (bez DPH pro plátce), odhadněte zůstatkovou hodnotu, dopočítejte roční/měsíční náklad. Vzorové výpočty najdete níže.
Jak si rychle spočítat amortizaci pro rok 2024 (krok za krokem)
Nejdřív si ujasněte, proč to počítáte. Jinak budete postupovat, když chcete vědět „kolik mě to auto stojí měsíčně“, a jinak, když řešíte účetnictví a daně.
Tržní amortizace = reálný pokles tržní ceny auta v čase. Účetní/daňová amortizace = odpisy podle účetních pravidel a ZDP. Můžou se lišit - daňové odpisy neurčují, za kolik auto prodáte.
- Vyberte typ amortizace:
- Tržní: zajímá vás TCO (total cost of ownership) - kolik „mizí“ na hodnotě auta.
- Účetní: kolik zaúčtujete do nákladů (vlastní odpisový plán).
- Daňová: kolik nákladů uzná stát (podle ZDP, odpisová skupina, metoda, případné limity).
- Stanovte vstupní cenu:
- Soukromě: kupní cena včetně DPH a příplatků (tažné, zimní sady, prodloužená záruka).
- Firma - plátce DPH: vstupní cena bez odpočitatelné DPH podle poměru užití pro podnikání.
- Leasing: u finančního leasingu řešíte splátky + odkup; u operativního je amortizace „schovaná“ v nájmu.
- Odhadněte zůstatkovou hodnotu (RV - residual value):
- Podívejte se na aktuální inzerci s reálnými prodejními cenami (ne přepálené „start ceny“).
- Pro EV zohledněte slevy nových modelů po 2023/2024 - starší kusy padají rychleji.
- Berete v úvahu váš budoucí nájezd, servisní historii a stav vozu.
- Spočítejte tržní amortizaci:
- Celková amortizace = vstupní cena - očekávaná prodejní cena.
- Roční amortizace = (vstupní cena - prodejní cena) / počet let držení.
- Měsíční amortizace = roční amortizace / 12.
- Procento za rok = roční amortizace / vstupní cena × 100.
- Účetní/daňové odpisy:
- Účetní odpisy si můžete nastavit tak, aby odpovídaly reálnému opotřebení (např. rovnoměrně 5 let nebo více na míru nájezdu).
- Daňové odpisy: osobní auta spadají do odpisové skupiny 2 (standardně 5 let). Metodika a koeficienty jsou dány ZDP. Ověřte, zda na vás dopadá limitace uznatelné vstupní ceny platná od 2024.
- Doladění odhadu:
- Vyšší nájezd než trh očekává = nižší prodejní cena. Orientačně: +10 000 km ročně navíc může ubrat jednotky procent z ceny.
- Nežádoucí výbava (exotické barvy, bez základních asistentů) taky tlačí cenu dolů.
- Facelift nebo nová generace v době prodeje obvykle zrychlí pokles starší verze.
Heuristiky (když nemáte čas na hluboký průzkum):
- Nové mainstream ICE/hybrid: 1,2-2,0 % z kupní ceny měsíčně v prvních 24-36 měsících.
- EV střední třídy: 1,5-2,5 % měsíčně v prvních 24 měsících, pak se propad často zpomalí.
- „Roční“ ojetina (1-2 roky stará): 0,8-1,2 % měsíčně.
- Levnější značky (Dacia apod.) mívají slabší absolutní pokles, ale často slušné procentuální zůstatky.
- Prémiovky drží procentuálně podobně nebo lehce lépe ve 3 letech, v korunách ale bolí víc.
K důvěryhodnosti: pro tržní část vycházejte z reálných prodejních cen a výročních reportů (např. Cebia - trh ojetin 2024, statistiky Svazu dovozců automobilů). Pro daňové odpisy se řiďte zákonem č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, §26-32, a metodickými pokyny Generálního finančního ředitelství.
Příklady z praxe (ICE, EV, ojetina, firma a daně)
Čísla berte jako orientační modelové situace. Upravte si je podle své kupní ceny, plánovaného nájezdu a stavu auta.
1) Nové benzinové kombi (mainstream), kupní cena 650 000 Kč, držba 5 let, nájezd 15 000 km/rok
- Odhad zůstatkové ceny po 5 letech: 30-40 % kupní ceny = 195 000 až 260 000 Kč. Vezměme střed 35 % = 227 500 Kč.
- Celková amortizace: 650 000 - 227 500 = 422 500 Kč.
- Ročně: 84 500 Kč. Měsíčně: ~7 040 Kč.
- Průměrný roční pokles: 84 500 / 650 000 = 13,0 %.
- Co by to změnilo: když byste najeli 25 000 km/rok, čekejte nižší zůstatkovou - třeba o 5-10 % z ceny vozu navíc.
2) Elektromobil střední třídy, kupní cena 1 100 000 Kč, držba 3 roky, nájezd 12 000 km/rok
- Po slevách nových modelů v letech 2023/2024 padaly ojeté EV rychleji. Odhad zůstatkové ceny po 3 letech: 35-45 % = 385 000 až 495 000 Kč. Vezměme 40 % = 440 000 Kč.
- Celková amortizace: 1 100 000 - 440 000 = 660 000 Kč.
- Ročně: 220 000 Kč. Měsíčně: ~18 330 Kč.
- Průměrný roční pokles: 20 % ročně. Může to vypadat drsně, ale je to realistické pro část EV z období velkých cenových pohybů.
3) „Roční“ ojetina, kupní cena 480 000 Kč, stáří 18 měsíců, držba další 3 roky, nájezd 10 000 km/rok
- Odhad zůstatku po 3 letech (auto bude mít ~4,5 roku): 50-60 % z vaší kupní ceny = 240 000 až 288 000 Kč. Vezměme 55 % = 264 000 Kč.
- Celková amortizace: 480 000 - 264 000 = 216 000 Kč.
- Ročně: 72 000 Kč. Měsíčně: ~6 000 Kč.
- Průměrný roční pokles: 15 % v rámci vašeho držení - mírnější než u nového auta.
4) Firemní auto - plátce DPH, pořizovací cena bez DPH 700 000 Kč, účetní vs. daňové odpisy
- Účetní (interní pravidla): můžete si nastavit rovnoměrné odpisy na 5 let = 140 000 Kč ročně. Účetní odpisy mají odrážet reálné opotřebení.
- Daňové odpisy: osobní auto je v odpisové skupině 2. Použijete rovnoměrné nebo zrychlené odpisy dle ZDP (§26-32). Koeficienty a postupy stanovuje zákon. Od 2024 dávejte pozor na limitaci uznatelné vstupní ceny u osobních aut.
- Výsledek: účetní odpis ≠ daňový odpis. V přiznání daně upravíte výsledek hospodaření o rozdíly. Pokud auto používáte částečně soukromě, řeší se i poměrné náklady.
Tip z praxe: když pořizovací ceníková sleva byla vysoká (flotilové nebo akční slevy), tržní pokles může procentuálně vycházet lépe, než by naznačovala „oficiální“ ceníková cena. Vždy počítejte z reálné kupní ceny a pracujte s reálnými prodejními daty.

Tabulky, taháky a checklisty
Orientační zůstatkové hodnoty (podíl z kupní ceny, ČR 2024). Rozmezí vychází z reálných inzerčních/prodejních cen a pozorování trhu. Konkrétní model si vždy ověřte.
Segment / typ vozu | Po 1 roce | Po 3 letech | Po 5 letech |
---|---|---|---|
Budget ICE (např. Dacia) | 75-85 % | 55-65 % | 35-45 % |
Mainstream ICE/Hybrid | 65-75 % | 45-55 % | 30-40 % |
EV mainstream/střední třída | 60-70 % | 35-45 % | 20-35 % |
Prémiovky (Audi/BMW/Mercedes) | 65-75 % | 50-60 % | 35-45 % |
Luxus/sport | 60-70 % | 40-50 % | 25-40 % |
Checklist: co potřebujete ke slušnému odhadu
- Vaši reálnou kupní cenu (včetně výbavy a doplňků).
- Plán držení (kolik let) a roční nájezd.
- Odhad budoucího stavu (servis, karoserie, pneumatiky, počet majitelů).
- Srovnání aktuálních prodejních cen stejného modelu a stáří (ne jen nabídkových).
- Informaci o faceliftu/nové generaci a změnách cen nových vozů.
Nejčastější chyby, které kazí odhad
- Počítáte z ceníku, ale koupili jste se slevou - trh slevu zná a promítá ji i do ojetin.
- Porovnáváte auta s jiným motorem, výbavou nebo automat vs. manuál - to dělá desítky tisíc rozdílu.
- Ignorujete nájezd - o 60 000 km víc je jiná liga než „garážované po důchodci“.
- Podceňujete facelift - nový design často shodí starší generaci o pár procent během pár měsíců.
- U EV neřešíte záruku na baterii a rychlost nabíjení - kupující to řeší hodně.
Praktické taháky
- Chcete nízkou amortizaci? Zvažte roční až dvouleté auto po prvním majiteli s jasnou historií.
- Drží zůstatek: univerzální barvy, základní bezpečnostní asistenty, automat, rozumná kola (ne 20+ palců).
- Prodávejte před faceliftem nové generace - dřív než ceny starší verze padnou.
- GAP pojištění dává smysl u nového dražšího auta - kryje propad vůči pořizovací ceně při totálce/krádeži.
- U operativního leasingu si vyžádejte tabulku zůstatkové hodnoty - uvidíte, co platíte za amortizaci vs. za služby.
Mini‑FAQ a co bude dál
Počítá se amortizace z kupní nebo ceníkové ceny?
Vždy z reálné kupní ceny. Trh i účetnictví pracují s tím, co jste zaplatili. Ceníková sleva je minulost.
Jak moc hraje roli nájezd?
Dost. Trh implicitně čeká určitý roční nájezd podle třídy. Větší nájezd = nižší zůstatek. Orientačně +10 000 km/rok navíc může ubrat několik procent z ceny po 3-5 letech.
Jak je to s DPH?
Soukromě vás zajímá cena včetně DPH. Plátce DPH řeší vstupní cenu bez odpočitatelné části DPH (podle poměru užití pro podnikání). Odpočet DPH a daňové odpisy jsou dvě různé věci.
Je amortizace u leasingu jiná?
U operativního leasingu je amortizace součástí nájemného. U finančního leasingu se díváte na splátky, úroky a odkup. Když si vyžádáte kalkulaci zůstatkové hodnoty, uvidíte, kolik z plateb „mizí“ na hodnotě vozu.
Daňové vs. účetní odpisy - co uzná finančák?
Daňové odpisy se řídí zákonem o daních z příjmů (§26-32). Osobní auto spadá do odpisové skupiny 2 s pětiletým odpisováním podle zvolené metody (rovnoměrná/zrychlená). Od 2024 sledujte limitaci uznatelné vstupní ceny u osobních aut. Účetní odpisy si nastavujete sami podle reálného opotřebení; daňově uznatelné jsou ty dle ZDP.
Jak moc se změnil trh v roce 2024?
Zprávy z trhu ojetin (Cebia) a statistiky SDA ukazovaly uklidnění po covidovém chaosu, zároveň u některých EV přišly výrazné slevy u nových aut. To zrychlilo propad zůstatků starších EV. Benzínová a hybridní mainstream auta se vrátila k „normálnějším“ křivkám.
Kdy auto prodat, aby mě stálo nejmíň?
Největší propad je první rok. V praxi dává ekonomicky smysl prodej těsně před větším servisem (spojka, rozvody, baterie HV u HEV/PHEV) a před faceliftem nové generace. „Zlatý střed“ držby bývá 3-5 let u nového auta.
Mění se amortizace s inflací a sazbami?
Ano. Vysoké sazby zdraží financování a snižují poptávku po nových autech, což tlačí slevy a hýbe zůstatky. Inflace ovlivní náklady na servis a díly. Sledujte makro signály (ČNB, ČSÚ) - přes praxi se propíšou i do cen aut.
Jak řešit amortizaci po havárii?
Po velké opravě se reálná tržní hodnota často sníží oproti „nebourané“ historii. Při prodeji počítejte s diskontem, i když je auto opravené perfektně.
Má smysl kupovat ojeté EV kvůli nižší amortizaci?
Často ano. Druhý majitel už „neplatí“ první největší propad. Důležité je ověřit stav baterie, záruky a dostupnost rychlého DC nabíjení. Bez toho si trh řekne o velkou slevu.
Primární zdroje pro daňovou část: zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů (§26-32), metodické informace GFŘ. Pro tržní část: roční zprávy Cebia (trh ojetin) a statistiky Svazu dovozců automobilů (SDA). Neuvádím odkazy, ale materiály jsou veřejně dohledatelné.
Další kroky a scénáře (rychlé postupy a troubleshooting)
Jsem soukromý kupující a chci vědět, kolik mě auto „sežere“ na hodnotě
- Rozhlédněte se po reálných prodejních cenách 3-5 let starých kusů vašeho modelu.
- Vyberte si držbu (např. 4 roky) a nájezd (např. 12 000 km/rok).
- Odhadněte zůstatek: použijte tabulku výše a upravte ji podle reality (nájezd, výbava, facelift).
- Spočítejte měsíční amortizaci. Přidejte palivo/elektřinu, pojištění, servis a pneumatiky - máte TCO.
- Postavte si vedle toho operativní leasing stejného vozu. Co je levnější a pohodlnější?
Jsem OSVČ / malá firma - potřebuji mít v pořádku daně
- Rozhodněte, jestli pořídíte na firmu (a v jakém poměru soukromé/podnikání). Podle toho řešte DPH.
- Nastavte účetní odpisy (rovnoměrně, nebo podle reálného opotřebení a nájezdu).
- Pro daňové odpisy použijte odpisovou skupinu 2 a vyberte metodu dle ZDP. Zkontrolujte limit vstupní ceny platný od 2024 u osobních aut.
- Pokud jezdíte i soukromě, veďte knihu jízd nebo použijte paušál. Podle toho krátíte náklady i DPH.
- Průběžně ukládejte faktury za servis a pneumatiky - čistá historie zvyšuje zůstatkovou hodnotu.
Uvažuji o operativním leasingu
- Vyžádejte si kalkulaci s jasně uvedenou zůstatkovou hodnotou a úrokovým přirážkou.
- Porovnejte měsíční platbu s vlastnictvím (TCO) na stejný nájezd a dobu.
- Projít podmínky vrácení (poškrábání, kola, servisní plán). Předejdete koncovým nákladům.
- Dívejte se na balíček služeb: pneumatiky, pojištění, náhradní vůz - ušetří vám čas i nervy.
Chci mít jistotu, že prodám dobře
- Před prodejem udělejte „detailing light“ a fotky za denního světla. Ušetří vám to tisíce.
- Transparentní inzerát: VIN, servisní knížka, faktury, počet klíčů, výbava. Důvěra zvedá cenu.
- Srovnejte ceny u srovnatelných aut v kraji a upravte o váš nájezd/stav.
- Nespěchejte na první nabídku výkupu - rozptyl bývá desítky tisíc.
Když vám výpočet „nevychází“
- Rozpadněte čísla: kolik dělá amortizace, kolik palivo/elektřina, kolik pojištění a servis. Někdy problém není v amortizaci, ale v pojištění nebo gumách.
- Zvažte volbu motorizace - ujetých 8 000 km/rok se často nevyplatí v dieselu.
- Podívejte se na lehce ojeté auto (1-2 roky) - ušetříte největší propad první registrace.
- Když musíte mít nové, hledejte skladovky s reálnou slevou a rozumným financováním.
Poslední rada: amortizace je největší skrytý náklad auta. Když ji uchopíte čísly, přestanete ji řešit pocitově. A budete klidnější - ať už jezdíte v malém hatchi, nebo v rodinném SUV.