Kolik stojí roční servis auta Mazda: fakta, tipy a ceny

  • Domů
  • Kolik stojí roční servis auta Mazda: fakta, tipy a ceny
Kolik stojí roční servis auta Mazda: fakta, tipy a ceny

Každý rok řeším s Mazdou servis a často potkávám jednu otázku – kolik mě to vlastně bude stát? Není to jen o výměně oleje, fakt ne. Automobilky (a Mazda není výjimka) mají přesný plán, co všechno se každý rok mění a kontroluje. To znamená nejen olej a filtr, ale taky třeba brzdová kapalina, pylový filtr nebo diagnostika elektroniky.

Pokud máš dojem, že ti v servisu nabídli moc nebo naopak málo, hodí se vědět, co má být ve standardu. Většinou dostaneš rozpis všech úkonů, ale neškodí si to zkontrolovat v servisní knížce. Kolik to celé stojí? Záleží na modelu, stáří auta a místě. U Mazdy můžeš počítat pro základní roční servis s částkou mezi 3 a 6 tisíci, pokud je auto mimo záruku. Autorizované servisy mají ceny většinou vyšší, ale dostaneš jistotu originálních dílů a garanci správného postupu.

Co obnáší roční servis Mazdy

Roční servis Mazda není jen formalita. Jde o souhrn úkonů, které udržují auto ve formě a prodlužují jeho životnost. Servisní plán se trochu liší podle modelu a stáří auta. U běžných modelů typu Mazda 3, 6, CX-3 nebo CX-5 tě v servisu čeká hlavně výměna motorového oleje a olejového filtru – to je prostě základ.

Dál se řeší výměna pylového filtru, kontrola a případná výměna brzdové kapaliny (většinou jednou za dva roky), stav brzdových destiček a kotoučů, stav chladicí kapaliny a doplnění ostřikovačů. Servis často kontroluje i podvozek, řízení, světla, klakson, airbagy a bezpečnostní prvky. U novějších Mazd je dnes samozřejmostí i diagnostika elektroniky a aktualizace softwaru, pokud je potřeba.

  • Výměna motorového oleje (5W30 nebo podle předpisu výrobce)
  • Olejový filtr
  • Pylový/kabinový filtr
  • Kontrola nebo výměna brzdové kapaliny
  • Kontrola brzd a tlumičů
  • Doplnění kapalin – chladicí a ostřikovače
  • Diagnostika elektroniky
  • Kontrola stavu pneumatik, včetně tlaku a opotřebení

Jestli máš Mazdu v záruce, všechny tyhle úkony by měly být součástí roční údržby Mazdy v autorizovaném servisu. Pokud servisu něco vynechá, v případě pozdější reklamace se můžeš dostat do problémů. Proto je dobré mít vše v protokolu potvrzené.

Pro zajímavost, u Mazdy CX-5 modelového roku 2022 je oficiální čas na roční servis lehce přes 1,6 hodin práce. V tabulce najdeš příklad standardních úkonů:

Servisní úkon Frekvence
Výměna motorového oleje a filtru každý rok / 15 000 km
Brzdová kapalina každé 2 roky
Pylový filtr 1x ročně
Kontrola brzd každý servis

Drobnosti jako mazání pantů dveří, kontrola povinné výbavy a aktualizace servisní knížky patří ke standardu. Pokud servis na něco zapomene, neboj se si na to rovnou ukázat v protokolu, ať máš klid při další technické nebo při záruční opravě.

Rozpis orientačních cen

Ceny za servis Mazda se liší podle toho, o jaký model jde, jaký máš motor, a jestli jezdíš do autorizovaného servisu nebo ne. Nejčastěji se řeší běžný roční servis – ten zahrnuje výměnu oleje, filtrů a základní prohlídku. Klidně ti rozepíšu, na jaké částky se připravit.

Mrkni na typický ceník služeb pro Mazda 3 nebo CX-5, benzínový motor. Většina základních ročních úkonů vychází následovně:

  • Výměna motorového oleje a olejového filtru: 2 000–2 500 Kč
  • Výměna vzduchového filtru: 400–700 Kč
  • Výměna pylového filtru: 500–800 Kč
  • Kontrola a doplnění provozních kapalin (brzdová, chladicí): většinou v ceně servisu
  • Základní diagnostika elektroniky: 500–900 Kč

Pokud potřebuješ měnit i brzdovou kapalinu (většinou po dvou letech), připočítej okolo 600–900 Kč. U vznětových motorů (diesel) bývá servis dražší, hlavně kvůli filtru pevných částic nebo dražším filtrům. Mazdy nejsou extrémně drahé na servis, ale kdo jezdí jen do značkového servisu, nechá tam často i přes 6 000 Kč za základ – hlavně v Praze nebo větších městech.

Pro porovnání přihazím malou tabulku s průměrnými cenami podle typu servisu:

ÚkonAutorizovaný servisNeautorizovaný servis
Olej + filtr2 200 Kč1 600 Kč
Pylový filtr700 Kč500 Kč
Vzduchový filtr650 Kč450 Kč
Diagnostika900 Kč600 Kč
Brzdová kapalina900 Kč600 Kč

Pokud zvládneš něco sám (třeba výměnu filtrů), můžeš ušetřit pár stovek až tisícovku. Chce to trochu času a odvahy, ale není to atomová věda.

Autorizovaný vs. neautorizovaný servis

Autorizovaný vs. neautorizovaný servis

Když přijde na servis Mazda, řešíš dilema – dát vůz do autorizovaného servisu, nebo zvolit nezávislou dílnu? Každá možnost má svoje plusy a mínusy, které se často projeví hlavně na konečné ceně servisu a záruce.

Autorizovaný servis zná Mazdu do posledního šroubku. Používají originální díly a mají přístup k aktualizacím softwaru. Auto tam většinou zůstává kratší dobu, protože mají zkušenosti a práci rozdělenou na jasně dané úkony. Důležitým bodem pro majitele novějších aut je zachování záruky – pokud je Mazda ještě v záruce, nevymýšlej a jeď do autorizáku. Mimo záruku už to tolik neřeš, protože zákon ti umožňuje jezdit i jinam.

Neautorizovaný (ale ověřený) servis je lákavější pro starší Mazdy nebo pokud potřebuješ šetřit. Úkoly jako výměna oleje, filtrů nebo brzd zvládnou dobře, hlavně když se držíš osvědčených mechaniků s referencemi. Ceny u neautorizovaných dílen jsou často o 20–40 % nižší, konkrétní částku ale ovlivní typ údržby Mazdy a použité díly.

Typ servisuVýhodyOrientační cena za základní servis
AutorizovanýZáruka, originální díly, diagnostika4 000–8 000 Kč
NeautorizovanýNižší cena, rychlejší dostupnost termínu2 500–5 000 Kč

Pokud si někde nejsi jistý, vždy koukni na recenze daného servisu nebo se poptej v Mazda skupinách online. U neautorizovaných dílen se může stát, že použijí levnější, neoriginální díly – což není tragédie, ale u některých částí (třeba rozvody) je rozumné trvat na originálu.

Vždy si nech vystavit detailní fakturu a popis všech úkonů. Kvalitu práce i cenu můžeš porovnat mezi více servisy.

Tipy, jak na servisu neprodělat

Servis auta se může snadno prodražit, ale pár triků ti pomůže hodně ušetřit a přitom nijak neslevit z bezpečnosti nebo kvality. První tip, který hodně lidí podceňuje – srovnávej ceny za servis Mazda ve tvém okolí. Rozdíl mezi jednotlivými servisy může být i víc než tisícovka za stejnou službu. Když už najdeš levnější servis, zjisti, jestli používají originální díly. U novějších Mazd to má vliv na záruku.

Stává se, že ti v servisu doporučí výměnu dílů, které ještě vydrží. Nech si ukázat, co přesně chtějí měnit – párkrát jsem viděl, jak lidi platili za funkční brzdy nebo filtry. Vždycky si nech staré díly ukázat. Pokud nevíš, kolik mají konkrétní náhradní díly stát, mrkni třeba na specializovaný eshop – díky tomu hned poznáš, když někdo účtuje moc.

  • Před servisem si stáhni svá data z palubního počítače. Jednou se mi stalo, že mi odpojili čidlo tlaku v pneumatikách a já bych bez svých dat na nic nepřišel.
  • Vždy žádej podrobný rozpis práce i materiálu na faktuře. Když je na ní jen "roční servis" za pět tisíc, není poznat, za co platíš.
  • Na jednodušší úkony – třeba výměna pylového filtru nebo doplnění kapaliny do ostřikovačů – si troufnu doma. Na YouTube jsou přesné návody pro Mazdu. To, co bych v servisu platil stovky, zvládnu za pár minut a zlomek ceny.
  • Když jedeš na roční servis auta mimo sezonu (třeba v lednu), můžeš získat lepší cenu než na jaře, kdy mají servisy plno.

Pro lepší představu, kde se ceny běžně pohybují, mrkni na tuhle tabulku s některými orientačními položkami za roční údržbu Mazdy:

ÚkonPrůměrná cena (Kč)
Výměna motorového oleje2 000 – 2 800
Výměna pylového filtru600 – 900
Diagnostika500 – 800
Práce (základ)1 000 – 1 600

Jasně, některé věci zvládneš doma, jiné radši nech profíkovi, hlavně když jde o brzdy nebo elektriku. Ale když víš, za co platíš, a vyhneš se zbytečným výměnám, roční servis Mazda tě nemusí nutně zruinovat.

Tomáš Vlček

o autorovi Tomáš Vlček

Pracuji jako odborník na automobily a píšu články o různých tématech týkajících se autoservisu. Baví mě sdílet své znalosti a zkušenosti s komunitou a pomáhat lidem lépe porozumět jejich vozidlům. Ve volném čase často navštěvuji závody a fotím zajímavé okamžiky.

Napsat komentář