Majitel Jaguaru: Kdo skutečně vlastní tuto ikonickou značku?

  • Domů
  • Majitel Jaguaru: Kdo skutečně vlastní tuto ikonickou značku?
Majitel Jaguaru: Kdo skutečně vlastní tuto ikonickou značku?

Spousta lidí má Jaguar za typicky britskou značku plnou tradice. Ale přesně to už dávno neplatí. Dnes patří Jaguar do portfolia indického giganta Tata Motors. Ten značku koupil i s Land Roverem v roce 2008, a celkem tím překvapil i zkušenější automobilové nadšence.

Když si vybíráte Jaguar, často si představujete klubové prostředí, britský humor a šálek čaje v pravé ruce. Realita je ale mnohem praktičtější. Jaguar má sice pořád hlavní vývoj v Británii, ale hlavní slovo ve financích i strategii má vedení Tata Motors z Indie. Pro někoho šok, pro jiného vlastně důkaz, že dnes už v autoprůmyslu rozhoduje globální síla a ne lokální tradice.

Pokud hledáte, komu dnes skutečně posíláte peníze při nákupu Jaguara, odpověď je jasná – indické Tata Motors. To nemusí být vůbec na škodu. Indové dali značce jasné zadání – vyrábět auta, která se líbí, ale taky prodávají. Proto nové modely jako F-Pace nebo čistě elektrický I-PACE přitáhly i mladší zákazníky. A díky finančním rezervám Tata Motors nebyl Jaguar nucen šetřit na vývoji, což je určitě znát na kvalitě techniky i výbavě.

Původ značky Jaguar

Když se řekne Jaguar, většina lidí si představí rychlá luxusní auta a britský šmrnc. Firma ale nezačínala s auty, jaké známe dnes. Její úplné začátky spadají do roku 1922, kdy ji založili William Lyons a William Walmsley. Původně se jmenovala Swallow Sidecar Company a specializovala se na postranní vozíky pro motorky, tehdy dost populární doplněk motorek v Anglii.

Až v roce 1935 se firma pustila do opravdových aut a poprvé použila jméno Jaguar – šlo tehdy o model SS Jaguar. Před válkou šlo hlavně o sportovní elegantní vozy, které rychle získaly pověst něčeho extra oproti tuctovým britským autům. V období druhé světové války kvůli zkratce SS změnili jméno na Jaguar Cars. To už šli do světa nejen s novým jménem, ale i s jasným plánem dělat luxusní a výkonná auta.

V 50. a 60. letech se z Jaguaru stal pojem hlavně zásluhou legend jako XK120, E-Type nebo slavné vítězství v Le Mans. Jaguar tehdy ukázal, že dokáže nabídnout krásná auta, která nejen dobře vypadají, ale taky pořádně jedou. Dodnes se o tejto době mluví jako o "zlatém věku Jaguaru".

Jestli dneska někdo vnímá Jaguar čistě jako luxusní SUV a elektrická auta, je dobré si připomenout, že úspěch značky vznikl dávno na základě stylu, sportu a řemesla v britském stylu. Tenhle základ stále drží – i když už majitel sedí o pár tisíc kilometrů dál.

Kdo vlastní Jaguar dnes

Spousta lidí si stále myslí, že Jaguar je pořád čistě britská automobilka. Ve skutečnosti v ní už od roku 2008 drží otěže indický koncern Tata Motors. Tato akvizice tehdy stála zhruba 2,3 miliardy dolarů a jednalo se o koupi nejen samotného Jaguara, ale i sesterského Land Roveru. Britové prodávali automobilku kvůli finančním potížím, což indická skupina využila a úplně převzala kontrolu nad celým podnikáním.

Jaguar dnes proto spadá pod společnost Jaguar Land Rover Limited, která je stoprocentní dceřinou firmou Tata Motors – mateřské společnosti s více než stoletou tradicí v průmyslové výrobě. Právě Tata Motors celou značku vede, financuje nové projekty a rozhoduje o tom, jaké modely půjdou do výroby nebo ve kterých zemích se Jaguar bude prodávat nejvíc.

  • Indický vlastník: Tata Motors sídlí v Bombaji a vyrábí auta, autobusy i náklaďáky.
  • Technologické know-how i týmy ve Velké Británii zůstaly zachovány.
  • Vývoj a design probíhá převážně v Anglii, ale o rozpočtech i směru rozhoduje Indie.

Může to vypadat zvláštně, ale Tata Motors není v automobilovém světě žádný outsider. Ročně vyrobí okolo milionu vozů různého typu a patří mezi největší firmy v Indii. Její vstup do Jaguaru znamenal třeba navýšení rozpočtu na vývoj nebo otevření nových trhů v Asii.

VlastníkRok převzetíZemě sídla
Tata Motors2008Indie

Jaguar tak sice pořád voní britskou tradicí, ale klíče od trezoru teď drží Indové z Tata Motors. Na palubovce to ale poznáte spíš podle lepší elektroniky, nových modelů a silnějších investic do elektromobility, než že by někdo začal měnit logo nebo přesouvat výrobu do Indie. To zatím rozhodně nehrozí.

Co znamená Tata Motors pro Jaguar

Když Tata Motors v roce 2008 koupila Jaguar, spousta lidí to brala jako naprostou změnu pravidel hry. Do té doby byl Jaguar symbolem britské elegance a tradice, ale s indickým vlastníkem přišly nové možnosti a taky jiné pohledy na fungování celé automobilky.

Nejdůležitější je, že Tata Motors zabezpečila Jaguáru dlouhodobou finanční stabilitu. Nehrozil už žádný krach, kterých se značka v minulosti několikrát skoro dočkala. Díky vstupu Tata Motors mohla automobilka víc investovat do vývoje, což je vidět hlavně na moderních technologiích. Najednou si mohla dovolit riskovat s elektrickými modely jako I-PACE nebo luxusně vybavenými SUV typu F-Pace.

Tata Motors nechala britskému týmu poměrně volné ruce, místo aby začala motat do designu typickému pro Jaguar. Vývojové centrum zůstalo ve Velké Británii, což byl pro kvalitu i pověst značky zásadní krok. Co se týče výroby, některé motory a komponenty Jaguar dnes sdílí s Land Roverem, což vede k nižší ceně výroby a lepší efektivitě.

Podívejme se na konkrétní změny, které Tata Motors přinesla:

  • Rozšíření výrobní řady – přibyly modely SUV, které se prodávají jako nikdy dřív.
  • Masivní investice do elektromobility – Jaguar patří mezi první tradiční výrobce s plně elektrickým SUV (I-PACE).
  • Zlepšení spokojenosti zákazníků – Jaguar má po převzetí Tata Motors vyšší skóre v zákaznických průzkumech.
  • Strategické vedení – Tata Motors tlačí na rozvoj značky v Asii a Americe, takže Jaguar není odkázán jen na evropský trh.

Když to shrneme, Jaguar pod Tatou doslova chytil druhý dech. Bez indických peněz a přístupu k novým trhům by asi britský lev už tak nahlas neřval.

Jaguar a jeho sesterské značky

Jaguar a jeho sesterské značky

Většina lidí slyší o Jaguarech a hned je napadne „luxusní auta pro fajnšmekry“. Jenže málokdo ví, že v zákulisí je tahle značka už roky spojená s dalšími silnými jmény. Od roku 2008 pod jednu střechu patří Jaguar a Land Rover a společně fungují jako firma Jaguar Land Rover (JLR), kterou vlastní Tata Motors.

Land Rover je známý díky svým terénním vozům, které mohou v klidu konkurovat Mercedesu G nebo Toyotě Land Cruiser. Tyhle dvě značky často sdílejí techniku: motory, interiérové technologie i různé platformy. Jestliže narazíte na nový Range Rover a srovnáte ho s Jaguarem F-Pace, najdete pod povrchem víc podobností, než by vás na první pohled napadlo.

Mimo Land Rover pod Tata Motors spadá ještě spousta dalších firem, ale s Jaguarem mají společné hlavně inženýrské týmy a globální vývojové centrum v britském Gaydonu. To přináší výhody – sdílení nákladů na výzkum a vývoj znamená rychlejší zavádění novinek i lepší kvalitu. Výsledkem jsou technologie jako informační systém Pivi Pro nebo moderní bezpečnostní asistenty, které v autech najdete napříč oběma značkami.

Pro zákazníky to má i praktický význam. Autoservisy pro Jaguar a Land Rover obvykle spadají pod jednoho dealera, díly jsou mnohdy identické (hlavně u novejších modelů) a i školení mechanici řeší obě značky dohromady. Takže pokud někdo kupuje Jaguar a soused Land Rover, oba budou jezdit na stejná servisní místa a často si i navzájem poradí s běžnými problémy.

Občas se v diskuzích objeví otázka, jestli sdílení technologií neubírá Jaguaru na „exkluzivitě“. Upřímně? U dnešních aut je to víceméně standard, protože výroba je drahá. Důležité je, že Jaguar si pořád drží svůj styl – ostrý vzhled, dynamický podvozek a trochu jiný "feeling" než Land Rover. Komu ale vyhovuje třeba vyšší posez, najde si cestu právě k sesterské značce.

Dopady na design a technologie

Když Tata Motors přebrala Jaguar, většina lidí se bála, že značka ztratí svůj osobitý styl a kvalitu, kterou má spousta fanoušků spojenou s britskými kořeny. Ovšem stal se pravý opak – hlavní designér Ian Callum zůstal na svém místě, a právě díky podpoře z Indie dostal prostor pro opravdové inovace.

Tata Motors investovala do vývoje několik miliard dolarů. Výsledek? Jaguar dnes nabízí technologie, které drží krok s prémiovou konkurencí a v některých ohledech jde i napřed. Například čistě elektrický I-PACE byl jedním z prvních luxusních elektromobilů, který šel opravdu do sériové výroby, a získal titul Světové auto roku 2019.

Citelně se zlepšilo zpracování interiéru a hlavně spolehlivost, což byla dřív slabina této značky. Jag se dožilo dotykových obrazovek, digitálních přístrojovek a jízdních asistentů, na které byli zákazníci BMW a Audi dávno zvyklí. Nové modely využívají hodně hliníkových součástek, což má vliv na nižší hmotnost a lepší ovladatelnost.

ModelRok uvedeníInovace
Jaguar I-PACE2018100% elektromobil, luxus s dojezdem až 470 km
Jaguar F-PACE2016První SUV značky, kombinace sportovnosti a praktičnosti
Jaguar XE2015Hliníková platforma, zlepšení bezpečnosti

Jak vlastně na tyto změny reaguje sám šéf designu? Ian Callum jednou v rozhovoru pro Autocar řekl:

„Tata Motors nám nikdy nekontroluje design do detailů, spíš nám dávají svobodu a chtějí výsledek. To je pro autory velká výhoda.“

Další velké plus představují moderní pohonné jednotky včetně plug-in hybridů. Díky tomu může Jaguar držet krok s ekologickými normami po celém světě. V praxi se to odráží na větší spolehlivosti a taky na praktičtějších vozech, které zvládnou městský provoz i delší dálniční štreky bez zbytečného stresu ohledně spotřeby nebo emisí.

Pro někoho je možná fajn vědět, že Jaguar dál zůstává vizuálně rozpoznatelný a pořád umí vyvolat emoce. Ta kombinace „britského šmrncu“ a indických investic se prostě potkala v pravou chvíli.

Tipy při výběru Jaguaru

Výběr správného Jaguaru není úplně o emocích, ale o praktickém přístupu a znalosti pár detailů. Tyhle vozy často lákají na styl a pocit výjimečnosti, ale každá generace má svoje specifika – a taky svoje slabiny.

  • U novějších modelů jako F-Pace nebo E-Pace se zaměřte na servisní historii a jestli byla pravidelně měněná baterie nebo olej v převodovce. Moderní Jaguar už klade větší důraz na elektroniku, takže chyby softwaru občas potrápí i nové majitele.
  • Pokud zvažujete starší typ XF nebo XJ, u dieselových motorů si dejte pozor na dřívější verze (například 2.7D), které bývaly náchylné na karbonové usazeniny a úniky oleje. Odborná kontrola ještě před koupí se fakt vyplatí.
  • U SUV se vyplatí zkontrolovat, jak minulé roky ovlivnilo zavěšení kol – hlavně u modelů používaných v horších podmínkách nebo často tahajících přívěsy.

Elektromobil I-PACE je žhavým tématem posledních let. Tady musíte řešit spíš stav baterie a jestli majitel dodržoval nabíjecí zvyklosti. V servisních protokolech hledejte pravidelné aktualizace softwaru.

Model Obvyklé slabiny Na co se zaměřit při prohlídce
XF (2008–2015) Elektronika, olejové úniky Kontrola na diagnostice, stav podvozku
XJ (2010+) Komplexní air suspension, navigace Funkčnost podvozku, kompletnost servisu
E-Pace, F-Pace Elektronika, přední náprava Pravidelnost servisu, test všech systémů
I-PACE Baterie, aktualizace softwaru Stav baterií, servisní záznamy

Rozhodně doporučuju ověřit, jestli má auto kompletní servisní knížku a jestli v databázi Jaguaru opravdu sedí VIN kód s veškerou historií. Na českém trhu není problém narazit na dovoz se stočenými kilometry nebo zkreslenou minulostí po větší havárii. Pokud chcete mít úplnou jistotu, využijte kontrolu v autorizovaném servisu nebo si s sebou vezměte technika, který zná Jaguary opravdu do detailu.

Poslední rada – při testovací jízdě vnímejte hlavně klid jízdy, odezvu řízení a reakce motoru. Nenechte se hned unést krásným interiérem, bezchybná technika je důležitější než design nebo logo na kapotě.

Tomáš Vlček

o autorovi Tomáš Vlček

Pracuji jako odborník na automobily a píšu články o různých tématech týkajících se autoservisu. Baví mě sdílet své znalosti a zkušenosti s komunitou a pomáhat lidem lépe porozumět jejich vozidlům. Ve volném čase často navštěvuji závody a fotím zajímavé okamžiky.

Napsat komentář