Nedostatek oleje v motoru: příznaky, následky a prevence

  • Domů
  • Nedostatek oleje v motoru: příznaky, následky a prevence
Nedostatek oleje v motoru: příznaky, následky a prevence

Představte si, že startujete auto, pravidelně jezdíte do práce nebo na výlety a najednou se začne ozývat zvláštní zvuk pod kapotou. Nejspíš vás ani nenapadne, že by mohlo jít o nedostatek oleje v motoru. Přitom právě tohle rozhoduje o životnosti vašeho vozu víc, než si myslíte. Tisíce motoristů ročně přehlédnou první signály a zcela zbytečně si zadělávají na drahou opravu. Olej není jen nějaká kapalina: je to „životní šťáva“ motoru, která chrání všechno uvnitř od katastrofy. Proč je tolik důležité olej kontrolovat a čeho si vlastně všímat?

Jak motorový olej funguje a proč je tak důležitý

Olej v autě je něco jako pohybový terapeut pro motorové části. Bez něj se zuřivě „škrábou“ o sebe a místo dlouhé životnosti čekejte předčasné stárnutí. Motor má uvnitř spoustu železných kousků: válce, písty, vačky a hromadu dalších součástek, které při chodu musí držet pohromadě za extrémních teplot. Motorový olej zajišťuje, aby mezi styčnými plochami vznikal klouzavý film. Mazání není jediný úkol. Olej odvádí i teplo z nejžhavějších míst, chrání proti korozi a sbírá nečistoty, které filtruje olejový filtr.

Přemýšleli jste někdy nad tím, že bez správně napatlaného oleje zvládne běžný benzínový motor fungovat v podstatě jen pár minut, než se něco uvnitř zadře? Někteří lidé tomu nevěří, dokud jim to nespálí rozvody nebo neodejde turbo. Pozor taky na to, že olej ztrácí kvalitu stářím i opotřebením. Takže i když ho v motoru fyzicky je, nemusí už dobře mazat, což může mít podobné následky jako jeho nedostatek. Jsou auta, která spotřebují i přes litr oleje na 1000 kilometrů – třeba některé starší motory Škody, Opelu nebo Subaru. Není to problém, když doplňujete, ale kdo olej neřeší, má zaděláno na velký průšvih.

Kromě toho, že olej ochraňuje motor, minimalizuje i hlučnost a vibrace. I s domácím mazlíkem, jako je můj Rocky, mám radši, když je jízda tichá než rachotící. U motorů novějších, kde je víc elektroniky, vadí nedostatek maziva ještě víc, protože elektronické senzory hlídají správnou viskozitu. Jakmile je únik větší než schválený limit, dostávají se do systému varovné hlášky a auto se může dostat do nouzového režimu. V takovém případě často nejede auto vůbec nebo maximálně pár stovek metrů. Výrobci to nastavili proto, že už dávno ví, co všechno může následovat.

Jasné signály, že motoru chybí olej

A začínáme u těch nejvýraznějších znaků. Některé symptomy poznáte hned, jiné jsou rafinované. Typická kontrolka s konvičkou se často rozsvítí, až když je oleje opravdu málo. To už bývá pozdě a pořádně riskujete. Pokud vám při pojížďce blikne varování z přístrojové desky, hned zastavte, vypněte motor a nečekejte, že se "to nějak dojede" jak při prázdné nádrži. Motor na sucho nejede rád, už pár minut mu klidně zpeče kluzné ložisko. Nevěříte? Autoservisy podobné „odvážlivce“ vídají týdně.

Poznáte nedostatek i podle zvuků? Jasně, přibývá chrastění, kovového klepání a občas divné cvakání. Čím modernější auto, tím spíš mají motory napnuté tolerance kovových dílů a netolerují mazací selhání. Trvá-li situace déle, auto často ztrácí výkon, nechce se vytáčet a rozsvítí kontrolku Check Engine. Pokud navíc motor běží drsně po startu a "seká se", není na co čekat, odborníci doporučují ihned měřit stav oleje.

Další nenápadný signál? Zvyšuje se teplota motoru, ventilátor jede častěji, nebo cítíte zápach spáleniny. Některé moderní modely, třeba od BMW nebo Audi, tlak oleje i jeho množství hlídají přes speciální senzory a v případě poklesu tlaků dávají info na palubce. Stačí přehlédnout pravidelnou kontrolu a už vás čeká servisní peklo. Přehřívání a zvyšující se hlučnost někdy odhalí i spolujezdec, který běžně v autě nesedí. Sám jsem to zažil, partnerka si stěžovala, že "auto nějak drnčí jinak", a opravdu měl motor málo oleje. Zdánlivě malý problém, ale o to větší škoda, když se přehlédne.

Nic z výše uvedeného rozhodně nepřecházejte. Jedna „prkotina“ vás může stát nový motor. A nebo minimálně tisíce korun, což je věc, kterou málokterý motoristický nadšenec rád vysvětlí své rodině.

Co přesně hrozí, když je oleje málo?

Co přesně hrozí, když je oleje málo?

Často slýchám: „To zvládnu, olej si doleju, když tak.“ Jenže ne vždy je po ruce benzínka nebo správný typ oleje. Nedostatek oleje není jen o špatném mazaní, spouští lavinu problémů. Prvně odejdou ta nejnamáhanější ložiska klikové hřídele. Ztratí kluz, vznikne v nich tření a stoupne teplota, až dojde k jejich zadření. To znamená prakticky konec motoru – koroze, poškrábané písty, prasklé vložky válců, úplně zničená hlava a vačková hřídel, někdy i poškozený blok motoru.

Následky nejsou jen technické: počítejte i s vyšší spotřebou paliva, protože motor "bojuje" sám se sebou. A pokud jste nedávno doplnili olej a stále mizí, někde něco prasklo, může to být opotřebovanými těsněními, netěsným víkem nebo vyloženě špatnou vanou. Někdy olej utíká i kvůli špatné montáži filtru. Pozor na "pedály při zemi" – extrémní vytáčení motoru bez dostatku oleje zhoršuje situaci snad tisíckrát.

Všimli jste si olejových skvrn pod autem? To už není maličkost. Moderní agregáty bývají na poklesy ještě citlivější, protože v sobě mají spoustu turbodmychadel a emisních technologií. Zadřít turbo není žádná legrace – krom rozvodů odejde i celý systém přeplňování a pak už většinou pomůže jen drahá výměna. Nezapomeňte, že pokud se zadře motor během jízdy ve vyšších otáčkách, někdy to způsobí i blokaci převodovky nebo diferenciálu. Známí mechanici často říkají, že finančně se podobná událost blíží celkové devastaci auta – škody převyšují hodnotu běžných aut střední třídy.

Že se něco podobného týká jen aut starších ročníků? Kdepak. Sám jsem slyšel o party kluků, kteří nechali nový Hyundai jízdu bez oleje "dojet" několik kilometrů domů. Výsledkem byla totální destrukce agregátu. Oprava převyšující čtvrt milionu korun. Smutné je, že stačilo mít v kufru kanystr s rezervním olejem a chvíli věnovat péči i jednoduché kontrole hladiny před dlouhou jízdou.

Jak na rychlou kontrolu a prevenci

Prevence je ve světě aut podobně banálně jednoduchá, jako když domácí mazlíček potřebuje ven – prostě na to nesmíte zapomenout. Nejjednodušší trik je olej zkontrolovat jednou za měsíc, nebo před delší trasou. Na většině aut je měrka jasně označená a vytáhnete ji i bez nářadí. Pozor na to, měřte olej vždy na vodorovné ploše a s chladným motorem. Najděte si tři vteřiny, utřete měrku, ponořte, a když je hladina pod ryskou "min", nečekejte na zázrak a dolijte správnou specifikaci oleje.

Občas narazíte na auta, kde není klasická měrka a musíte se spolehnout na elektroniku a menu infotainmentu – typické hlavně u novějších BMW, Mercedesů a Tesla. Doporučuju i tak platit servisu víc, aby při výměně oleje provedli vizuální kontrolu těsnění a výpustného šroubu. Ztráta oleje často vůbec není vinou majitele, klidně se stane díky vadné součástce nebo nepozornosti servisu. Některé značky – třeba Mazda nebo Ford – doporučují i preventivní výměnu oleje dříve, než určuje výrobce. Vyplatí se učit z cizích chyb, když výměna běžné náplně stojí pár set, ale nová hlava motoru desetitisíce.

Teď něco praktického: vozte v autě kanystr s olejem vhodným pro daný typ motoru. Vyplatí se taky znát jeho označení – třeba 5W-30 nebo 0W-20. Při dolévání nezapomeňte, že lepší je mít o chlup více než minimum, nikdy ale překračovat maximum. Olej musí zůstat v ideálním rozmezí, jinak můžete poškodit těsnění nebo katalyzátor. Tip: pokud si nejste jistí, kterým typem své auto "nakrmit," podívejte se do manuálu nebo štítku pod kapotou.

Doma můžete preventivně sledovat spotřebu: pokud zjistíte pokles o půl litru už po pár stovkách kilometrů, máte zaděláno na problém a je čas na servis. Zkušenější řidiči si všimnou i jemných změn v chování motoru – ztráta výkonu, lehce jiný zvuk, mizernější starty či vyšší spotřeba. Neignorujte je, radši dvakrát zbytečně do servisu, než jednou nevratná škoda.

Občas (zejména ve starších vozech nebo autech čerstvě po výměně motoru) přijde ke slovu aditivum na zlepšení mazání nebo speciální vyplachovací olej. Na druhou stranu, některé aditiva zbytečně mění viskozitu, což může být u přecitlivělých motorů Volkswagen, Škoda nebo Renault spíš na škodu.

Doporučení pro různé typy automobilů a nejčastější chyby řidičů

Doporučení pro různé typy automobilů a nejčastější chyby řidičů

Každá značka, a někdy i konkrétní motor, má své "fígle". Více turba znamená větší citlivost na hladinu oleje – platí třeba pro některé modely Ford, Opel a BMW. Majitelé dieselu často podceňují ztrátu oleje s tím, že „diesel toho přežije víc“. Realita je někdy opačná. I jedna delší cesta po dálnici s poddimenzovaným mazáním vám přidá pěkných pár desítek tisíc škody. Marná sláva, byť se moderní motory chlubí životností přes 300 000 km, bez pravidelné péče omazlení vydrží klidně třetinu.

Nejčastější chyba? Ignorování kontroly oleje před cestou na dovolenou. Řada lidí spoléhá jen na elektroniku, která někdy není stoprocentní. Důkladně vyměnit těsnění, filtrovat správně a nešetřit na kvalitním oleji se vám několikanásobně vrátí. Zajímavost: některé evropské i asijské značky (třeba Hyundai nebo Toyota) přímo dávají doporučení zkontrolovat nejen olej, ale i ostatní kapaliny před každou delší jízdou.

Chyby dělají i zkušení řidiči. Někdo dolije špatný typ oleje, protože zrovna „ten správný“ nebyl na pumpě. Ale míchání různých viskozit nebo dokonce různých norem dokáže někdy v motoru vytvořit více kalu, než by člověk čekal. Další nešvar je dolévání oleje „do plna“, protože „víc je líp“. Opak je ale realitou, pokud přeplníte, může dojít k provzdušnění oleje a k poškození katalyzátoru nebo částicového filtru, což je drahý špás.

Ochráníte se jedině pravidelností. Zapište si kontrolu oleje do kalendáře, a když se vám zdá, že motor jede "na sucho" nebo je hlučnější než dřív, neváhejte a raději zajděte do servisu. Osobně se mi vyplatilo konzultovat stav s dobrým mechanikem, když jsem měl pochybnosti. Ušetřil jsem si tak spoustu zbytečných stresů… a upřímně, radši si pak místo drahých oprav dopřeju o pár pamlsků navíc pro Rockyho.

Tomáš Vlček

o autorovi Tomáš Vlček

Pracuji jako odborník na automobily a píšu články o různých tématech týkajících se autoservisu. Baví mě sdílet své znalosti a zkušenosti s komunitou a pomáhat lidem lépe porozumět jejich vozidlům. Ve volném čase často navštěvuji závody a fotím zajímavé okamžiky.

Napsat komentář