Špatné ložisko v převodovce: jak ho poznat a předejít drahým opravám

  • Domů
  • Špatné ložisko v převodovce: jak ho poznat a předejít drahým opravám
Špatné ložisko v převodovce: jak ho poznat a předejít drahým opravám

Ticho najednou přeruší kovový šramot. Přes víkend jste jeli na chatu, auto šlapalo jak hodinky, ale teď se ozve nepříjemné hučení zespodu. Možná to zní jako drobnost, jenže právě takhle může začínat cesta k vážnému průšvihu s převodovkou. Věřte, že přehlédnout první signály špatného ložiska v převodovce může vyjít pořádně draho, i kdybyste byli automechanikem deset minut od domu. Kdo si někdy platil nové převodovky nebo jejich opravy, ví, že to není legrace. Možná by vás překvapilo, že právě ložiska jsou jedním z nejčastějších viníků, proč se celý převodový systém začne chovat podezřele. Fakt je ten, že na každý ložisko v převodovce působí obrovské síly, a přesto ne vždy dostanou pozornost, jakou by si zasloužily. Tohle není vyšší dívčí – když víte, co hledat a jak se závada projevuje, nemusí vás jedna nečekaná faktura překvapit. Narovinu, málokterá záhada v autě se dá vyčíst včas tak jasně, jako rozbité ložisko v převodovce, pokud víte, kam naslouchat a na co se zaměřit.

Nejčastější příznaky špatného ložiska v převodovce

Kdyby ložiska v převodovce mohla mluvit, hned byste slyšeli křik. Bohužel k nám promlouvají trochu jinak – často kovovými zvuky, proudem vibrací a poklesem výkonu, kterých si všimne i řidič bez zkušeností v autoservisu. Jakmile převodovka vyhlásí stávku, často je za tím právě ložisko. Nejčastějším a nejjasnějším signálem je zvláštní hluk, který se objevuje převážně při určitých převodových stupních. Znáte ten zvláštní svištivý, bzučivý nebo dokonce "bručivý" zvuk, co připomíná vrtání nebo broušení kovu? Ten má často na svědomí právě ložisko. Někdy začne hučet víc při vyšších otáčkách, jindy zvuk vymizí při sešlápnutí spojky – na to je třeba být citlivý.

Vibrace jsou dalším indikátorem. Pokud se volant nebo řadicí páka při jízdě začnou třást mimo normál, nemusí to být hned vyvážení kol. Rozbité ložisko přenáší neklid do celé převodovky, což se snadno projeví v řízení. Často bývá cítit i drobné škubání nebo "vyklepávání" auta v rychlostech nad 60 km/h. Závažnější je, pokud začne docházet k zadrhávání při řazení. Ložisko už není schopné správně držet hřídele ve své ose a synchronizace mechanismu je v háji. Mnoho řidičů také zaznamená, že některý převodový stupeň jde najednou hůř zařadit nebo zlobí zpátečka.

Mění se i vlastnosti oleje v převodovce. Pokud při výměně oleje objevíte kovové špony, často v barvě stříbra, bývají právě z ložisek. Těchto kovových úlomků v oleji si povšiml známý servisní manuál Haynes, kde se píše, že i nepatrné množství špon znamená opotřebení některého dílu, přičemž ložiska zatěžované v převodovkách patří k prvním na odstřel. Mimochodem, statistiky pojišťoven ukazují, že náklady na opravy převodovek kvůli ložiskům v Česku každoročně přesahují stovky milionů korun.

Pokud auto táhne ke straně, nebo slyšíte pískání či drhnutí, zapojte všechny smysly. Chytré je taky porovnat hlasitost a chování při akceleraci, zpomalování i volnoběhu. Výjimkou nejsou ani zápach po spáleném oleji nebo postupné snižování výkonu auta. Jakmile se objeví kombinace výše zmíněných projevů, je načase kontrolovat střed pozorností na převodovku a její špatné ložisko převodovka.

Možné příčiny a důsledky poškození ložiska v převodovce

Možné příčiny a důsledky poškození ložiska v převodovce

Představte si, že ložiska v převodovce mají za úkol udržet všechny převody ve správných osách při obrovském zatížení. Stačí malý zásek a najednou vše pracuje mnohem těžším způsobem. Často zlobející ložiska v převodovkách vznikají kvůli nedostatku oleje, starému nebo nevhodnému mazivu, vniknutí vody nebo nečistot do převodovky, ale také špatnému seřízení spojky. Některé vozy z výroby mají dokonce ložiska nižší kvality, protože se výrobci snaží srazit výrobní náklady.

Jeden z nejběžnějších důvodů je provozování auta se starým, nedostatečně mazacím převodovým olejem. Já sám jsem u jednoho našeho starého Fordu kdysi zapomněl vyměnit olej, protože jsem byl přesvědčený, že "doživotní náplň“ fakt vydrží. Do roka se převodovka začala ozývat a servisní technik měl jasno během minuty. Pokles množství oleje vede ke zvýšenému tření a rychlému zahřívání, což ložiskům dává zabrat a urychluje jejich opotřebení. Únik těsnění převodovky je další typický problém, kdy se plíživě ztrácí olej, aniž byste si toho všimli. To je past, do které už naletěl nejeden kamarád na chatu.

Vliv může mít také styl jízdy – agresivní rozjezdy, rychlé přeřazování nebo časté tahání těžkých břemen u rodinných kombíků a dodávek. Těžké terénní vozy s pohonem všech kol mívají ložiska v převodové skříni zabitá často právě proto, že toho snesou hodně, jenže jejich údržba bývá podceňovaná. Systémová chyba? Některé automobily ve statistikách popravila nekvalitní originální ložiska už před desátým rokem provozu.

Pokud se rozbije ložisko a s tím se neudělá rychle nic, cesta vede obvykle ke zničení další části skříně převodovky – odřené ozubené kola, posunuté synchrony, zadření mechanismu, v nejtěžším případě i k destrukci celé převodové skříně. Technici v nezávislých servisech tipují, že většina uživatelů si špatného ložiska všimne, až když auto zůstane stát. Bohužel náročnost výměny ložisek znamená, že typická oprava v běžném servisu v ČR vyjde klidně na 12–25 tisíc korun, přičemž zaměstnanci značkových servisů uvádějí běžně i vyšší částky. Rozloha škod pak záleží na době, kterou ložisko běželo "na sucho".

Typ auta Průměrná cena výměny ložiska v převodovce (CZK) Průměrná doba opravy
Škoda Octavia II 14 500 2 dny
Hyundai i30 15 000 2–3 dny
Bmw 3 E90/E91 18 500 3 dny
Ford Focus 13 000 2 dny

Podle mých známých automechaniků je často největší škodou škola života, která přijde po zanedbané výměně ložiska. Problém je v tom, že signály přicházejí plíživě – zvuk zpočátku neznatelný a každý druhý chlap si řekne "to je asi něco s kolem". Ale přitom v převodovce už očekáváte Camembert – měkké nachystané kejdy z kovu. Klidně se pak připravte na další výměny synchronizačních kroužků, případně celých převodových stupňů a v nejhorším i hřídelí.

Jak předejít poškození ložiska převodovky a co dělat při podezření

Jak předejít poškození ložiska převodovky a co dělat při podezření

Prevence je často mnohem levnější a jednodušší, než hasit požár v rozbité převodovce. Slovo, které se v tomto tématu pořád vrací, zní "olej". Zajímavé je, jak málo lidí skutečně ví, že i převodovka potřebuje pravidelnou výměnu oleje, i když automobilka tvrdí, že má "doživotní náplň". Jenže „doživotní“ ve slovníku výrobců často znamená 160 000 km, což v českých podmínkách obvykle nastane už po 5–7 letech provozu.

Tip: Výměnu převodového oleje plánujte u každého auta nejpozději každých 80 000 km, i když výrobce tvrdí opak. Pokud často jezdíte s vozem nad 10 let starým nebo často plně naloženým, klidně olej měňte po 60 000 km. Možná překvapí, že i v recenzích specialistů (například magazín Auto Tip) se pravidelně objevuje rada zkontrolovat v převodovce hladinu maziva při každé větší servisní prohlídce.

Co dělat, když máte podezření na špatné ložisko? Vůbec se nestyďte vyrazit do servisu dříve, než mechanik doporučí. Lidi často přivážejí auto až když se něco ozývá v hustém provozu, ale raný záchyt často ušetří polovinu peněz a nervů. Osvědčené je využít diagnostiky v servise, kde se zaměří na mikrofonovou sondou na přesné místo zdroje zvuku nebo provedou zkušební jízdu. Pokud víte, jak na to, můžete převodový olej vypustit do čisté vaničky – každá drobnost v oleji odhalí, jak moc už to v převodovce brousí. Doma si ale bez mechanického zázemí většinou poradíte jen s pozorováním zvuků a vibrací, případně vizuální kontrolou pod autem, jestli neuniká olej.

Pokud už musíte řešit výměnu ložiska, neváhejte oslovit specializovaný servis. Samotná výměna často znamená rozebrat kompletně celou převodovku, což samozřejmě něco stojí. Šetřit se nevyplácí ani na výběru dílů – levné no-name ložiska dokážou v českých podmínkách vydržet doslova pár měsíců. Známý servisman od Škodovek radí vybírat vždy kvalitní značky, třeba SKF, NTN nebo Koyo, kde je nejmenší riziko, že se problém brzy vrátí.

Krátký postup, jak zvýšit šanci na dlouhou životnost ložisek převodovky:

  • Dodržujte interval výměny převodového oleje (max. 80 000 km)
  • Používejte výhradně doporučený typ maziva od výrobce
  • Neignorujte počáteční zvuky a vibrace, raději rychle navštivte servis
  • Jezděte plynule, zejména při rozjezdech a řazení
  • U starších vozů plánujte kontrolu převodovky každé dva roky
  • Při podezření vypusťte olej do čisté nádoby a zkontrolujte kovové špony
  • Před koupí ojetého vozu si dopřejte důkladnou zkušební jízdu a diagnostiku zvuků

Pokud jste si právě na chatě s Janou všimli podivných zvuků v autě, nečekejte, že to přejde samo. Věřte, že už pár základních kontrol zachránilo nejednu převodovku a ušetřilo desetitisíce. V praxi často platí, že náhodných oprav špatných ložisek přibývá po zimě – sůl i rozbité silnice umějí udělat s těsněním své. Natož když před zimou jezdíte bez toho, abyste mrkli pod auto. Převodovka je základ auta, ignorovat její signály znamená hrát ruskou ruletu s rodinným rozpočtem.

Tomáš Vlček

o autorovi Tomáš Vlček

Pracuji jako odborník na automobily a píšu články o různých tématech týkajících se autoservisu. Baví mě sdílet své znalosti a zkušenosti s komunitou a pomáhat lidem lépe porozumět jejich vozidlům. Ve volném čase často navštěvuji závody a fotím zajímavé okamžiky.

Napsat komentář