
Všechno se zdražuje, ale když dojdete na technickou kontrolu, u kasy vás pořád dokáže něco rozčílit. Je jedno, jestli jezdíte dvacetiletým kombíkem nebo máte nový SUV – cena za STK každý rok překvapí víc a víc lidí. Jenže vyhnout se jí prostě nedá. Pokud chcete jezdit legálně a klidně spát, musíte si povinné kontroly odškrtnout, ať už vás na to připomene SMS od pojišťovny nebo vám to sám Google zahlásí v kalendáři. Je tu ale i pozitivní zpráva – když víte, co vás čeká, ušetříte si zbytečné nervy i peníze. A letos v tom mají čerstvé změny prsty.
Aktuální ceny technické kontroly v roce 2024: Kolik opravdu zaplatíte?
Technická kontrola (STK) už dávno není jenom o razítku – chcete jezdit, musíte platit. Průměrná cena kontroly se liší podle typu vozidla, regionu i samotné stanice STK. V roce 2024 je u osobních aut obvyklá cena za technickou kolem 1 300 Kč, ale narazíte i na podniky, kde vypláznete až 1 800 Kč, pokud si rovnou necháte udělat i měření emisí. Většina stanic nabízí „balíček“ technická + emise dohromady. Samotná technická bez emisí vás vyjde mezi 900–1 200 Kč. Emise pak stojí průměrně od 600 do 1 000 Kč – záleží na typu paliva, motorizaci i roku výroby.
Nevěříte? Tady je přehledný seznam průměrných cen za rok 2024 podle typů vozidla:
Typ vozidla | Technická kontrola (Kč) | Měření emisí (Kč) | Komplet (Kč) |
---|---|---|---|
Osobní auto (benzín) | 1 200 | 700 | 1 900 |
Osobní auto (nafta) | 1 300 | 800 | 2 000 |
Motocykl | 900 | - | 900 |
Nákladní auto (do 3,5 t) | 1 700 | 900 | 2 600 |
Přívěs/návěs | 700 | - | 700 |
Pokud vám někdo nabízí cenu hluboko pod průměrem, mějte oči na stopkách – čas od času se objeví slavné „razítko na počkání“, ale když to praskne, je to za tu pokutu dražší než celá STK. Naopak v Praze si připlatíte – u některých firem pálí i přes 2 200 Kč za komplet osobního vozu, protože poptávka a náklady jim prostě rostou. A když to odkládáte, tak s novým ceníkem pokaždé o stovku navíc.
Ceny se netýkají jen samotné kontroly. Některé stanice přihodí drobný poplatek za vystavení protokolu, jinde vám doúčtují diagnostiku vin nebo další „doplňkové úkony“. Vždycky se vyplatí při objednání po telefonu ověřit, co je už v ceně a kde budete platit navíc. Taky pozor – platba kartou není samozřejmostí, hlavně na maloměstě berte radši hotovost.
Letos taky platí nový zákon, který o něco zvýšil poplatky za automobilové technické kontroly, a hlavně zpřísnil pokuty za „skrytou STK“. Pokud vás chytí bez platné technické, čeká vás mastná pokuta, v krajním případě i zákaz řízení až na rok. Jasně, není to příjemný výdaj, ale nervovat se a riskovat, že auto zadrží na cestě? To nestojí za to ušetřených pár stovek.

Jak se připravit na STK a projít? Fakta, které se hodí znát každému řidiči
Jakmile dorazí termín STK, většinu lidí popadá lehká panika. Co když najdou něco drahého? Co když mě rovnou pošlou domů? Dobrá příprava ale zvládne obě tyhle obavy těžce stáhnout. Stačí dodržet pár pravidel a nemusíte platit dvakrát. Především, zkontrolujte, jaký je platný termín vaší technické. Už v roce 2024 běží úplně nové lhůty pro přistavení auta. Nově si nesmíte STK prodloužit dopředu na více než 3 měsíce před vypršením platnosti! Takže žádné posouvání fronty "o rok napřed". Pokud prošvihnete termín, státní systém vás snadno dohledá a pokuta za jízdu bez STK se prodraží – pohybuje se od 2 000 do 10 000 Kč.
Než někam auto dovezete, mrkněte doma na světla, blinkry, pneumatiky, VIN kód. Blikající žárovka nebo nečitelný štítek? Malá závada, ale může vám to stopnout STK na několik dní a zaplatíte zbytečné opakování kolem 900 Kč. U ojetin bývají pastí hlavně zrezlé prahy, ostré hrany na karoserii nebo nefunkční bezpečnostní pásy. Pokud je auto po nehodě, zkontrolujte, že nejsou „vytlučené“ airbagy – za nefunkční systémy je okamžitě červená karta.
Co platí za dokumenty? Vždy vezměte velký technický průkaz (osvědčení o registraci vozidla část II.), malý techničák (část I.), případně protokol o měření emisí (když jdete najednou oba úkony). Ztracený doklad je problém – většina stanic odmítne začít kontrolu nebo si čekání na ověření naúčtuje jako zvláštní úkon.
Letos nově musíte mít v autě i povinnou výbavu podle aktuální vyhlášky č. 341/2014 Sb. – takže lékárničku, výstražný trojúhelník, reflexní vestu (pro každého ve vozidle!), klíč na kola, zvedák a rezervu (nebo opravnou sadu, pokud ji výrobce toleruje). Pokud vám něco chybí, STK vás pošle domů i za pár desítek korun. Důležitá drobnost: někteří technici kontrolují i platnost lékárničky a nevyhovující kus vám mohou jen zaškrtat v protokolu – což už pořádně nahrává opakované kontrole a dalším výdajům.
Řidičům novějších vozů může zamávat s nervy i kontrola emisí. Pokud občas blikne kontrolka motoru nebo auto hodně "čudí", technici většinou okamžitě končí a za opakování platíte znovu plnou palbu. Tip navíc: před STK tankujte kvalitní palivo, zajděte si na delší jízdu a můžete si pomoct i speciálními aditivy, které pročistí motor od zbytků karbonu – vědecky ověřené českou university v Brně v roce 2023. Pokud jezdíte na LPG či CNG, pamatujte na extra dokumentaci i platnost tlakové nádoby v kufru.
Před příjezdem na STK doporučuji domluvit termín dopředu. Fronty jsou letos kvůli novým pravidlům a zdražování často plné i měsíc předem. Na mnoho stanic se bez rezervace vůbec nedostanete. A ještě jeden drobný detail: povinnost být přítomen platí všude, takže na "přenechám auto dceři/synovi" raději zapomeňte, pokud není jmenovitě uveden v dokladech – většina firem už to nesmí kvůli zákonu tolerovat.

Srovnání STK – jak ušetřit na technické kontrole a vyhnout se problémům
Kdo si myslí, že je STK na všech stanicích stejná, ten u pokladny dostane šok. Ceny se liší nejen město od města, ale i podle toho, jaký servis si přejete. Nejlevnější bývají menší obce, kde konkurence tlačí ceny dolů, nejdražší velká města, zvlášť Praha a Brno. Cenu ale určuje taky to, jestli se chcete objednat rychle, vybíráte si "express" službu, nebo si za příjemné čekání připlatíte v moderní čekárně s kávou. Pokud vám jde čistě o cenu, jezděte raději tam, kde fronty nejsou – ideálně mimo hlavní sezónu (jaro/léto). Čím blíž podzimu, tím víc lidí běží na poslední chvíli. Srovnávače STK online jsou dnes už běžnou záležitostí a najdete je na českých webech pod "cena STK 2024".
Další možnost, jak ušetřit, je spojit STK s běžným servisem u vašeho mechanika. Někteří garážmistři nabízejí balíček "servis + STK" – auto připraví, projdou za vás papíry, vyženou drobné závady a připlatíte si pár stovek za vyřízení. Hodně firem letos nabízí věrnostní slevy pro stálé klienty – pokud jezdíte každý rok s flotilou, ptejte se na množstevní slevy.
Hlídání termínů je dnes snadné – spousta aplikací a webů nabízí kalendář kontrol a pošle vám automaticky e-mail nebo SMS, jakmile se blíží konec platnosti technické. Většinou zadáte pouze SPZ a telefon, a nenecháte si propadnout platnost. Pokud si termín pohlídáte a dorazíte včas, zvládnete kontrolu často napoprvé – statistika roku 2024 mluví jasně: 57 % aut, které prošly základní přípravou a přijely na objednaný termín, získává zelené razítko hned napoprvé.
S nemilou vychytávkou letos přišly i pojišťovny – pokud bouráte bez platné STK, rostoucí procento pojistných událostí bývá zamítnuto a za škodu platíte ze svého. To samé platí při potyčkách s policií – bez technické od roku 2024 hodnotí systém vaše vozidlo jako "dočasně vyřazené" a hrozí několikanásobně vyšší postihy.
Stále víc lidí letos využívá takzvané před-kontroly u známých a přátel. Jednoduše mrknou pod auto, na brzdy, zkouknou VIN kód, světla a případně doporučí, co ještě rychle vyměnit. Protože i za drobnou závadu platíte opakování – a to stojí v roce 2024 průměrně 900 Kč. Je teda lepší přijet na STK "v cajku" a nezaplatit víc, než je nutné.
Ještě poslední zajímavost: pokud projíždíte STK s veteránem (auto nebo motorka starší než 30 let, registrované v režimu historických vozidel), platíte několikanásobně méně. Typicky se cena drží okolo 400 Kč každé dva roky a kontrola je celkově benevolentnější. Vyplatí se ale ověřit, že vozidlo odpovídá kategoriím technického muzea, jinak vám veteránské značky mohou i odebrat.
Takže ať je váš příští STK zážitek v klidu. Vyberte správnou stanici, objednejte se včas a připravte své auto alespoň na základní úrovni – ušetříte si nejen zbytečné náklady navíc, ale i vlastní nervy, čas a v nejhorším možném případě i řidičák.