Jak poznám, že mám špatné rozvody u Renaultu? Nejčastější signály a co dělat

  • Domů
  • Jak poznám, že mám špatné rozvody u Renaultu? Nejčastější signály a co dělat
Jak poznám, že mám špatné rozvody u Renaultu? Nejčastější signály a co dělat

Rozvody v autě nejsou něco, o čem by člověk chtěl přemýšlet každý den, ale když začnou zlobit, dokážou potrápit, a hlavně pořádně provětrat peněženku. Jestli máš Renault a začínáš něco podezírat, fakt se vyplatí vědět, co sledovat. Jakmile totiž rozvody selžou úplně, často to znamená konečnou pro motor – a to nechceš.

Na začátku je dobré vědět, že rozvody nejsou jen "nějaká součástka". Jsou to buď řemen nebo řetěz, který drží celý motor pohromadě tak, aby všechno klapalo na vteřinu přesně. Každý Renault to má trochu jinak, ale základní princip je stejný: když s nimi něco není v pořádku, auto to zpravidla dává jasně najevo.

Podcenit rozvody se nevyplácí, protože znaky problémů mají svoje typické podoby. Motor může chrastit, cvakat, ozývají se divné zvuky při startování, ztrácí výkon nebo ti třeba najednou začne svítit kontrolka motoru. Přesně tyhle věci je potřeba umět poznat dřív, než dojedeš místo domů na odtahovce.

Co jsou rozvody a proč jsou tak důležité

Když se řekne rozvody u auta, většina lidí automaticky myslí na rozvodový řemen nebo řetěz. Jde vlastně o jeden z nejdůležitějších dílů v motoru. Rozvody totiž propojují kliku a vačku, takže všechno v motoru běží synchronizovaně a ventil otevírá přesně tehdy, kdy má. Pokud tahle souhra vypadne, je hned zle.

Ve vozech Renault najdeš většinou rozvodový řemen. Ten celý systém udržuje ve správném rytmu. Jestli se řemen přetrhne nebo přeskočí, ventil a písty se srazí uvnitř motoru a je z toho drahá pohroma. U některých starších nebo větších motorů je použitý rozvodový řetěz, ale princip zůstává stejný. Rozvody jsou prostě něco jako časomíra motoru – když se rozladí, všechno jde rychle dolů.

Možná tě překvapí, že u většiny moderních Renaultů doporučují výrobci vyměnit rozvodový řemen každých 5 až 6 let nebo po 100–120 tisících kilometrech. Statistiky z českých servisů ukazují, že auta s pravidelně měněnými rozvody mívají menší riziko drahých škod na motoru až o 80 %. U některých specifických modelů Renaultů můžou být lhůty i kratší, zvlášť když se auto často rozjíždí ve městě nebo tahá přívěs.

Bez rozvodů by ti motor prostě neběžel. Jejich stav bys proto neměl nikdy podcenit. Jestli si nejsi jistý, kdy byly rozvody naposled měněné, podívej se do servisní knížky nebo se rovnou zeptej v servisu, kde chodíš na předepsané prohlídky. Přetahovat výměnu rozvodů je fakt hazard.

Typ rozvoduDoporučený interval výměnyModely Renault
Řemen5-6 let / 100 000–120 000 kmClio, Megane, Captur
ŘetězAž 200 000 km (podle stavu)Scénic, Laguna, některé dieselové verze

Když už víš, jak fungují a proč si zaslouží pozornost, pojď mrknout na to, jak poznáš, že zrovna ty máš rozvody v háji.

Nejčastější příznaky špatných rozvodů u Renaultu

Když se něco děje s rozvodem u tvého Renaultu, není to většinou tichá záležitost. Problémy se hlásí dost nahlas, hlavní je neignorovat varovné signály. Dám ti konkrétní příklady, podle kterých docela snadno poznáš, že rozvody mají nejlepší roky za sebou.

  • Divné zvuky od motoru: Když začne motor chrastit, třískat, klapat nebo pískat, je to jasný varovný signál. U řetězových rozvodů je typické cvakání nebo kovové šramocení hlavně po nastartování.
  • Těžší startování: Motor se točí déle, než naskočí, nebo se při startu ozývá něco neobvyklého. To může signalizovat rozvody na hraně životnosti.
  • Ztráta výkonu: Auto jede hůř než dřív, nereaguje na plyn jako obvykle. Rozvody zajišťují načasování motoru, když nejsou OK, auto jede divně.
  • Kolísající volnoběh: Motor cuká, běží nepravidelně, nebo se skoro dusí. S horšími rozvody se špatně udržuje správné spalování.
  • Kontrolka motoru: Když se rozsvítí „check engine“, může být problém právě v rozvodech – třeba se rozvodový řemen už natahuje nebo zuby přeskočily.

Mrkni na příznaky i podle počtu ujetých kilometrů. Podle Renaultu bývá doporučená výměna rozvodového řemene většinou po 90 000 až 120 000 km nebo 5–6 letech. Necháš-li to být výrazně delší dobu, riziko průšvihu se dost zvyšuje.

PříznakMožný důvod
Chrastění/motor řetěz zvlášť při studeném startuVytahaný nebo opotřebovaný rozvodový řetěz
Motor zhasíná, kolísá volnoběhRozvod přeskočil o zub/zuby
Pisklavý zvuk z motoruPodřený nebo poškozený rozvodový řemen
Auto jede "těžce"Rozhozené časování ventilů kvůli rozvodům

Když rozvody ignoruješ, může dojít k prasknutí řemene či přeskočení řetězu. Pak se ventily potkají s písty a následky vyjdou na desítky tisíc, někdy je motor v háji úplně.

Nejlepší rada? Když uslyšíš něco nezvyklého nebo auto jede jinak než dřív, zajdi do servisu co nejdřív. U Renaultu se špatnými rozvody nevyplatí experimentovat ani jezdit "na doraz".

Rizika, když rozvody ignoruješ

Rizika, když rozvody ignoruješ

Mnoho majitelů Renault aut má tendenci drobné podivnosti a zvuky od motoru přehlížet. U rozvodů to ale není dobrý nápad. Když totiž selžou, následky bývají fakt drahé a kolikrát jde rovnou o fatální poškození motoru.

Typický scénář? Přetržený rozvodový řemen nebo rozvodový řetěz znamená, že ventily a písty v motoru pracují v úplně špatném čase. V lepším případě jen ohneš pár ventilů, v horším dojde k rozbití hlavy motoru, poškození pístů nebo úplnému zničení motoru. Opravy se u Renaultů často pohybují od 20 000 do 60 000 korun a někdy i výš, záleží na modelu a typu motoru.

  • Ztráta výkonu a škubání motoru – riziko, že tě auto nechá stát třeba na dálnici.
  • Zničení dalších částí motoru – prasklý rozvod často poškodí třeba vodní pumpu nebo napínák řemene.
  • Dražší a delší oprava – když zasáhneš hned, výměna rozvodů je mnohem levnější než pozdější generálka motoru.

Renault má u některých modelů předepsanou výměnu rozvodů už kolem 60–100 tisíc km nebo po několika letech, protože starší řemeny praskají hlavně časem, i když je auto málo jeté. Servisy opakovaně řeší Renaulty, kde se rozvody urvaly po 8 letech i u aut s nižším nájezdem.

Model RenaultuInterval výměny rozvodů (km/roky)Průměrná cena opravy po selhání
Clio 1.2 16V90 000 / 6 let23 000 Kč
Mégane 1.5 dCi120 000 / 5 let38 000 Kč
Scénic 1.6100 000 / 7 let30 000 Kč

Ignorovat rozvody je jako jezdit na prázdných pneumatikách a doufat, že se nic nestane. Možná vydržíš měsíc, možná rok, ale jednou přijde rána, která tě vyjde pěkně draho.

Tipy na kontrolu a údržbu svépomocí

U Renault aut taky pár věcí zvládneš zkontrolovat sám, i když nejsi automechanik. Nejlepší prevence je samozřejmě pravidelný servis, ale mezi tím se vyplatí aspoň kouknout na pár základních věcí. Stačí ti k tomu světlo, klidné místo a trochu času.

  • Poslechni si motor. Rozvody, co klepou, chrastí nebo vydávají hluk při startu/za běhu, jsou špatná zpráva. Pokud slyšíš cinkání nebo klepání z motoru, hlavně u studeného motoru, začni zbystřovat. Normální provozní zvuk znáš – a změna je první varování.
  • Koukni na stav rozvodového řemene, pokud je viditelný. U některých Renaultů se dá na rozvodový řemen mrknout i bez rozebírání půlky auta. Hledej prasklinky, třepení, mastné skvrny nebo zuby řemenu sjeté do jedné strany.
  • Nezanedbávej intervaly. U Renault modelů bývá rozvodový řemen (nebo řetěz) doporučený měnit mezi 60 000 až 160 000 km nebo každých 4–6 let. Pro jistotu si zkontroluj manuál, protože některé modely to mají přísnější.
  • Kontrolka motoru. Pokud se ti rozsvítí check engine a nemáš čtečku na kódy, zajeď aspoň na diagnostiku. Lepší strach než drahá generálka motoru.
  • Pozor na olej a chladicí kapalinu. Protékající těsnění vede k úniku kapalin k rozvodům. Změna barvy nebo hustoty kapalin, mastnota okolo rozvodového krytu – to je podezřelé.

Nebyl by to typický Renault, kdyby to nešlo někdy udělat složitěji. U některých novějších modelů se k rozvodům bez nářadí prostě nedostaneš. Ale ty základní věci jako hluk nebo podezřelé vibrace zvládne rozeznat fakt každý.

Model Renaultu Doporučený interval výměny rozvodů
Clio II 1.2 16V 120 000 km nebo 5 let
Mégane III 1.5 dCi 160 000 km nebo 6 let
Kangoo 1.6 16V 100 000 km nebo 5 let

Neměj strach se poradit ve fórech nebo na Renault skupinách, když si nejsi jistý. Občas tam najdeš tip nebo zkušenost, na kterou bys jinde nepřišel. A když se blíží doporučený limit, nečekej až na první drama – pro jistotu raději investuj do výměny.

Kdy už na nic nečekat a jet do servisu

Kdy už na nic nečekat a jet do servisu

Někdy stačí málo a člověk může zachránit motor před drahým průšvihem. U Renaultu platí, že jakmile uslyšíš z motoru nezvyklé chrastění, skřípání nebo kovové zvuky, je čas to nepodcenit. Stejně tak pokud auto při startu začne divně cukat, nechytá napoprvé, nebo se ti na přístrojovce rozsvítí kontrolka motoru. Při těchto příznacích je lepší nečekat na zázrak a rovnou vyrazit do servisu.

  • Když rozvody pískají, cvakají nebo vydávají takové suché zvuky, může to být známka nataženého rozvodového řetězu nebo poškozeného řemene.
  • Pokud auto úplně ztratí výkon, cuká nebo nereaguje na pedál plynu jako dřív, zbytečné zdržení může znamenat ještě větší problém.
  • Při úniku oleje z místa rozvodů hrozí, že řemen/řetěz začne prokluzovat a motor vynechá.
  • Na některých modelech Renaultu je doporučená výměna rozvodů už po 60–120 tisících kilometrech, v závislosti na konkrétním typu motoru. Ignorování tohoto intervalu je cesta do pekel.

Statistiky z českých servisů ukazují, že až 40 % případů naprostého zničení motoru u Renaultu má na svědomí zanedbané rozvody. Výměna rozvodů sice stojí několik tisíc, ale nová hlava motoru nebo kompletní oprava může převýšit hodnotu auta.

Model RenaultDoporučený interval výměny rozvodů
Clio II/III (1.2 16V)5–6 let / 80–110 000 km
Mégane II/III (1.5 dCi)5 let / 120 000 km
Scénic II/III (1.6 16V)5 let / 100 000 km

Když něco z toho poznáš na svém autě, fakt není čas na hrdinství nebo domácí bastlení. Rozvody jsou jedna z těch věcí, kterou se nevyplatí opravovat "na koleni". Správný servis má potřebné přípravky, postupy a taky přesné kroutící momenty, bez kterých si můžeš udělat ještě větší problém. Ptáš-li se, kdy už nečekat – odpověď je jasná: Jakmile poprvé zaznamenáš některý z výše uvedených příznaků, rovnou si domluv termín u ověřeného mechanika na Renault.

Tomáš Vlček

o autorovi Tomáš Vlček

Pracuji jako odborník na automobily a píšu články o různých tématech týkajících se autoservisu. Baví mě sdílet své znalosti a zkušenosti s komunitou a pomáhat lidem lépe porozumět jejich vozidlům. Ve volném čase často navštěvuji závody a fotím zajímavé okamžiky.

Napsat komentář