Kdy dolít olej do motoru: Jak poznat pravý čas a co hrozí při podcenění

  • Domů
  • Kdy dolít olej do motoru: Jak poznat pravý čas a co hrozí při podcenění
Kdy dolít olej do motoru: Jak poznat pravý čas a co hrozí při podcenění

Myslíš, že kontrola oleje v motoru je nuda? Věc, kterou můžeš odkládat? Právě v momentě, kdy to nejvíc podceníš, tě auto dokáže pekelně zaskočit. Stačí pár dní nad hladinou, a můžeš si hledat nejen novou klikovku, ale klidně rovnou nové auto. Mazání motoru je totiž něco jako pojištění tvého kámoše pod kapotou. Bez něj se mechanika zadrhne, začne drhnout, a stačí jeden delší rychlejší přejezd a zadřeš si motor. A to pak není zrovna zábava, co si budeme povídat.

Proč a kde se vlastně kontroluje hladina motorového oleje

Když otevřeš kapotu, najdeš olejovou měrku, někdy taky žlutě označenou plastovou poutkou. To je tvoje hlavní spojka s tím, co se děje v srdci auta. Průměrný motor spálí za 1000 km kolem 0,05–0,1 litru oleje, u starších aut je to klidně čtyřnásobek. U některých benzínových motorů se za každých 10 000 km může vytratit i litr „do ztracena“, a u naftových dvakrát tolik, aniž bys něco pozoroval. Všechno záleží na stylu jízdy, stáří, i délce tras. Vysoké otáčky nebo časté studené starty žerou olej víc. Krátké trasy dávají motoru docela zabrat, navíc když nestihne pořádně zahřát, olej se ředí benzínem a kondenzátem.

Moderní auta mají sice elektronickou kontrolu oleje, většina lidí ale stejně zvedne kapotu až když se rozsvítí červená konvička na palubce. Jenže kontrolka už obvykle znamená, že je pozdě. Třeba u škodovek nebo hyundai typicky signalizuje, že v klikové skříni zbývá sotva litr, což může znamenat nadcházející konec pro šály nebo turbínu. Výrobci aut přitom deklarují ideální hladinu mezi ryskami MIN a MAX, přičemž bezpečné dolití je asi do tří čtvrtin vzdálenosti mezi nimi. Přelít motor dnes není běžné, ale pokud naliješ až přes MAX, riskuješ tlakovou ztrátu těsnění, pěnění oleje, nebo zalití katalyzátoru. Mazací soustava cyklus od cyklu chladí, těsní i vyplachuje zbytky nečistot, takže mít olej do motoru na optimální hladině, chceš vždycky.

V zimě je vhodné kontrolovat častěji, protože hustý studený olej ještě víc namáhá rozvod a klikový mechanismus. Z vlastní zkušenosti vím, že motor po 200 tisících najeto chlastá až dvakrát tolik oleje než jako nový. Spotřebu zvyšují i staré či špatně těsnící gufera ventilů, těsnění pod hlavou válců nebo vadný turbo dmychadlo, kde uniká olej přes ložiska do sání či výfuku. Nejlepší prevence je držet si záznam o spotřebě. Stačí si to značit do mobilu – kolik si dolil a kdy, a uvidíš, jak rychle ti hladina mizí.

Kdy skutečně dolít olej: Praktické rady a časté chyby

Kdy skutečně dolít olej: Praktické rady a časté chyby

Nestačí sledovat, co ti ukazuje palubní počítač. U většiny aut s klasickou měrkou kontroluj hladinu minimálně jednou za měsíc, ideálně před delší cestou nebo dovolenou. U silničních motorek je to snad ještě zásadnější – zde totiž selhání olejového mazání vede rychle k větším škodám než v autě. Nikdy neměř bezprostředně po jízdě, vždy nech motor pár minut stát na rovině, aby olej stekl do vany. Jestliže je hladina někde mezi MIN a MAX, je to v pohodě. Doplníš-li na MAX, počítej s tím, že při vysokých otáčkách leckdy stoupne tlak a olej najde cestu ven. Dolívej pouze doporučenou viskozitu i specifikaci, žádné univerzální experimenty nefungují. Tvoje příručka do auta nebo štítek pod kapotou ti napoví přesný typ – třeba 5W30, 10W40 atd. Pokud mícháš z různých výrobců, nejde o konec světa (moderní oleje jsou mísitelné), ale vždycky je lepší držet se jedné značky a typu. Starší auta zvládnou minerální oleje, novější turbo motory vyžadují syntetické či polosyntetické varianty.

Při dolévání dbej na čistotu. Špína v hrdle nalévacího otvoru může zapříčinit zaneseni vedení oleje nebo zbytečné zanesení filtrů. Používej čistou nálevku – rozlité kapky rychle karbonují a smrdí z motorového prostoru. Nepoužívej žádné aditiva nebo zázračné přísady „na snížení spotřeby oleje“, pokud nemáš opravdu extrémní stav motoru. Jsou to většinou jen plnidla nebo silikony, které skutečný problém nevyřeší. Při dolévání se neboj, že vzdálenost mezi MIN a MAX znamená obrovský objem – je to zpravidla 0,8 až 1,2 litru podle objemu motoru. Pro přesnější orientaci, mrkni do tabulky objemů v manuálu, ale většina moderních českých aut potřebuje cca 3,5–5 litrů na kompletní výměnu oleje. Jak poznás spálení oleje? Zapáchající výfuk, černé svíčky, a mastné okraje kolem víka ventilů.

Zajímavost: některé vozy značek BMW či Mercedes už měrku vůbec nemají a spoléhají pouze na elektronický snímač. Tyto systémy jsou odolné, ale pokud začne blikat varování, neváhej ani minutu a doplň. Pravděpodobně ti auto dovolí dojet domů nebo do servisu, ale pravidla jsou přísnější než u aut s mechanickou kontrolou. Při dolévání v zahraničí pozor na odlišné značení viskozit – třeba v USA často chybí evropská specifikace ACEA a normy pro diesel motory. Pokud máš v autě turbo, i krátkodobý pokles hladiny znamená větší riziko zadření ložiska turba – a oprava začíná na ceně dvou dovolených v Chorvatsku.

Jak správně doplňovat a sledovat spotřebu oleje: Průvodce pro každého řidiče

Jak správně doplňovat a sledovat spotřebu oleje: Průvodce pro každého řidiče

Začínáš u své měrky. Postupuj krok za krokem, abys někde neudělal školáckou chybu:

  1. Nech auto chvíli stát na rovině po jízdě, ideálně aspoň 10 minut, aby olej stekl.
  2. Vytáhni měrku a otři ji hadříkem, pak znovu ponoř zpět a znovu na rovně vytáhni – teď čteš aktuální hladinu.
  3. Pokud je hladina blízko MIN, dolij malým množstvím (decilitry, ne litry!) příslušný typ oleje.
  4. Chvilku počkej, opět měrkou zkontroluj, a případně mírně uprav. Max nikdy nepřekračuj.
  5. Olej skladuj v uzavřených PET lahvích vašeho výrobce. Starý zbytek nikdy nemíchej s novým, pokud je v něm voda nebo kovové otěry.

Pro sběratele statistik – spotřeba oleje je užitečný ukazatel kondice motoru. Motorům TSI generace před rokem 2015 často klesá hladina výrazně rychleji (klidně i 0,7 litru/1000 km), moderní diesely mají extrémně dlouhé intervaly výměny (i 30 000 km), ale běžně v čase stoupá spotřeba naftových motorů přes 0,2 litrů/1000 km. Ztráta větší než 1 litr na 1000 km je už známka výrazného opotřebení nebo vážného problému. Výsledek vidíte v tabulce:

Typ motoru Průměrná spotřeba oleje (l/1000 km) Interval kontroly (doporučený)
Nový benzínový (do 3 let) 0,05 – 0,1 1x za měsíc
Starší benzínový (10+ let) 0,2 – 0,4 2x za měsíc
Moderní diesel (do 5 let) 0,1 – 0,25 1x za měsíc
Starý diesel 0,4 – 0,7 1x za 2 týdny
TSI (VW, Škoda, Seat) před r. 2015 0,3 – 0,7 1x za 1000 km

Automobilky v návodech často píšou nesmyslné intervaly (často 15 000 nebo i 30 000 km na výměnu), protože kalkulují s ideálním uživatelem. Ale realita je jinde – do auta sedá víc osob, jezdí se krátké trasy, často v kolonách, a motor trpí daleko víc než u testu na zkušebně. Zásada? Připrav si náhradní litr správného oleje do kufru, hlavně na dovolenou nebo delší cesty. Právě v Alpách nebo při přesunu v horku do Itálie jsem zažil, že skokan hladiny byl daleko dramatičtější, než doma při ježdění po městě. Nenechávej řidičák na poslední chvíli a nové auto také neochrání, když zaspíš pravidelnou kontrolu. Jestli koupíš auto s neznámou historií, první co udělej, je kompletní výměna oleje a nový filtr, ať máš čistý základ.

Něco navíc: Pokud dlouhodobě pozoruješ rapidní úbytek oleje nebo častěji dolíváš (například přes půl litru po 2000km), nech auto raději zkontrolovat v servisu. Vadné těsnění nebo špatná turbodmychadla se projeví nejen spotřebou, ale i kouřem z výfuku a slabším výkonem motoru. Pravidelně sleduj také barvu a konzistenci oleje – pokud připomíná řídký karamel nebo je v něm bíle zakalená pěna, může jít o vnik motorové kapaliny do oleje (pozor, hrozí zadření motoru!). Nepodceňujte proto pravidelné dolévání. Když už tě jednak varuje kontrolka, znamená to, že jsi nechal věci opravdu zajít daleko.

Tomáš Vlček

o autorovi Tomáš Vlček

Pracuji jako odborník na automobily a píšu články o různých tématech týkajících se autoservisu. Baví mě sdílet své znalosti a zkušenosti s komunitou a pomáhat lidem lépe porozumět jejich vozidlům. Ve volném čase často navštěvuji závody a fotím zajímavé okamžiky.

Napsat komentář